مراسم " قبلتین در زنجیر" ، یادمان پانزدهمین سالگرد کشتار حجاج در سال 1366 و در مکه مکرمه ،روز پنج شنبه پس از قرائت دعای عرفه در گلزار بهشت زهرا و بر سر یادمان شهدای این کشتار برگزار گردید.
به گزارش رجانیوز، مهندس سعید قاسمی ، سخنران این برنامه در ابتدا با ذکر تسلیت به مناسبت شهادت حضرت مسلم و تبریک فرا رسیدن عید قربان، این برنامه را به مهاجران الی الله و فریادگران برائت از مشرکان، سیراب شدگان کوثر عاشورا و منتظران وراثت صالحان، که با نثار خون خود در حرم امن الهی، رسواگر اربابان تزویر شدند تقدیم کرد.
حاج سعید در ابتدا گفت که داستان حج خونین مقوله ایست که نباید بدست فراموشی سپرده شود، چرا که خود حضرت امام (ره) بر زنده نگاه داشتن آن تأکید داشتند و همواره بر آن اهتمام داشتند. امام در این باره فرمودند : " شکستن کعبه مسئله ای نیست که بشود ازش همین طور گذشت. اگر از مسئله قدس بگذریم ، اگر از صدام بگذریم ، اگر ما از همه کسانی که به ما بدی کردند بگذریم، نمی توانیم از مسئله حجاز بگذریم. مسئله حجاز یک باب دیگری است، غیر ( مسائل) دیگر. و لازم است زنده نگه داشتن این روز؛ روزی که خیانت شد به اسلام." ( صحیفه امام، ج20، ص 369)
این فعال فرهنگی اعلام کرد که سال گذشته هم گفتیم که این واقعه بدست یک آدمکش حرفه ای بنام " اولریش وگنر"، فرمانده واحد ضربت آلمان GSG9 صورت گرفت و البته طرح عملیاتی این کشتار 6 ماه قبل از انجام آن ، در جلسه ای سری میان واینبرگر وزیر جنگ وقت آمریکا و سلطان بن عبدالعزیز وزیر جنگ وقت سعودی ریخته شد و البته نایف بن عبدالعزیز ، وزیر کشور وقت سعودی هم در اجرای آن نقش داشت که الحمدلله هر دو این خبیث ها طی یکی دو سال گذشته به درک واصل شدند و به اجداد ملعونشان پیوستند.
وی کشتار حجاج در سال را در کنار پذیرش قطعنامه و عزل منتظری را سه عامل اصلی بیماری و ضعف حضرت امام و رحلت ایشان دانستند، چنانچه حضرت امام خود در این باره فرمودند :" من واقعاً در مسائل خیلی تحمل داشتم؛ در مسائل جنگ، در همه اینها تحمل داشتم. اما این بی تحمل کرده من را. مسئله غیر از این مسائل است. " ( همان ص 371)
وی ادامه داد که از آنجا که هرسال بدلیل کوران های سیاسی قبل و بعد از این فاجعه بناست که این کشتار به فراموشی سپرده شود، حزب الله وظیفه دارد که شعله های کینه و نفرت مقدس نسبت به آل سعود یهودی نسب را زنده نگاه بدارد تا فرصت انتقام از این جرثومه های فساد که به تعبیر امام هم چون خنجری در پشت جهان اسلام فرو رفته اند سر برسد.
سردار قاسمی افزود آنچه مهم است نگاه و رویکرد متفاوت امام به مسئله حج است. حج از نظر امام بدون برائت از مشرکین ، حج نیست. امام بدنبال حج ابراهیمی بود و متأسفانه امروز برخی بدنبال حج آبراهامی هستند. امروز از مسئولین حج می شنویم که حج نباید سیاسی بشود و باید حجی آرام داشته باشیم که این در منطق حج ابراهیمی مردود و فاسد است. این درد را کجا باید برد که آنهایی که در امور حجند و بر سر سفره امام نشسته و از سفره امام نان می خورند هیچ تعهد و اعتقادی به تفکر انقلابی آقا روح الله ندارند.
وی اضافه کرد ، حضرت امام در پیام حج سال 66 که به فریاد برائت معروف است می نویسند:" اعلان برائت از مشركان كه از اركان توحيدي و واجبات سياسي حج است، بايد در ايام حج به صورت تظاهرات و راهپيمايي باصلابت و شكوه هر چه بيشتر و بهتر برگزار شود و حجاج محترم ايراني و غير ايراني با هماهنگي كامل با مسوولين حج و نماينده اين جانب، جناب حجت الاسلام آقاي كروبي در كليه مراسم شركت نمايند و فرياد كوبنده برائت از مشركان و ملحدان استكبار جهاني و در راس آنان آمريكاي جنايتكار را در كنار خانه توحيد طنين اندازند و از ابراز بغض و كينه خود نسبت به دشمنان خدا و خلق غافل نشوند.
مگر تحقق ديانت جز اعلام محبت و وفاداري نسبت به حق و اظهار خشم و برائت نسبت به باطل است؟ حاشا كه خلوص عشق موحدين جز به ظهور كامل نفرت از مشركين و منافقين ميسر شود و كدام خانه اي سزاوارتر از كعبه و خانه امن و طهارت والناس كه در آن به هر چه تجاوز و ستم و استثمار و بردگي و يا دون صفتي و نامردمي است عملاً و قولاً پشت شود و در تجديد ميثاق بت آلهه ها و اربابان متفرقون شكسته شود و خاطره مهم ترين و بزرگترين حركت سياسي پيامبر(ص) در زنده بماند و تكرار شود، چرا كه سنت پيامبر(ص) و اعلان برائت كهنه شدني نيست و نه تنها اعلان برائت به ايام و مراسم حج منحصر نشود، كه بايد مسلمانان فضاي سراسر عالم را از محبت و عشق نسبت به ذات حق و نفرت و بغض عملي نسبت به دشمنان خدا لبريز كنند و به وسوسه خناسان و شبهات ترديدآفرينان و متحجرين و منحرفين گوش فرا ندهند و لحظه اي از اين آهنگ مقدس توحيدي و جهان شمولي اسلام، غفلت نكنند كه مسلما جهانخواران و دشمنان ملت ها، بعد از اين آرام و قرار نخواهند داشت و به حيله ها و تزويرها و چهره هاي گوناگون متمسك مي شوند و روحاني نماها و آخوندهاي درباري و اجيرشدگان سلاطين و ملي گراها و منافقين به فلسفه ها و تفسيرها و برداشت هاي غلط و منحرف روي مي آورند و براي خلع سلاح هاي مسلمانان و ضربه زدن به صلابت و ابهت و اقتدار امت محمد ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ به هر كاري دست مي زنند و چه بسا جاهلان متنسك بگويند كه قداست خانه حق و كعبه معظمه را به شعار و تظاهرات و راهپيمايي و اعلان برائت نبايد شكست و حج جاي عبادت و ذكر است نه ميدان صف آرايي و رزم و نيز چه بسا عالمان متهتك القا كنند كه مبارزه و برائت و جنگ و ستيز، كار دنياداران و دنياطلبان بوده است و ورود در مسايل سياسي، آن هم در ايام حج دون شأن روحانيون و علما مي باشد.
خود اين القائات نيز از سياست مخفي و تحريكات جهانخواران به شمار مي رود كه مسلمانان بايد با همه امكانات و وسايل لازم به مقابله جدي و دفاع از ارزش هاي الهي و منافع مسلمين برخيزند و صفوف مبارزه و دفاع مقدس خويش را محكم و مستحكم نمايند و به اين بيخبران و دل مردگان و پيروان شياطين بيش از اين مجال حمله را به صفوف عقيده و عزت مسلمانان ندهند و از همه جا و همه سرزمين ها و خصوصا از كعبه حق به جنود خدا متصل شوند و زائران عزيز، از بهترين و مقدس ترين سرزمين هاي عشق و شعور و جهاد به كعبه بالاتري رهسپار شوند و همچون سيد و سالار شهيدان حضرت ابي عبدالله الحسين ـ عليه السلام ـ از احرام حج به احرام حرب و از طواف كعبه و حرم به طواف صاحب بيت و از توضوء زمزم به غسل شهادت و خون رو آورند و به امتي شكست ناپذير و بنياني مرصوص مبدل گردند كه نه ابر قدرت شرق ياراي مقابله آنان را داشته باشد نه غرب كه مسلما روح و پيام حج چيز ديگري غير از اين نخواهد بود كه مسلمانان، هم دستور العمل جهاد با نفس را بگيرند و هم .برنامه مبارزه با كفر و شرك را به هر حال اعلان برائت در حج، تجديد ميثاق مبارزه و تمرين تشكل مجاهدان براي ادامه نبرد با كفر و شرك و بت پرست هاست و به شعار هم خـلاصـه نمـي شود كه سرآغاز علني ساختن منشور مبارزه و سازماندهي جنود خداي تعالي در برابر جنود ابليس صفتان است و از اصول اوليه توحيد به شمار مي رود و اگر مسلمانان در خانه ناس و خانه خدا از دشمنان خدا اظهار برائت نكنند، پس در كجا مي توانند اظهار نمايند و اگر حرم و كعبه و مسجد و محراب، سنگر و پشتيبان سربازان خدا و مدافعان حرم و حرمت انبيا نيست، پس مأمن و پناهگاه آنان در كجاست؟
خلاصه، اعلان برائت مرحلة اول مبارزه و ادامه آن مراحل ديگر وظيفة ماست و در هر عصر و زماني جلوه ها و شيوه ها و برنامه هاي متناسـب خــود را مـي طلبد و بايد ديد كه در عصري همانند امروز كه سران كفر و شرك همه موجوديت توحيد را به خطر انداخته اند و تمامي مظاهر ملي و فرهنگي و ديني و سياسي ملت ها را بازيچه هوس ها و شهوت ها نموده اند چه بايد كرد.
آيا بايد در خانه ها نشست و با تحليل هاي غلط و اهانت به مقام و منزلت انسان ها و القاء روحيه ناتواني و عجز در مسلمانان، عملاً شيطان و شيطان زادگان را تحمل كرد و جامعه را از وصول به خلوص كه غايت كمال و نهايت آمال است، منع كرد و تصور نمود كه مبارزه انبيا با بت و بت پرست ها منحصر به سنگ و چوب هاي بي جان بوده است و نعوذبالله پيامبراني همچون ابراهيم در شكستن بت پيشقدم و اما در مصاف با ستمگران، صحنه مبارزه را ترك كرده اند؟ و حال آن كه تمام بت شكني ها و مبارزات و جنگ هاي حضرت ابراهيم با نمروديان و ماه و خورشيد و ستاره پرستان مقدمه يك هجرت بزرگ و همه آن هجرت ها و تحمل سختي ها و سكونت در وادي غير ذي زرع و ساختن بيت و فديه اسماعيل مقدمه بعثت و رسالتي است كه در آن، ختم پيام آوران سخن اولين و آخرين بانيان و موسسان كعبه را تكرار مي كند و رسالت ابدي خود را با كلام ابدي ابلاغ مي نمايد كه اگر غير از اين تحليل و تفسيري ارائه دهيم، اصلا در زمان معاصر، بت و بت پرستي وجود ندارد و راستي كدام انسان عاقلي است كه بت پرستي جديد و مدرن را در شكل ها و افسون ها و ترفندهاي ويژه خود نشناخته باشد و از سلطه اي كه بتخانه هايي چون كاخ سياه بر ممالك اسلامي و خون و ناموس مسلمين و جهان سوم پيدا كرده اند، خبر نداشته باشد؟
امروز فرياد برائت ما از مشركان و كافران، فرياد از ستم ستمگران و فرياد امتي است كه جانشان از تجاوزات شرق و غرب و در رأس آنان آمريكا و اذناب آن به لب رسيده است و خانه و وطن و سرمايه اش به غارت رفته است.
... و نيز فرياد برائت ما فرياد مردم مسلمان آفريقاست، فرياد برادران و خواهران ديني ما كه به جرم سياه بودن تازيانه ستم سيه روزان بي فرهنگ نژادپرست را مي خورند.
فرياد برائت ما، فرياد برائت مردم لبنان و فلسطين و همه ملت ها و كشورهاي ديگري است كه ابرقدرت هاي شرق و غرب، خصوصا آمريكا و اسرائيل به آنان چشم طمع دوخته اند و سرمايه آنان را به غارت برده اند و نوكران و سرسپردگان خود را به آنان تحميل نموده اند و از فواصل هزاران كيلومتر راه به سرزمين هاي آنان چنگ انداخته و مرزهاي آبي وخاكي كشورشان را اشغال كرده اند.
فرياد برائت ما، فرياد برائت همه مردماني است كه ديگر تحمل تفرعن آمريكا و حضور سلطه طلبانه آن را از دست داده اند و نمي خواهند صداي خشم و نفرتشان براي ابد در گلوهايشان خاموش و افسرده بماند واراده كرده اندكه آزاد زندگي كنندوآزاد بميرند و فريادگر نسل ها باشند.
فرياد برائت ما ، فرياد دفاع از مكتب و حيثيات و نواميس ، فرياد دفاع از منابع و ثروت ها و .سرمايه ها، فرياد دردمندانه ملت هايي است كه خنجر كفر و نفاق قلب آنان را دريده است فرياد برائت ما، فرياد فقر و تهيدستي گرسنگان و محرومان و پابرهنه هايي است كه حاصل عرق جبين و زحمات شبانه روزي آنان را، زراندوزان و دزدان بين المللي به يغما برده اند و حريصانه از خون دل ملت هاي فقير و كشاورزان و كارگران و زحمتكشان، به اسم سرمايه داري و سوسياليزم و كمونيزم مكيده و شريان حيات اقتصادجهان را به خود پيوند داده اند و مردم جهان را از رسيدن .به كمترين حقوق حقه خود محروم نموده اند.
فرياد برائت ما، فرياد امتي است كه همه كفر و استكبار به مرگ او در كمين نشسته اند و همه تيرها و كمان ها و نيزه ها به طرف قرآن و عترت عظيم نشانه رفته اند و هيهات كه امت محمد ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و سيراب شدگان كوثر عاشورا و منتظران وراثت صالحان به مرگ ذلت بار و به اسارت غرب و شرق تن در دهند و هيهات كه خميني، در برابر تجاوز ديوسيرتان و مشركان و كافران به حريم قرآن كريم و عترت رسول خدا و امت محمد ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و پيروان ابراهيم حنيف ساكت و آرام بماند و يا نظاره گر صحنه هاي ذلت و حقارت مسلمانان باشد. "
قاسمی اعلام کرد که اگر حرف های امام را
جامه عمل می پوشاندیم امروز شاهد این همه توهین به حضرت رسول الله (ص) نمی
بودیم و اگر به بیانات ایشان درباره آل یهودی سعود عمل می کردیم امروز آنها
این همه گستاخ نمی شدند که در کشورهای اسلامی این همه فتنه بپا کنند . هر
کشور اسلامی که نگاه می کنی دست فتنه گر آل خبیث سعود و وهابت منحوس دیده
می شود. بحرین ، عراق ، سوریه ، فلسطین، پاکستان، لبنان ، افغانستان و ...
وی در انتها با این جملات حضرت امام سخنان خود را خاتمه بخشید : " خداوندا!
اگر هيچ كس نداند تو خود مىدانى كه ما براى برپايى پرچم دينِ تو قيام
كردهايم و براى برپايى عدل و داد در پيروى از رسول تو در مقابل شرق و غرب
ايستادهايم و در پيمودن اين راه لحظهاى درنگ نمىكنيم. خداوندا! تو
مىدانى كه فرزندان اين سرزمين در كنار پدران و مادران خود براى عزت دين تو
به شهادت مىرسندو با لبى خندان و دلى پر از شوق و اميد به جوار رحمت
بىانتهاى تو بال و پر مىكشند.
خداوندا! تو مىدانى كه امت رسول تو در اين مملكت مواجه با همه توطئهها است و ايادى شيطان در داخل و خارج او را آرام نمىگذارند و تلاشها هر روز براى در تنگنا و مضيقه قرار دادن اين ملت در امور اقتصاد فزونتر مىشود.