کد خبر: ۹۳۹۳۳
زمان انتشار: ۱۸:۵۷     ۲۷ آبان ۱۳۹۱
با وجود آنکه باراک اوباما از "حق" رژیم صهیونیستی برای "دفاع از خود" در مقابل حملات موشکی نوار غزه حمایت کرده اما مقامات دولت آمریکا نگران هستند بالا گرفتن درگیری می‌تواند به جایگاه شکننده این رژیم در منطقه آسیب بزند.

به گزارش 598 به نقل از ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز در همین زمینه در تحلیلی نوشته است: « دولت اوباما با نگرانی نسبت به تشدید خشونت‌ها در نوار غزه اعتقاد دارد حمله زمینی اسرائیل به این منطقه منجر به افزایش تلفات غیرنظامیان، آسیب دیدن هر چه بیشتر جایگاه اسرائیل در منطقه و انجام کاری که گروه‌های نظامی فلسطینی انتظار دارند، می‌شود.

با وجود آنکه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تضمین‌های عمومی و خصوصی سریع و قاطعی داده مبنی بر اینکه اسرائیل حق دفاع از خود در مقابل حملات موشکی از نوار غزه را دارد مقامات دولت آمریکا به طور خصوصی از مقامات اسرائیل خواستند درگیری‌ها را گسترش ندهند چرا که معتقدند به نفع حماس است.

این مقامات اظهار نگرانی می‌کنند تشدید دنباله‌دار درگیری‌ها به روابط شکننده اسرائیل با مصر و اردن در حالی که دولت‌های هر دو کشور نیز تحت فشار مردم خود قرار دارند، آسیب می‌زند.

باراک اوباما روز جمعه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای دومین بار در روزهای اخیر تماس گرفت و در عین حال مقامات کاخ سفید، پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریکا با همتایان اسرائیلی خود تماس تلفنی داشته‌اند.

چند روز پیش ژنرال امیر ایشیل، فرمانده نیروی هوای ارتش اسرائیل پیش از آغاز بحران در نوار غزه در واشنگتن بود و با مقامات آمریکایی دیدار داشت. با وجود این مشخص نیست که آیا از پیش به آنها در خصوص انجام حمله موشکی علیه فرمانده شاخه نظامی حماس هشدار داده است یا خیر.

به گفته کاخ سفید باراک اوباما در جریان تماس تلفنی با نتانیاهو بر حمایت آمریکا از حق اسرائیل در دفاع از خود تاکید کرده و نسبت به کشته شدن غیرنظامیان فلسطینی و اسرائیلی اظهار تاسف کرده است و دو طرف گزینه‌های مربوط به آرام کردن وضعیت را مورد بحث قرار دادند.

باراک اوباما همچنین با این مساله روبرو است که چطور دولت مصر را که بسیار متفاوت از دولت قبلی این کشور است متقاعد کند. این دولت دیگر دولت حسنی مبارک نیست که مدت چندین دهه در کنار رهبران آمریکا به منظور مهار گروه حماس جلوی نظر مردم کشور خود ایستاد.

روز چهارشنبه باراک اوباما با محمد مرسی پس از آنکه اسرائیل بیش از 50 حمله هوایی علیه نوار غزه انجام داد تماس گرفت و جمعه نیز تماس مجددی با وی داشت.

به گفته بیانیه کاخ سفید اوباما و مرسی بر اهمیت تلاش به منظور آرام کردن وضعیت در سریعتر زمان ممکن تاکید کرده و توافق کردند در روزهای آینده با یکدیگر در تماس باشند.

یک مقام بلندپایه دولت اوباما گفت: پیام آمریکا به مصر این بود که نمی‌توانیم اجازه دهیم این درگیری در حالی که تهدیدهای بزرگتری را علیه غیرنظامیان در پی خواهد داشت به طول بیانجامد.

اگر که اسرائیل به نوار غزه بازگردد مصر و اردن تنها کشورهایی عربی دارای معاهده صلح با اسرائیل هستند تحت فشار مردم خود قرار می‌گیرند تا روابط خود را با اسرائیل قطع کنند و این قطعا به نفع حماس خواهد بود.

با وجود این محمد مرسی تاکنون اشاره‌ای به این مساله که پیمان صلح کمپ دیوید را با تهدید روبرو خواهد ساخت نکرده است.

مقامات دولت آمریکا عنوان می‌دارند که محمد مرسی عنوان داشته برای آرام کردن وضعیت در نوار غزه پیش از آنکه بدتر شود تلاش خواهد کرد.

اینکه این تلاش‌ها تا حد لابی‌گری با حماس برای مقابله با آن دسته از گروه‌های مسلح خود باشد که خاک اسرائیل را هدف حمله قرار می‌دهند، مشخص نیست اما در حال حاضر سکوت نسبی در قاهره برای واشنگتن یک قدم مثبت اولیه است.

اما یک مقام دولت آمریکا گفت: تا زمانی می‌توان به روی همکاری محمد مرسی حساب باز کرد که اسرائیل نوار غزه را هدف حمله زمینی قرار ندهد.

به گفته وی حمله زمینی به معنی آن خواهد بود که همه امیدها کمرنگ خواهند شد.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها