کد خبر: ۹۳۵۶۰
زمان انتشار: ۱۴:۰۲     ۲۵ آبان ۱۳۹۱
آملی لاریجانی:
آملی لاریجانی با انتقاد از جوسازی‌های رسانه‌ای در خصوص مرگ ستار بهشتی بر این نکته که چنانچه مامور یا مامورانی تخلف کرده باشند، قطعا رسیدگی می‌شود، تاکید کرد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی طی سخنانی در مراسم افتتاح طرح شبکه ملی عدالت در جمع مسئولان قضایی و روسای دادگستری‌های سراسر کشور با بیان این‌که یکی از اشکالات موجود در فضای رسانه‌ای، پرداختن‌های نادرست به وضعیت دستگاه قضایی است، گفت: در جریان فوت یک وبلاگ‌نویس که حادثه‌ای ناگواری رخ داده است، ما در اولین مرحله پس از اطلاع، به دادستان تهران گفتیم که شما با قدرت واقتدار رسیدگی کنید و کاری به جوسازی‌های رسانه‌ای نداشته باشید تا حق مسلمی ضایع نشود و دم یک مسلم هدر نرود.

رییس قوه قضاییه خاطر نشان کرد: بنای قوه قضاییه بر سخن‌پراکنی و تبلیغات نیست، اما به یکباره موج تبلیغاتی بسیار عظیمی در خارج کشور راه می‌افتد و متاسفانه در درون کشور عده‌ای به گونه‌ای سخن می‌گویند که اصل ماجرا را مسلم می‌گیرند.

آملی لاریجانی با بیان این‌که از منظر قضایی روشن نیست که این مسئله چه بوده است، گفت: مشغول تحقیق هستیم، مسلماً اگر تخلفی در نیروی انتظامی صورت گرفته باشد، برخورد قاطع می‌شود. بیان عناوینی مثل کهریزک 2 یا ... تلاش‌های بیگانگان است و متاسفانه افراد آگاه و ناآگاه داخلی دارند آب به آسیاب دشمن می‌ریزند.

وی با بیان این‌که تضعیف قوه قضاییه به نفع هیچ کس نیست، گفت: اگر دستگاه قضایی اقدامی نمی‌کرد، اشکال وارد بود. بنا نیست که قوه قضاییه براساس فشار عده ای بخواهد به یک طرف قضیه بپردازد، اگر در نیروی انتظامی ماموری یا مامورانی تخلف کرده باشند رسیدگی می‌شود، اما این‌که عده‌ای این را ابزار برای کوبیدن نیروی انتظامی بکنند، کار غلطی است.

رییس دستگاه قضایی خاطر نشان کرد: آنقدر تبلیغاتشان شور بود که متاسفانه عده‌ای خواستن موج‌سواری کنند؛ شنیده‌ام سایت ‌های وابسته به دولت گفته‌اند که حالا معلوم می ‌شود سر رفتن رییس جمهور به زندان اوین چه بوده است، یعنی یک تلاش وقیحانه برای بدترین سو استفاده از یک حادثه!

آملی لاریجانی با بیان این‌که اصل حادثه هنوز برای قوه قضاییه روشن نیست که این مرگ چگونه رخ داده است، گفت: البته اگر بر اثر شکنجه یا ضرب و شتم بوده، دستگاه قضایی به آن رسیدگی خواهد کرد، این موضوع چه ربطی به زندان اوین و دستگاه قضایی دارد، اما متاسفانه کسانی مطالبی به هم وصل می‌کنند که هیچ ربطی به یکدیگر ندارد تا از آن سوء استفاده کنند، این موارد رعایت امنیت ملی کشور و نظام اسلامی ما نیست که حرف‌های نادرستی را در میدان بریزیم و نتوانیم جمعشان کنیم، بنابراین در یک فضایی ناسالمی اینچنینی قوه قضاییه باید محکم رسیدگی کنند و اگر متخلفینی وجود دارد با آنها با اقتدار برخورد کند.

