کد خبر: ۹۵۴۰۸
زمان انتشار: ۱۷:۴۲     ۰۳ آذر ۱۳۹۱
درگیری میان اسرائیلی‌ها و حماس و طرفداری آمریکا از تل‌آویو رابطه دولت اوباما را با مهمترین شرکایش در خاورمیانه تیره کرده و ممکن است دیگر اهداف آمریکا در منطقه را نیز درست در زمان تغییرات فاحش سیاسی تضعیف کند.

به گزارش 598 به نقل از فارس، روزنامه واشنگتن‌پست در مطلبی با عنوان «هزینه‌های طرفداری آمریکا از اسرائیل» می‌افزاید: «رجب طیب اردوغان»، نخست وزیر ترکیه که اغلب به عنوان صدایی میانه‌رو در منطقه شناخته می‌شود روز دوشنبه اسرائیل را یک «دولت تروریست» خواند و حملات هوایی در غزه را که تحت حاکمیت گروه اسلام‌گرای حماس قرار دارد، محکوم کرد. محمد مرسی، رئیس جمهور مصر نیز به اسرائیل درباره حمله زمینی به غزه هشدار داد و با حمایت از رهبری حماس نخست وزیر خود را به غزه اعزام نمود. این اعتراضات فزاینده انتقادات را متوجه آمریکا کرده است که چرا فشار کافی بر اسرائیل برای پذیرش آتش‌بس وارد نمی‌آورد. این درگیری همچنین شکافی را در روابط با مقامات مصری و ترک ایجاد کرده و محدودیت‌های نفوذ آمریکا در منطقه پس از وقوع انقلاب‌های سال گذشته را نشان داد. نه دولت اسلام‌گرای جدید در مصر و نه دولت ترکیه در ترغیب حماس به کاهش پرتاب موشک از غزه به اسرائیل موفق نبوده‌اند. اردن نیز همانند مصر که یکی از اهرم‌های سنتی نفوذ آمریکا در درگیری اسرائیلی-فلسطینی است، به طور مشابه نتوانسته یا مایل نیست که مبارزان حماس را به کوتاه ‌آمدن از موضعشان ترغیب کند.

 

* مصر: آمریکا هیچ اقدام علنی برای کاهش حملات هوایی اسرائیل انجام نداده است

یک مقام مصری روز دوشنبه از نقشی که آمریکا تاکنون در این مسئله ایفا کرده، انتقاد کرد و گفت که واشنگتن هیچ اقدامی برای درخواست علنی از اسرائیل برای کاهش حملات هواییش انجام نداده است. این مقام که خواست نامش فاش نشود گفت که «آمریکا نسبت به هر کشور دیگری در روی این کره خاکی نفوذ بیشتری بر اسرائیل دارد و اسرائیلی‌ها به این راحتی‌ها به حرف کشور دیگری گوش نمی‌کنند.» دولت اوباما از همه طرفها خواسته است تا تنش‌ها را کاهش دهند اما تنها از حماس انتقاد کرده است. آمریکا از دیپلماسی سطح بالایی از جمله گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه اوباما به مرسی و «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل درباره این مسئله استفاده کرده است. تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی برای آتش‌بس در قاهره نیز بیشتر شده اما آمریکا به طور علنی از هیچ طرحی حمایت نکرده است. «ویکتوریا نولاند»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت: «ما دیپلماسی را از پشت تریبون دنبال نمی‌کنیم. ما بسیار به روشنی گفته‌ایم که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد. ما به روشنی گفته‌ایم که موشک‌ها همچنان پرتاب شده و بر اسرائیل فرود می‌آیند. ما بسیار به روشنی گفته‌ایم که در حال تلاش برای کاهش این تنش‌ها هستیم. ما به وضوح درباره نگرانی‌هایمان در خصوص جان غیرنظامیان و بی‌گناهان دو طرف که درگیر این ماجرا شده‌اند، صحبت کرده‌ایم.»

 

در عین حال دولت آمریکا تلاش کرده است به صورتی محتاطانه با مصر و ترکیه ارتباط برقرار کند. این کشور تلاش دارد پس از انتخاب رهبری اسلام‌گرا در مصر روابطش را با قاهره بار دیگر تنظیم کند و در عین حال به قدرت دیپلماتیک ترکیه در برابر بدترشدن اوضاع در سوریه تکیه کند. مقامات آمریکایی از هر دو کشور به عنوان یاری‌گران احتمالی صلح در غزه حمایت کرده اما از انتقاد از آنها به دلیل حمایتشان از حماس خودداری کرده است. «بن رودز»، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه گفت: «موضع ما همچنان این است که کشورهای منطقه خصوصا آنهایی که بر حماس نفوذ دارند که بیشتر شامل مصر، ترکیه و قطر می‌شود، باید از این نفوذ برای فرونشاندن درگیری‌ها استفاده کنند. این فرونشاندن باید با خاتمه حملات موشکی از غزه آغاز شود.» این موقعیت دشوار دیپلماتیک برای آمریکا یادآور جنگ اسرائیل با لبنان در سال 2006 است که کشورهای اروپایی و عربی با دولت جرج دابلیو بوش مذاکره کردند تا با اسرائیل برای خاتمه آن صحبت کند و یا اینکه برای ایجاد آتش‌بس فشار وارد نماید. آمریکا در ابتدا در برابر درخواست‌ها برای آتش‌بس مقاومت می‌کرد زیرا اسرائیل می‌گفت که به این اقدام نظامی نیاز دارد.

 

* روابط ترکیه و اسرائیل تیره‌تر از گذشته شده است

تلاش‌های دیپلماتیک به دلیل روابط بین دو متحد آمریکا در منطقه یعنی اسرائیل و ترکیه پیچیده شده است. روابط بین این دو در سال 2010 پس از آنکه تفنگداران اسرائیلی به یک کشتی امدادی که می‌خواست حصر نوار غزه را بشکند، حمله کردند، تیره شد. 9 ترک در درگیری‌ها با تفنگداران اسرائیلی کشته شدند. پس از آنکه گزارش سال گذشته سازمان ملل اسرائیل را در این حادثه بی‌گناه شناخت، آنکارا سفیر اسرائیل را اخراج کرده و همکاری نظامی با تل‌آویو را قطع و ماه جاری دادگاهی را برای بررسی غیابی پرونده چهار کماندوی نظامی اسرائیلی که در حمله سال 2010 مقصر بودند، برگزار کرد. «احمد داووداغلو»، وزیر خارجه ترکیه روز سه‌شنبه با گروهی از وزرای خارجه عضو اتحادیه عرب به غزه سفر کرد. بن‌بست دیپلماتیک همچنین در سازمان ملل دیده می‌شود. شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه مذاکرات درباره بیانیه‌ای که توسط مراکش، تنها عضو عرب این شورا، را آغاز کرد که خواستار توقف فوری همه فعالیت‌های نظامی در غزه شده است. یک دیپلمات شورای امنیت گفت که 14 عضو از 15 عضو شورای امنیت آمادگی خود را برای آغاز مذاکرات درباره پیش‌نویس این بیانیه اعلام کرده‌اند. این دیپلمات که درباره بحث‌های پشت درهای بسته صحبت می‌کرد، گفت در عین حال آمریکا اعلام کرده که در موقعیت شرکت در چنین بحث‌هایی نیست.

 

«سوزان ای. رایس»، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت که این کشور نگرانی‌هایی دارد که اقدام عجولانه در شورای امنیت برای دخالت در این موضوع ممکن است مذاکرات مربوط به آتش‌بس در منطقه را به خطر بیندازد. «ویتالی چورکین»، سفیر روسیه در سازمان ملل پس از این دیدار از شکست شورا در اقدام درباره این مسئله ابراز ناامیدی کرد. وی گفت: «ما ناراحت هستیم که پیش‌نویس بیانیه که پنج‌شنبه گذشته به نمایندگی از اتحادیه عرب توسط مراکش بین اعضا پخش شد، هنوز در میان بحث‌ها معطل مانده است.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها