598 به نقل از مشرق -
چهل و سومین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور
221 نماینده برگزار شد، که طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست
جمهوری اولین دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی بود که پیش از ورود به
بررسی کلیات این طرح تعدادی از نمایندگان طی اخطارهایی این اصلاحیه را
مغایر قانون اساسی و تداخل در وظایف قوا دانستند، اصرار نمایندگان برای
بیان اخطارها و تذکرات خود موجب شد تا برخی حتی پیش از ورود به بررسی این
طرح به بیان دیدگاه خود بپردازند.
- مخافان طرح اصلاح قانون انتخابات چه گفتند؟
- حجت الاسلام سیدمهدی موسوی نژاد
نماینده مردم دشستان در مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه طی اخطاری با
استناد به اصول 57 و 60 قانون اساسی در جریان بررسی کلیات اصلاح موادی از
قانون انتخابات در صحن علنی مجلس اظهار داشت: بر اساس قانون قوای حاکم بر
جمهوری اسلامی شامل سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه هستند که زیر نظر ولایت
مطلقه کار میکنند و این قوا هم مستقلند. این نماینده مجلس در ادامه گفت:
قوه قضاییه دستگاه بیطرفی است و اگر کسی از دستگاه اجرایی شکایت داشته
باشد به این قوه ارجاع میدهند ولی وقتی ما دادستان و دستگاه قضایی را به
عنوان دستگاه اجرایی وارد کار کردهایم اشکال دارد.
- شکرخدا موسوی
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، بر اساس قانون اساسی رئیس جمهور
باید از میان رجال مذهبی و سیاسی انتخاب شود که شرایط خاصی هم برای آن ذکر
شده است؛ وقتی در قانون اساسی که میثاق ملت است به طور واضح شرایط رئیس
جمهور مشخص شده نباید شرایط جدیدی را برای آن بگذاریم. وی در ادامه گفت : در موضوع رجل سیاسی
هم 200 نفر از نمایندگان ادوار گذشته باید فرد را تأیید کنند در حالی که
برخی نمایندگان امروز در ایران نیستند و هزاران مشکل دارند.
- حسینعلی حاجی دلیگانی
نماینده مردم شاهینشهر طی اخطاری در جریان بررسی اصلاح موادی از قانون
انتخابات به اصول 67، 56، 71، 115، 110، 99، 118، 114، 121، 122 و 72 قانون
اساسی استناد کرد و گفت: بر اساس اصل 67 قانون اساسی سوگند یاد کردهایم
که حافظ حقوق ملت باشیم و اصلاحیهای که هماکنون میخواهد صورت بگیرد در
موارد متعددی حقوق ملت را ضایع میکند. این نماینده مجلس با بیان اینکه این
اصلاحیه مخالف اصل 114 قانون اساسی است
اظهار داشت: رئیسجمهور با رای مستقیم مردم انتخاب میشود اما در این
اصلاحیه ما از قانون انتخابات فرانسه اقتباس کردهایم و قبل از اینکه مردم
رئیسجمهور را انتخاب کنند گروهی دیگر آن فرد را انتخاب میکنند.
- سید مهدی هاشمی نماینده مردم تهران
با بیان اینکه شرایط کاندیداتوری در انتخابات ریاستجمهوری در قانون ذکر
شده است، وقتی اصل 110 قانون را بررسی میکنیم مشخص میشود که نباید ما در
طرح قانون انتخابات از رهبری هزینه کنیم، چرا که قانون کاملاً مشخص است.
وی
با بیان اینکه اصل 114 قانون اساسی ذکر کرده که رئیسجمهور با رأی مستقیم
مردم انتخاب میشود، تصریح کرد: اینکه بعد از انتخاب اولیه شورای نگهبان
نظارتش را اعمال کند موجب محدودیت این شورا خواهد شد و این رویه درستی
نیست.
- ابوالفضل ابوترابی
نماینده مردم نجفآباد در جلسه علنی امروز مجلس، طرح اصلاح قانون انتخابات
را مغایر با اصل 97 قانون اساسی دانست، و گفت: با توجه به عجلهای که در
اصلاح قانون انتخابات شد، نمیتوان به کیفیت این طرح اطمینان داشت و این
طرح باید بیشتر از گذشته مورد بررسی قرار گیرد.
- هادی
شوشتری نماینده مردم قوچان طرح اصلاح قانون انتخابات را مغایر با اصل 99
قانون اساسی دانست و گفت: درباره مواد احراز رجل سیاسی برای کاندیدای
انتخابات ریاستجمهوری مطالبی ذکر شده که با اصل 99 قانون اساسی نیز مغایرت
دارد.
وی با بیان اینکه شرایط انتخابات ریاستجمهوری به شکل عام
است، تصریح کرد: قانون اساسی شرایط نامزدی در انتخابات ریاستجمهوری را به
قانون عادی احاله نکرده است.
شوشتری با بیان اینکه ممکن است برخیها
تفسیرهای متفاوتی از مدیر و مدبر بودن داشته باشند، افزود: اینکه در این
طرح تأکید شده نامزدهای انتخابات باید مدرک تحصیلی مشخصی داشته باشند، خلاف
قانون است و نمیتواند درست باشد.
- روح الله حسينيان
هم در مخالفت با اين طرح، آن را مغاير اصل 115 قانون اساسي خواند و گفت:
قانون به مجلس اجازه ورود به مسائلي را نداده است. کما اينکه شرايط
نامزدهاي رياست جمهوري در قانون اساسي مشخص شده است و قانون گذار حق ندارد،
بر خلاف آن قانوني را تصويب کند.
نماينده تهران با اشاره به اينکه پيش
از اين هم در مجلس هشتم مصوبهاي براي اصلاح قانون انتخابات با مخالفت
شوراي نگهبان مواجه شده بود، ادامه داد: اين اصلاحيه نيز با چنين سرنوشتي
مواجه ميشود.
اما حسينيان اصرار داشت که اين قانون، نص صريح قانون
اساسي و تفسير شوراي نگهبان را نقض کرده است و گفت: چرا کاري کنيم که شوراي
نگهبان اين مصوبه را برگرداند؟
** علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار موسوی نژاد گفت:
ما الان بحث کلیات را داریم و اخطار شما به این شکل قابل قبول نیست.
** علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار موسوی گفت: این
اخطارها وارد نیست و اگر شما در خصوص مواد این طرح نظری دارید میتوانید در
جریان بررسی آن ماده بیان کنید. بحث ما در حال حاضر کلیات طرح است.
** لاریجانی خطاب به حاجی دلیگانی نیز گفت: این برداشت درست نیست و اخطار شما وارد نیست.
** علی لاریجانی در پاسخ به اخطار سید مهدی هاشمی با بیان اینکه اخطار وی را وارد نمیداند، اظهار داشت: شورای نگهبان در طرح اصلاح قانون انتخابات محدود نمیشود.
** علی لاریجانی رئیس مجلس با رد اظهارات ابوالفضل ابوترابی
مبنی بر بررسی عجولانه طرح اصلاح قانون انتخابات خاطرنشان کرد: کمیسیون
شوراها از 5، 6 ماه روی این طرح کار کرده است و کمیسیون خودتان این موضوع
را مورد بررسی قرار داده است.
** لاریجانی
همچنین با وارد ندانستن این تذکر نیز اظهار داشت: جنس حرف های شما به
مخالفت می خورد نه اخطار. اینکه می گویید تایید کاندیداها از سوی افراد
مغایر با انتخاب مستقیم رییس جمهور از سوی مردم است، با همین استدلال می
توانید به شورای نگهبان هم ایراد بگیرید. چون در حال حاضر کاندیداها اول به
تایید شورای نگهبان می رسند.
*** توصیه توکلی به لاریجانی: شما در موضع موافق اصلاح قانون انتخابات قرار گرفتهاید که به صلاحتان نیست
احمد توکلی نماینده تهران نیز با انتقاد از ادامه یافتن اخطارهای
نمایندگان و غیرمرتبط بودن آنها با کلیات این طرح اصلاحی، خطاب به لاریجانی گفت: شخصا
با کلیات این طرح مخالفم اما این طرز اداره مجلس که اجازه می دهید اخطارهایی در باره
مفاد و جزئیات این طرح عنوان شود، مجلس خوب نیست.
وی با بیان اینکه انشاالله کلیات رای نمی آورد، تصریح کرد: اینکه
شما به اخطارها پاسخ می دهید، شما را در موضع دفاع از این طرح قرار می دهد که برخلاف
آیین نامه است و به مصلحت خود شما هم نیست. گاهی رویه ها باب می شود و شما مطابق ماده
22 با حق اختیارات ریاست خودتان نباید اجازه دهید که این اخطارها ادامه پیدا کند.
*** لاریجانی خطاب به توکلی: من رجال الغیب
نیستم!
رییس مجلس در پاسخ به این تذکر توکلی، اظهار داشت: من رجال الغیب
نیستم! کررا این نکته شما را هم به همکاران گفتم که این اخطارها مربوط به مواد جزئیات
این طرح است و نباید در بررسی کلیات مطرح شود. علی العموم اخطار شما وارد است ولی من
که نمی دانم تذکر نمایندگان درباره کلیات است یا جزئیات که مانع آن شوم.
وی تاکید کرد: دوستان فکر می کنند اگر این اخطارها را بدهند
تاثیری در کلیات دارد ولی این خوب نیست. من هم مجبورم که وارد بودن یا وارد نبودن اخطارها
را اعلام کنم.
دفاع عضو کمیسیون شوراها از طرح اصلاح قانون انتخابات
محمدجواد
کولیوند نماینده مردم کرج به عنوان نماینده کمیسیون شوراها برای دفاع از
کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری در صحن علنی مجلس
اظهار داشت: ما در اصلاح قانون 3 موضوع را مورد توجه قرار دادیم؛ اولین بحث
ما این بود که ما در قانون فعلی نقایصی داریم و برای رفع نقایص باید 94
ماده قانون را مطالعه میکردیم و در موارد متعدد اصلاحات را به درستی اعمال
میکردیم.
وی با بیان اینکه رفع نقایص را ما ضرورت اصلاح قانون میدانستیم و همچنین توجه داشتیم که بر مبنای قانون اساسی حرکت کنیم، افزود: ما
در مسیر مصلحتاندیشی از فشارهای روانی و سیاسی حرکت نکردیم ، انصافا ما
روی این طرح حدود 3 ماه وقت گذاشتیم و در 5 بخش برای اصلاح قانون ورود پیدا
کردیم.
این نماینده مجلس نحوه ثبتنام و شفاف کردن شاخصهای
احراز شرایط داوطلبان را یکی از موضوعات مورد تاکید کمیسیون شوراها عنوان
کرد و گفت: ما در زمان ثبتنام باید کار را شفاف میکردیم تا ورود تعداد
زیادی از افراد برای ثبتنام نداشته باشیم؛ در سنوات گذشته هم بعضا هزار
نفر ثبتنام میکردند و شورای نگهبان این تعداد را به حدود 5 نفر میرساند
که این موضوع از دو جنبه مورد توجه بود، اول اینکه موجب وهن نظام میشد و
از سوی دیگر ما بار را سر شورای نگهبان میریزیم و در بحث جهانی هم میگویم
که بیش از 990 نفر رد صلاحیت شدهاند.
کولیوند ادامه داد: همچنین
ما بر مردمی بودن انتخابات تاکید داشتیم؛ انتخابات در کشور ما یک بحث اجرا
و یک بحث نظارت دارد؛ اگر دقت کنیم در بحث نظارت هم نظارت مرکزی و هم
نظارت شهرستان و هم نظارت بخش وجود دارد.
وی
گفت: وقتی در بحث اجرا وارد میشویم ما هیئت اجرایی را در بخش داریم و در
شهرستان هم این موضوع وجود دارد اما از شهرستان به بالا هیئت اجرایی وجود
ندارد و در وزارت کشور هیئت اجرایی نیست.
وی ادامه داد: بر اساس
قانون فعلی وزیر کشور وظیفه اجرای انتخابات و مسئول صحت انتخابات است. در
حالی که بر اساس قانون فعلی فرماندار در شهرستان میتواند 30 نفر از
معتمدین را انتخاب کند و این افراد را به تائید هیئت نظارت برساند تا این
افراد از بین خودشان 9 نفر را انتخاب کنند تا این افراد هیئت اجرایی
انتخابات را تشکیل دهند.
نماینده کرج اظهار داشت: متاسفانه در
مرکزیت انتخابات، هیئت اجرایی وجود ندارد؛ حتی در خارج از کشور هم بر اساس
قانون سفیر میتواند 5 نفر از ایرانیان مقیم آن کشور را وارد کند و هیئت
اجرایی تشکیل دهد؛ در حقیقت مردمی بودن انتخابات به این موضوع است.
عضو
کمیسیون شورای مجلس گفت: بحث دیگری که ما دنبال میکردیم ارتقاء کیفیت،
تبلیغات و رقابت سالم و قانونمند بود؛ رقابت ما در کشور سالم است و همه
آنهایی که گفتند انتخابات خدشه داشته فقط شبههافکنی میکردند و خودشان هم
میدانند که انتخابات سالم برگزار شده است چرا که جامعه اخلاقمدار است
البته ممکن است که سوء رفتار به وجود آید که اگر ما در بحث تبلیغات دقت
داشته باشیم میتوانیم این موارد را هم حل کنیم.
وی اضافه کرد: در
حال حاضر خلاءهایی وجود دارد؛ به طور مثال شبکههای مجازی میتوانند
میلیونها پیامک در یک لحظه بدهند که در قانون فعلی برخورد با این شبکهها
وجود ندارد و این خلاء است.
وی همچنین گفت: بحث دیگر ما بازدارندگی
از بروز جریانات ابهامزا و حاشیهساز در انتخابات از طریق ایجاد شفافیت
است؛ ما به دنبال ایجاد ساز و کارهای اعتمادساز و مشارکتزا هستیم؛ ما در
اوج شفافیت انتخابات را برگزار میکنیم و مردم در همه شئون حضور دارند؛
مردم همه کارهای انتخابات را انجام میدهند. بر همین اساس باید توجه کرد تا
در عین شفافیت ابهامها را برطرف کنیم.
کولیوند
تضمین قانونی مقابله با تخلفات تبلیغی را یکی دیگر از موضوعات مورد تاکید
کمیسیون شوراهای مجلس در اصلاح قانون انتخابات عنوان کرد و گفت: ما در
جریان اصلاح قانون انتخابات والله به دنبال مقاصد سیاسی و مصلحتها نبودیم و
فقط به دنبال احصا کردن خلاءهای قانونی بودیم.
در نهایت ادامه بررسی طرح 'اصلاح قانون انتخابات' به جلسه آینده مجلس موکول شد.
اولین جلسه بعد از سرکشی نمایندگان به حوزههای انتخابیه خود، طی دو هفته آینده برگزار میشود.