به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، طبیعی بود که در بخش های مختلف
این گزارش خبری مراجعه کنندگان به نمایندگی ها از وضع نامطلوب و یا وجود
نقص فنی در خودرو گله مند باشند و خبرنگار واحد مرکزی خبر نیز به درستی آن
را پوشش داده بود.
اما نکته مهم آن است که برداشت عموم مردم از محتوای گزارش یاد شده این است
که تمام تولیدات گروه خودروسازی سایپا و یا به طور عام مجموعه تولیدات صنعت
خودرو ایران دچار مشکل است و احتمالا حقوق مصرف کننده در آن رعایت نمی
شود. کما اینکه هم اکنون نیز احتجاجات عمومی در ارتباط با کیفیت خودروهای
داخلی به یک موضوع بغرنج برای صنعت خودرو تبدیل شده است.
نگارنده اگر چه انتقادهای گسترده ای نسبت به کیفیت خودروهای تولید داخلی
دارد و حتی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز روز شنبه همین هفته بر کنترل
کیفیت در نقطه به نقطه خطوط تولید تاکید کرده بود، اما نمی توان فقط با
توجه به موضوعات مطرح شده در این گزارش 20:30 تولیدات داخلی را در سال
تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی زیر سوال برد.
به طور طبیعی هر خودرویی که با مشکل فنی مواجه می شود، مشتری برای رفع آن
به نمایندگی مراجعه می کند و در چنین شرایطی تمام مشتریان حاضر در نمایندگی
از وضعیت خودرو گله مند هستند و در غیر این صورت دلیلی برای حضور آنها در
محل نمایندگی وجود ندارد. حال به عنوان مثال اگر خبرنگار رسانه ملی به یکی
از مراکز درمان سرطان مراجعه کند نیز دقیقا همین وضعیت مشاهده می شود و
ممکن است این حس را به مخاطب القا کند که شیوع سرطان در کشور گسترش یافته و
این موضوع می تواند شرایط نگران کننده ای را در بین مردم ایجاد کند.
بنا بر این لازم است تا خبرنگار رسانه ملی علاوه بر حضور در محل نمایندگی
های خودروسازان که عمده خودروهای دارای مشکل به آنجا مراجعه می کنند، در
سطح شهر و معابر عمومی نیز نظرات مردم را نسبت به خودروهای تولید داخل
البته با درنظر گرفتن مزیت قیمت، جویا شود. چه بسا فلسفه ایجاد نمایندگی
های خدمات پس از فروش و تعیین دوره گارانتی رسیدگی به مشکلاتی از این قبیل
است ولا غیر.
برای روشن تر شدن این موضوع به مثال دیگری اشاره می کنیم. با جستجو در
اینترنت در رابطه با اخبار شرکت تویوتا اخباری مبنی بر فراخوان دهها هزار
خودرو تولیدی این شرکت به دلیل وجود نقص فنی در سراسر جهان مشاهده می شود.
آیا انتشار این خبر توسط شرکت تویوتا می تواند نشان دهند وجود مشکلات کیفی
در مجموعه تولیدات این شرکت باشد؟ طبیعی است که چنین برداشتی اشتباه خواهد
بود و این مساله گویای این واقعیت است که خودروسازان بزرگ جهان نیز با چنین
مشکلاتی روبرو هستند. گرچه مدیرعامل این شرکت در مقابل دوربین های
خبرگزاری های سراسر جهان در مقابل مشتریان خود سر تعظیم فرود آورد و بدون
طرح هیچگونه توجیهی از آنان به دلیل وجود این مشکلات فنی عذرخواهی کرد.
موضوعی که در صنعت خودرو ایران کمتر شاهد بوده ایم و شاید هیچگاه مشاهده
نشده است.
صنعت خودرو ایران نیز طی دوران پس از پیروزی انقلاب، مسیر پرفراز و نشیبی
را برای رسیدن به این مقطع طی کرده و طبیعی است که امروز انتظار مصرف کننده
ایرانی در مقطع کنونی جهش کیفی، تنوع محصول و خدمات پس از فروش مناسب است.
از همین رو است تعریف «تولید ناب» به عنوان یک هدف اصلی ضرورت اجتناب
ناپذیر محسوب می شود. البته به شرط آنکه دولت شرایطی را فراهم کند تا
خودروسازان و قطعه سازان کشور بتوانند از شرایط سخت کنونی رهایی یابند. و
ای کاش رسانه ملی نیم نگاهی هم به این مشکلات بزرگ موجود در صنعت خودرو و
قطعه سازی می انداخت.