به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سعید مرتضوی در مراسم "افتتاح فاز نخست مرکز داده سازمان تامین اجتماعی" از افتتاح فاز دوم این مرکز در 22 بهمن ماه و افتتاح فاز سوم و تکمیل و نهایی شدن این دیتاسنتر تا پایان سال خبر داد.
وی افزود: دیتاسنتر سازمان تامین اجتماعی، سومین و بزرگترین مرکز داده کشور و جزو 10 دیتاسنتر بزرگ خاورمیانه است.
وی در ادامه گفت: با افتتاح این دیتاسنتر، جلوی سوء استفاده و جعل مدارک، از جمله دفترچههای درمانی گرفته میشود، چرا که پیش از این به واسطه غیرمتمرکز بودن اطلاعات سازمان تامین اجتماعی، زیانهای هنگفت و سوء استفادههای زیادی متوجه سازمان تامین اجتماعی بود.
رییس سازمان تامین اجتماعی افزود: تا قبل از این اطلاعات بیمهشدگان و ... در شهرستانها و استانهای مختلف به صورت غیر متمرکز ذخیره میشد و این امر امکان سوء استفاده، جعل و همه نوع ناهنجاری را فراهم کرده بود، اما از این پس هر گونه جعل مدرک در سازمان تامین اجتماعی غیر ممکن است، چرا که سیستم دستی نیست و همه اطلاعات در مرکز داده ثبت و محافظت میشود.
به گفته مرتضوی، افتتاح مرکز داده، مزایای ویژهای را برای بیمهشدگان خواهد داشت و ارائه خدمات به ارباب رجوع با کیفیت، سرعت و تسریع بیشتری انجام میشود.
وی در ادامه تصریح کرد: فاز نخست مرکز داده، چهار ماه زودتر از موعد به بهرهبرداری رسیده است.
مرتضوی در ادامه سازمان تامین اجتماعی را سازمانی با جمعیت 35 میلیون نفری خواند و گفت: این سازمان در حوزه فنی و درآمد در 33 اداره کل، 474 شعبه، 135 کارگزاری رسمی و در حوزه درمان 67 بیمارستان ملکی، 79 درمانگاه تخصصی، 129 درمانگاه عمومی، 61 پلی کلینیک، 32 واحد مدیریت درمان و 33 دفتر اسناد پزشکی دارد و یکی از بزرگترین حوزههای کسب و کار و بیمه و درمان در کشور محسوب میشود.
رییس سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: خدماتی که توسط تامین اجتماعی ارائه میشود، از نظر تعداد سرویسگیرنده و تنوع سرویسهای ارائه شده در کشور و خاورمیانه منحصر به فرد است، لذا این سازمان باید یک سازمان پیشرو در عرصه استفاده از فنآوری IT و نوین باشد.
وی افزود: لذا ایجاد و توسعه خدمات غیرحضوری در اولویت برنامههای تامین اجتماعی قرار گرفت تا بر این اساس میزان رضایتمندی مردم افزایش و هزینههای مرتبط با آن کاهش و در حقیقت به سمت تامین اجتماعی الکترونیک سوق داده شود.
مرتضوی اظهار کرد: طراحی و استفاده از سامانههای متمرکز، وقتی امکانپذیر میشود که سازمان تامین اجتماعی دارای مرکز داده مطمئن، با ظرفیت و پایدار باشد.
وی در ادامه عنوان کرد: طراحی و اجرای مرکز داده تامین اجتماعی بر اساس نیازمندیهای سازمان و با استفاده از جدیدترین نرمافزار و سختافزارها و تجهیزات حوزه فناوری اطلاعات و با تکیه بر دانش و توان داخلی در شرایطی انجام شد که محدودیتها و موانع بسیاری حتی برای خرید و دسترسی به تجهیزات، مستندات و مراجع فنی مورد نیاز از سوی شرکتها و سازمانهای ارائه دهنده برای کشور ایجاد شده است.
رییس سازمان تامین اجتماعی افزود: علیرغم بروز این مشکلات و تشدید آن، سازمان توانست مرکز دادهای مطابق با استاندارد جهانی ایجاد کند و استفاده از مرکز داده سازمان میتواند علاوه بر صرفهجویی هزینههای سازمان، باعث تجمیع سامانههای مورد استفاده و اطلاعات در محلی مطمئن و امن و متعلق به سازمان شود.
مرتضوی در ادامه گفت: نیاز به استفاده و بکارگیری از سامانه متمرکز از سالها قبل احساس میشد و عدم وجود سامانههای متمرکز و استفاده از راههای غیر متمرکز و عدم تمرکز اطلاعات، علاوه بر ایجاد مشکلات عدیده در خدمات، باعث نارضایتی بیمهشدگان و حتی مراکز ارائه خدمات شده و موجب هدر رفتن هزینهها و سرمایههای کشور بود.
به گفته وی، عدم اجرای سیستمهای متمرکز در خصوص دفاتر بیمه خدمات درمانی و به دلیل عدم کنترل لازم و متمرکز، در فرآیندهای صدور، تمدید و استفاده از دفترچهها، هزینههای هنگفتی به سازمان تحمیل میشد.