به گزارش 598 به نقل از ایسنا، اوایل سال جاری اخباری مبنی بر قطع همکاری پژو با شرکت ایران خودرو منتشر شد. در آن زمان اعلام شد که شرکت پژو ارسال قطعه به ایران برای تولید خودروهای تحت برند خود را متوقف کرده است.
در این میان برخی منابع فشار لابی صهیونیستی را دلیل این موضوع اعلام میکردند. البته این رویکرد پژو در حالی بود که همزمان رقیب فرانسوی این شرکت (رنو) در برابر این فشارها تاکید کرد که صنعت خودرو مشمول تحریمها نبوده و همچنان به همکاری خود با ایران ادامه خواهد داد.
به هر حال در حالی که چند ماهی از توقف ارسال قطعه از سوی پژو به ایران خودرو میگذرد، عضو هیات مدیره انجمن قطعهسازان ایران از ابراز تمایل شرکت پژو برای آغاز مجدد همکاری با ایران خودرو خبر میدهد. محمدرضا نجفیمنش در گفتوگو با ایسنا میگوید: پژو برای همکاری با ایران خودرو اعلام آمادگی کرده البته به شرطی که بتواند پول قطعات ارسالی به ایران را دریافت کند.
وی با بیان اینکه قطع ارسال قطعه به ایران در چند ماه اخیر تاثیرات منفی بر شرکت پژو داشته است، خاطرنشان کرد: ایران بزرگترین بازار صادراتی پژو است و این شرکت دوست ندارد چنین بازاری را از دست دهد.
اعلام آمادگی پژو برای آغاز دور جدید همکاریها با ایران خودرو در حالی است که هماکنون حدود 23 سال از اولین روزهای حضور پژو در ایران میگذرد. این شرکت فرانسوی از سال 1368 همکاری با ایران خودرو را برای تولید پژو 405 آغاز کرد؛ خودرویی که همچنان در ایران تولید میشود.
پس از آن پژو فعالیتهای خود در ایران را گسترش داده و دیگر محصولات تحت برند این شرکت از جمله 206، روآ و پارس در ایران تولید شد. برخی از این خودروها مانند 206 نیز به محبوبیت بالایی در بازار ایران دست یافتند.
با این حال از اوایل سال جاری توقف ارسال قطعه به ایران موجب کاهش تولید برخی از این خودروها به ویژه توقف تولید پژو 206 شده است. البته این موضوع ایران خودروییها را وا داشت تا در روابط خود با شرکت پژو تجدیدنظر کنند بهگونهای که اخیرا این شرکت اعلام کرد خودروی پژو 206 کاملا داخلی سازی شده و تولید آن به زودی آغاز خواهد شد.
در این شرایط باید دید که آیا دوباره پژو به ایران باز خواهد گشت و موضع ایران خودرو در این زمینه چه خواهد بود؟ باید توجه داشت که پژو در ماههای اخیر با کاهش قابل توجه صادرات به ویژه در حوزه قطعات سیکی.دی مواجه شده و این موضوع اشتغال 8 هزار نفر از فرانسویان شاغل در این شرکت را در معرض نابودی قرار داده است. این موضوع موجب شده دولت فرانسه مستقیما وارد عمل شده و از پژو بخواهد از هر طریق ممکن از اخراج این کارگران جلوگیری کند.