آملی لاریجانی یادآور شد: اگر دو روزی چند رسانه به ما به‌به بگویند، برای ما اندوخته‌ای نیست و در همین جا از دادستان تهران و دادستان کل کشور می‌خواهم که این موضوع را با اقتدار دنبال کنند، البته بنده نیز جلساتی داشتم و این موضوع را پیگیری می‌کنم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) آملی لاریجانی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره اصل 156 قانون اساسی در خصوص استقلال دستگاه قضایی اظهار کرد: در مسیر اجرای احکام قضایی مساله استقلال قوه قضاییه بسیار موثر است و از همه روسای دادگستری‌ها می‌خواهم فضای کشور را ملاحظه کرده و در عین حال مستقل عمل کنند و فضا‌سازی‌های رسانه‌ای و غیررسانه‌ای باعث نشود ما از مسیر عدالت خارج شویم.

رییس دستگاه قضایی ادامه داد: در عمل می‌بینید که اگر در کشور پرونده مهمی مطرح شود فشارها از هر طرف سرازیر می‌شود بنابراین مقاومت و مجاهدت برای رسیدگی‌های مستقل به پرونده‌های قضایی بسیار لازم است.

وی با تاکید بر اینکه ما در استقلال قوه قضاییه به دنبال اغراض شخصی نیستیم گفت: در نامه‌نگاری‌های اخیر بنده، بحث اصلی استقلال قوه قضاییه بود و مبنای بنده این بوده که مشی مسوولان قوه قضاییه باید استقلال باشد دستگاه قضایی سر جنگ با کسی ندارد ولی پای استقلال این قوه ایستاده است. بدون استقلال صحبت از عدالت بی‌پایه و اساس است.

آملی لاریجانی با اشاره به اتقان آرا آنرا رکنی مهم برای استحکام پایه‌های دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که احکام توسط مردم مورد قضاوت قرار می‌گیرد.

وی افزود: براساس گزارشات ارسالی به بنده مطلع هستم که قضات شریف ما در سراسر کشور اقدامات خوبی انجام می‌دهند و آرا، استدلال و اتقاق خوبی دارد اما در کنار آنها احکامی دیده می‌شود که آنچنان که باید شاید از اتقاق برخوردار نیست.

رییس دستگاه قضایی گفت: یکی از کم‌لطفی‌ها در حق قوه قضاییه بودجه این دستگاه است البته همه ما وضع خاص کشور را تا حدی می‌دانیم و ما نیز توقع مازادی نداریم دستگاه قضایی بخشی از این نظام است و باید هماهنگ حرکت کند ولی توقع این است اگر بناست اعتبارات کشور تقسیم شود و کاهشی حاصل شود اولویت‌ها مورد توجه قرار گیرد. ما این را را عادلانه نمی‌دانیم و من در جلسات خصوصی و غیرخصوصی این موضوع را تذکر داده‌ام.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه دفاع از بودجه قوه قضاییه مساله شخصی نیست و به جیب هیچ یک از مسوولان قضایی نمی‌رود، گفت: ما هیچ توقع مازادی نداریم، ولی باید این موارد در اولویت‌ها مورد توجه قرار گیرد. فکر می‌کنم کم لطفی نسبت به قوه قضاییه رخ می‌دهد و امیدواریم با رایزنی‌ها و هماهنگی‌ها این مساله جبران شود.

آملی لاریجانی گفت: از جمله سوء تفاهم‌ها نسبت به قوه قضاییه این است که تلاش‌های گسترده این قوه دیده نمی‌شود و جالب است که در مجالس رسمی و مکتوبات رسمی این صحبتها آورده می‌شود. من شنیده‌ام که در مکتوبات اخیر کم‌کاری‌های را به قوه قضاییه نسبت می‌دهند که شایسته نیست ازجمله اینکه چرا قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم را که یکی از وظایفش است، دنبال نمی‌کند.

وی با بیان اینکه در اصل اهمیت پیشگیری از وقوع جرم هیچ تردیدی وجود ندارد، گفت: پیشگیری از جرم بحثی جدی و فرا قوه‌ای است و اگر ما مساله پیشگیری از وقوع جرم را جدی بگیرم پاره ای از مشکلات دستگاه قضایی حل خواهد شد و حتما از انباشت پرونده‌ها کم می‌شود.

رییس دستگاه قضایی در پایان خطاب به روسای دادگستری‌های کل کشور گفت: خواهشم این است که ناملایمات شما را سست نکند و همواره رسیدن به هدف ما را مصمم‌تر و پرتلاش‌تر کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها