کد خبر: ۹۱۷۸۴
زمان انتشار: ۱۷:۳۵     ۱۸ آبان ۱۳۹۱
رئیس فرهنگستان علوم گفت: شریعتمداری در طول سالیانی که من می شناسم یک مبارز مسلمان است که به هیچ وجه اهل گزافه‌گویی و تظاهر نیت نبوده هر چند به علم خود معتقد است.
به گزارش سرویس اندیشه دینی 598 به نقل از فارس، آیین تجلیل از مقام علمی علی شریعتمداری با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم، غلامعلی حداد‌عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حجت الاسلام سید محمود دعایی و علی اسماعیلی سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد در سرای اهل قلم برگزار شد.

در این برنامه رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم  به سابقه 50 ساله آشنایی‌ای با شریعتمداری اشاره کرد و گفت: شریعتمداری شاگرد اول دوره کارشناسی ـ رشته حقوق ـ در زمان دانشجویی بود آن زمان رسم بود که شاگرد اول‌ها را با بورس به خارج از کشور می‌فرستادند. و او هم برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و پس از اتمام تحصیلات، به عنوان فردی صاحب نظر در تعلیم و تربیت به کشور بازگشت.

 وی افزود: من در 50 سالی که با او همکار بودم هرگز ندیدم از کسی غیبت کند، دروغ از زبان او نشنیدم، کسی را تحقیر نکرد و تملق کسی را هم نگفت. منیع‌الطبع و به معنای عام کلمه «معلم» بود. دکتر شریعتمداری یک مبارز مسلمان بود و در عوض به هیچ وجه اهل مجامله و گزافه‌گویی و تظاهر نیت نبود هر چند به علم خود معتقد بود.

رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در پایان سخنانش، تربیت معلم را جزئی از وجود دکتر علی شریعتمداری دانست.

حداد عادل: شریعتمداری استاد سلیم‌النفس و با اصول بود
در این برنامه همچنین غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان علوم در سخنانی گفت: برای نخستین بار حدود 45 سال قبل زمانی که در شیراز دوره کارشناسی ارشد فیزیک را می‌گذراندم نام دکتر شریعتمداری را شنیدم، و از دوست شیرازی‌ام ذکر خیر دکتر را ‌شنیدم که ‌گفت او در اصفهان تدریس می‌کرد و گویا رژیم مصلحت ندیده که در شیراز بماند.

وی با اشاره پائیز سال 57 که موج انقلاب بالا گرفت، گفت: من و دکتر شریعتمداری در زمان انقلاب همدیگر را پیدا کردیم و از آن زمان تا امروز دکتر شریعتمداری را، خوب می‌شناسم؛ او یک استاد باشخصیت و با اخلاق و منیع‌الطبع و سلیم‌النفس و صاحب اصول بوده و هست.

حداد عادل با اشاره به بخشی از تاریخ معاصر ایران، افزود: بزرگان ایران در سیر تکامل و مبارزات سیاسی با مشروطه همراه شدند وظیفه خود دانستند که برای برپایی حکومت مشروطه و محو استکبار تلاش کنند همچنین در دوران رضاخان عده‌ای با قلدری رضاخان مبارزه کردند.

شریعتمداری به دلیل مبارزه با کمونیست‌ها و ماتریالیست‌ها وارد مبارزه شد

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی سپس گفت: زمانی که آقای شریعتمداری وارد مبارزات سیاسی شد، برای ملی شدن صنعت نفت و مبارزه با افکار ماتریالیستی کمونیست‌ها در ایران بود.

وی ادامه داد: شریعتمداری در دهه 20 تا 30 در صحنه سیاسی حضور جدی داشت و بعد از آن هم فعال سیاسی بود. اما نکته مهم درباره او این است که به موازات تکامل مبارزات ملت ایران، او هم سیر تکاملی خود را طی کرد.

حداد عادل افزود: خیلی از افراد بودند که مبارز بودند اما همراه ملت حرکت نکردند و در ایستگاه 60 سال پیش متوقف ماندند و همان شعارهای ملی شدن صنعت نفت را تکرار می‌کردند و متوجه نشدند که کشور چه سیری تاریخی را طی کرده است، اما آقای شریعتمداری از اول نهضت امام راحل می‌دانست مزایایی که از ملی شدن صنعت نفت قابل تامین بود، به طریق اولی در نهضت امام(ره) قابل تامین است.

وی تصریح کرد: در پائیز سال 57 فضایی باز شده بود تا دانشگاهیان متدین با هم کار کنند و ما تشکلی به نام سازمان ملی دانشگاهیان را به وجود آوردیم و بزرگِ ما آقای شریعتمداری بود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه شریعتمداری در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی هم مسئولیت‌های بالایی را بر عهده گرفت، افزود: از وزارت آموزش عالی تا وزارت فرهنگ خوشبختانه همان اعتمادی که امام به این بزگوار داشتند، رهبری نیز به ایشان داشتند و اکنون سال‌هاست عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

هیج خدمتی بالاتر از نهادینه کردن تعلیم و تربیت در ایران نیست
رئیس فرهنگستان زبان فارسی همچنین با اشاره به تلاش‌های علی شریعتمداری برای علمی کردن تعلیم و تربیت، گفت: اگر کسی بتواند تعلیم و تربیت را در ایران نهادینه کند، خدمتی بالاتر از نهادینه کردن علوم دیگر، انجام داده است؛ یکی از علل انحطاط تمدن اسلامی در دوران جدید بی‌توجهی به تعلیم و تربیت بوده است. دکتر شریعتمداری سعی کرده این نیاز با برآورده کند.

غلامعلی حداد عادل ادامه داد: همسرش پایان نامه دکتری خود را با راهنمایی استاد شریعتمداری گذرانده، است ذکر خیر آقای شریعتمداری در منزل ما زیاد است.

وی سخنانش را با قرائت یادداشتی از محمود صفری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دماوند - که آن را از جیب خود بیرون آورد - خاتمه داد.

صفری در این یادداشت نوشته بود: حدود 5 سال پیش استاد علی شریعتمداری در یک تابستان به همراه خانواده به دماوند آمده بود. از یکی از خدمتگزاران شنیده بود که یک روستای دوردست آن طرف‌ها به نام «گرمابسر» حمام ندارد. محرمانه به من دستور داد از قِبَل حق‌الزحمه چاپ یکی از کتاب‌هایش هزینه ساخت یک حمام را در آنجا تامین کنم.

وزیر ارشاد: شریعتمداری وفادار به اخلاق عملی و نظری است
سیدمحمد حسینی در آیین تجلیل از مقام علمی علی شریعتمداری با اشاره به سابقه و پژوهش‌های علمی این استاد دانشگاه گفت: وی علاوه بر احاطه بر علم روز، به معارف ناب اسلامی نیز آشنایی دارد.

وی افزود: مقالات تربیت در نهج‌البلاغه، حجاب و آزادی زن و حقوق تربیتی کودک در اسلام و کتاب‌های آموزش در حوزه و دانشگاه، روشنفکر کیست، تعلیم و تربیت اسلامی، جایگاه علوم انسانی در تولید علم، ‌ از آثار این دانشمند فرزانه است.

حسینی همچنین به کتاب‌های تعلیم و تربیت در اسلام و ابعاد اساسی شخصیت از نظر مکتب اسلام نوشته شریعتمداری اشاره کرد و گفت: اخلاق نظری زمانی تاثیرگذار است که همراه با اخلاق عملی باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به حدیثی از حضرت علی(ع) اشاره کرد و افزود: فردی که معلم نفس خود است و به تهذیب می‌پردازد، سزاوارتر تکریم است؛ شریعتمداری نیز از ویژگی‌ها و صفاتی همچون تواضع، فروتنی، نظم، سخت کوشی، احساس تعهد و مسئولیت برخوردار است.

حسینی گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنانی به کشورهایی اشاره کردند که تاریخ ندارند اما برای خود تاریخ می‌سازند؛ ما کشوری هستیم که دانشمندان و بزرگانی داریم که باید بیشتر آنان را بشناسیم و به دیگران نیز بشناسانیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای معرفی شخصیت‌های علمی کشور آمادگی دارد.

بنابراین گزارش، علی شریعتمداری تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در شهر شیراز به پایان رسانید و موفق به اخذ درجه لیسانس در دو رشته‌ فلسفه و علوم تربیتی در سال 1332 و علوم قضایی در سال 1335 شد.

وی کارشناسی ارشد رشته آموزش متوسطه را در سال 1336 از دانشگاه میشیگان و دکترای فلسفه، تعلیم و تربیت و ‌برنامه‌ریزی درسی را در سال 1338 از دانشگاه تنسی دریافت کرد.

شریعتمداری خدمات آموزشی خود را از آموزش و پرورش آغاز کرد و طی سال‌های 1321 تا 1328 به عنوان آموزگار و از سال 1330 لغایت 1335 به‌عنوان دبیر به تدریس پرداخت.

وی از سال 1339 به عنوان دانشیار علوم تربیتی دانشگاه شیراز و از سال 1343 به عنوان استاد علوم تربیتی دانشگاه اصفهان به تدریس مشغول شد و طی سال‌های 1344 تا 1346 به عنوان استاد مدعو در دانشگاه‌های ایندیا و تنسی نیز به تدریس مشغول بود. دکتر شریعتمداری از سال 1358 تاکنون استاد تعلیم و تربیت در دانشگاه تربیت معلم تهران است.

شریعتمداری مدال درجه یک علمی و نشان درجه یک تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران را نیز دریافت کرده است و مدیر مسئول چهار مجله علمی بوده است.

دکتر شریعتمداری مولف 24 جلد کتاب، مترجم 6 عنوان کتاب، مولف 70 عنوان مقاله علمی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و مترجم 18 مقاله و مجله علمی بوده است.

از جمله آثار استاد می‌توان به کتاب‌های آموزش در حوزه و دانشگاه، روشنفکر کیست، تعلیم و تربیت اسلامی، جایگاه علوم انسانی در تولید علم، چگونگی ارتقاء سطح علمی کشور، نقد و خلاقیت در تفکر، نقد آرا برخی از دانشمندان معاصر، تعالیمات حضرت علی (ع)  و نظر شهید مطهری، و سیاست و خردمندی اشاره کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها