کد خبر: ۸۹۳۰۹
زمان انتشار: ۱۰:۱۱     ۰۸ آبان ۱۳۹۱
یکی از مسابقات مورد علاقه برخی از اقشار افغانستان در ایام جشن و اعیاد، خروس جنگی است که در دره سند قدمتی هزار ساله دارد.

به گزارش فارس، مردم افغانستان با وجود سال‌ها جنگ و درگیری در کشورشان، هنوز هم برخی از سنت‌ها و باز‌ی‌های قدیمی خود را حفظ کرده‌اند.

آنها در ایام عید و جشن‌ها، بازی‌ها و مسابقات خاصی را برگزار می‌کنند که از جمله مهم‌ترین آنها مسابقات کشتی پهلوانی، بزکشی، خروس جنگی و ... است که در بین بخشی از مردم افغانستان رواج دارند.

جنگ خروس‌ها از قدیمی‌ترین مبارزه‌های پرتماشاگر جهان است و قدمت آن به صدها سال پیش باز می‌گردد.

دایره‌المعارف «بریتانیکا» با استناد به گفته یک نویسنده از شواهد وجود این مبارزه به عنوان یک تفریح و سرگرمی هزار ساله در تمدن دره «سند» یاد می‌کند.

این مبارزه در دوران باستان در کشورهایی مانند ایران، هند، افغانستان، چین، و سایر کشورهای شرقی متداول بوده است و از این مناطق به اروپا نیز راه یافته است.

خروس جنگی از جمله مسابقاتی است که مخاطبان خاص خود را در بین سنین مختلف و برخی از اقشار جامعه افغانستان دارد.

صاحبان خروس‌ها این پرندگان را به طور ویژه برای مبارزه پرورش می‌دهند و این پرندگان خاص، اغلب غذا و مکان زندگی جداگانه‌ای نسبت به سایر پرندگان دارند.

یکی از مهم‌ترین موارد در آماده سازی خروس‌های جنگی برای مبارزه، توجه به غذا و تریبت آنها است.

غذایی که به این خروس‌ها داده می‌شود بسیار گران است. در وعده صبح به خروس‌ها میوه و سبزیجات داده می‌شود، در وعده عصر گندم شسته شده و هفته‌ای 3 بار تخم‌مرغ آب‌پز و پس از آخرین وعده غذا و شب هم مقداری مغز بادام و کشمش به خروس‌ها می‌دهند. مغز پسته و گردو هم در مواردی استفاده می‌شود.

خروس‌های جنگی به سختی تمرین داده می‌شوند و برخی از آنها به هیچ وجه میدان مسابقه را ترک نمی‌کنند و این پرندگان بی‌گناه تا آخرین لحظه مبارزه می‌کنند تا یا حریف را از پای درآورند یا در میدان مبارزه کشته شوند.

صاحبانشان این حیوانات اهلی را طوری تربیت کرده‌اند که مرگ را بر فرار ترجیح می‌دهند.

انجمن‌های حمایت از حقوق حیوانات این قبیل مسابقات را غیر انسانی اعلام کرده و تلاش‌هایی برای ممنوعیت برگزاری اینگونه مسابقات صورت داده‌اند اما با این وجود هنوز هم برخی به شکل پنهانی آن را برگزار می‌کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها