کد خبر: ۹۲۹۳۴
زمان انتشار: ۱۱:۵۸     ۲۳ آبان ۱۳۹۱
بالاخره پا فشاری باشگاه ها مسابقات جام حذفی را برگزار می شود این ثبات در حالی است که لیگ ما تاکنون دنیای بی ثباتی را پشت سر گذاشته است.
به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، برنامه ریزی برای مسابقات لیگ از جمله مهم ترین اقداماتی است که باید در مسابقات انجام شود این برنامه ریزی ها در حالی است که در بسیاری از موارد بازی های تیم ملی شرایطی را برای برگزاری مسابقات ایجاب می کند که فشردگی زیادی برای برخی دیدارها ایجاد می شود.

آمار نشان می دهد لیگ ایران بیش از 30 تغییر در کار خود داشته است این در حالی است که شعار این تغییرات در لیگ های اروپایی به مراتب کمتر است اولین مسابقاتی که تحت عنوان لیگ در کشورمان انجام شد به صورت منطقه ای برگزار می شد یعنی از مناطق مختلف کشور که به 8 منطقه تقسیم شده بودند که تیم ها در مسابقات حذفی بالا می رفتند و برندگان باهم به رقابت می پرداختند.

مسئولان فوتبال در سال 1350 تصمیم گرفتند تا تیم های برتر به صورت مسابقات دور رفت و برگشت با هم به رقابت بپردازند دیگر چیزی از آن دیدار های پر استرس که بازندگان حذف می شوند و برندگان به مرحله بعدی راه پیدا می کردند، نبود.

در سال 1352 ، تعداد 8 تیم به 12 تیم ارتقا پیدا کرد بسیاری معتقد بودند 8 تیم برای برگزاری یکی از مهم ترین مسابقات کشور کافی نیست.

پس از چندی مسابقات شکل منطقه ای خود را هم از دست داد. در ادامه دوباره فشارها برای اینکه مسابقات با تعداد تیم های بیشتری برگزار شود انجام شد.

در سال 1354 تعداد تیم ها به 16 تیم رسید در سال 1368 تعداد تیم ها به 20 تیم افزایش پیدا کرد.

یکی دیگر از تغییراتی که می توان به تغییرات لیگ ایران اضافه کرد، تغییر در نام لیگ بود نام لیگ به لیگ قدس تغییر یافت و در سال 1370 این تغییر تکمیل شد و لیگ ایران به لیگ ازادگان تغییر نام داد بسیاری از انتقادها به زیاد بودن تعداد تیم ها شدت یافت تا اینکه 20 تیم به 12 تیم کاهش پیدا کرد، دامنه این تغییرات آن قدر زیاد شد که لیگ متمرکز دوباره به منطقه ای تغییر شکل داد و 12 تیم نیز دوباره زیاد شد و به 16 تیم رسید.

در سال 1371 مسابقات لیگ ما به صورت گروهی انجام شد.

تعداد تیم ها دوباره کم شد و به 14 تیم رسید، در سال 1372 2 گروهی بودن حذف شد و تیم ها در یک گروه بازی کردند در سال 1374 یکی از بزرگترین تغییرات لیگ انجام شد و تعداد تیم ها به 24 تیم رسید.

در سال 73 تیم ها در دو گروه 12 تیمی بازی کردند.

در سال 74 تعداد تیم ها به 8 تیم کاهش یافت.

در سال 74 تیم ها دوباره در یک گروه جای گرفتند.

در سال 78 14 تیم در مسابقات حضور داشتند.

کاهش ادامه داشت و در سال 79 تیم ها به 12 تیم رسیدند.

از سال 80 اسم لیگ به لیگ برتر تغییر نام داد.

تعداد تیم ها به 14 تیم رسید و در سال 82 حتی به 16 تیم هم رسیدیم در سال 85 نام لیگ به لیگ خلیج فارس تغییر یافت.

در سال 86 تعداد تیم ها به 18 تیم رسید و این تغییرات تا حدی خاتمه پیدا کرد و در حال حاضر نیز با اعلام حذف جام حذفی و بعد اعلام دوباره برگزار شدنش ثبات در جام حذفی در کنار سابقه بی ثباتی در لیگ را شاهد بودیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها