کد خبر: ۹۳۶۰۱
زمان انتشار: ۲۰:۰۶     ۲۵ آبان ۱۳۹۱
سفر نیچیروان بارزانی به تهران و متعاقب آن بازگشائی اولین کنفرانس توسعه روابط اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران و کردستان عراق در اربیل نه تنها در سطح رسانه ائی بلکه در سطوح عملی نیز نتایجی قابل توجه به همراه داشت.
به گزارش خبرنگار بولتن نیوز از اقلیم کردستان، بعد از دو روز کنفرانس عصر روز چهارشنبه 14 نوامبر در اربیل نشست مشترکی با حضور نیچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق و علی سعید لو معاون امور بین الملل ریاست جمهوری کشورمان برگزار شد.



در پایان این نشست طرفین تصمیم گرفتند که:

1- کمیته مشترکی برای پیگیری و حل مشکلات مربوط به تاخیر در نقل و انتقال کالا بین دو طرف در نقاط مرزی تشکیل گردد

2- در مدت ده روز ضروری است که نهادهای مرتبط با تاسیس مناطق صنعتی در اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران ، در دو نقطه مرزی باشماق و پرویز خان سنگ بنای اولیه ضروری را در جهت احداث این مناطق صنعتی فراهم نمایند

3- حکومت اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران از طریق بخش خصوصی اقدام به روشنگری بیشتر جهت سرمایه گذاری مشترک در کردستان عراق می نمایند

4- تمامی توافقنامه های قبلی ضروری است در سریعترین زمان ممکن فعال گردند.

5- توافق شد که بازارهای مرزی دو طرف فعالتر گردند و در همین راستا تصمیم گرفته شد که بطور رسمی از حکومت مرکزی عراق خواسته شود تااین مرزها فعالتر گردند.

6- دفترچه های مربوط به نحوه ثبت شرکت در کردستان عراق تهیه و در اختیار بازرگانان و تجار قرار گیرد همچنین کمیته ائی متشکل از نمایندگان قوه قضائیه تشکیل گردد تا در هنگام بروز مشکل در خصوص ثبت شرکتها نسبت به حل مشکلات اقدام نماید.

7- تصمیم گرفته شد هماهنگی لازم بین حکومت مرکزی عراق ، حکومت اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد تا بصورت یکسان با شرکتهائی که گواهی کیفیت کالا دارند برخورد شود.و از سوئی قانون مشترکی برای دادن گواهی کیفیت کالا به محصولات وجود داشته باشد.

8- فعالیتهای مرزی بصورت 24 ساعته و در تمام روزهای سال ، حتی روزهای تعطیل انجام گردد و تیم های لازم برای حل مشکلاتی که برای شهروندان پیش می اید در مناطق مرزی مستقر شوند.

9- برای فعالیتهای بانکی تصمیم گرفته شود که با گرفتن مجوز از حکومت مرکزی بانکهای مورد نیاز تاسیس گردند.

10- کمیته تشکیل شده بین دو طرف صلاحیت کامل برای حل مشکلاتی که پیش می ایند را خواهند داشت.

در پایان این نشست و بازگشت سعید لو و هیات همراه به ایران ، وی در کنفرانسی خبری اظهار امیدواری کرد که تصمیمات گرفته شده سبب برداشتن گامهای بزرگتر در گسترش روابط بین دو طرف شود.



نیچیروان بارزانی نیز طی سخنانی تاکید کرد که با حضور سعید لو در اربیل فصل تازه ائی در گسترش روابط اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است .

همچنین در راستای توسعه این روابط بزودی مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق نیز راهی تهران خواهد شد
.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها