کد خبر: ۸۸۹۹۷
زمان انتشار: ۱۶:۴۸     ۰۶ آبان ۱۳۹۱

کارشناس فوتبال معتقد است که امروزه فوتبال از کار فردی بیرون آمده و کار گروهی جایگزین‌اش شده است و یک بازیکن، زیاد در طول بازی اثر گذار نیست مگر در محوطه جریمه.

رسول کربکندی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، در خصوص بازیکنان تکنیکی فوتبال و نبود مهارت کافی بازیکنان صحبت‌هایی را انجام داد که در ادامه می‌خوانیم:

اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین بازیکنان تکنیکی جوان امروز با بازیکنان با تجربه تر قدیم مثل علی کریمی داشته باشیم به نظرتان کدامیک بر دیگری برتری دارد؟

این مقایسه، مقایسه‌ای منطقی نیست و تفاوت‌های عمده‌ای بین بازیکنان جوان و باتجربه وجود دارد و اگر علی کریمی در 35 سالگی هنوز هم می‌تواند در بالاترین سطح فوتبال بازی کند نشان دهنده این است که جدای از تکنیک نیمچه نگاهی نیز به مسایل دیگری داشته است و متاسفانه بازیکنان جوان باتکنیک سیر پیشرفتشان تداوم ندارد و فقط به فکر این هستند که سلامتی‌شان را حفط کنند و مثل با تجربه‌ها نمی‌توانند مهارت‌های خودشان را نشان دهند.

علت مقطعی بودن موفقیت بازیکنان جوان و باتکنیک در فوتبال ایران چیست؟

این بازیکنان به تعهدات خودشان پایبند نیستند و امروزه بدون هیچ زحمتی به جایگاه فعلی رسیده‌اند، در صورتی که در گذشته سخت تلاش می‌کردند تا بتوانند موقعیتی کسب کنند و به تیم‌های بزرگ بپیوندند، اما جوان امروزه با 23 سال سن به همه چیز رسیده است و قدر موقعیتش را نمی‌داند و مضاف بر اینکه در گذشته مسایل مالی تعیین کننده نبود و امروزه بازیکنان جوان به تمام آرزوهایشان رسیده‌اند. این در حالی است که بازیکنی مثل علی کریمی در آلمان بازی کرده و سال‌های سال در تیم ملی نیز بازی کرده و گل‌های زیادی به ثمر رسانده و سال‌ها مرارت کشیده تا توانسته به این جایگاه برسد.

چه تفاوتی وجود دارد که بازیکنان در گذشته به بهترین شکل مهارت‌های خودشان را نشان می‌دادند و پایدارتر بودند؟

درست است که فوتبال مدرن‌تر شده و تمرینات فرق کرده است و این شرایط نیز خوب است، اما زندگی‌ها با هم تفاوت داشته. در گذشته باید برای حفظ شرایط تلاش دو چندان می‌کردی و از خیلی تفریحات می‌گذشتی، اما فوتبالیست الان در کنار فوتبال تفریحاتش دو برابر شده است و زمانی نیز بود که اگر بازیکنی بد کار می‌کرد همه طلبکارش بودند، اما الان کسی کاری به بازیکنان ندارد و مربی قربانی می‌شود و متاسفانه اثر گذاری این بازیکنان هر روز کمتر می‌شود.

اگر بخواهیم در خصوص بازی بدون توپ بازیکنان ایرانی صحبت کنیم به نظرتان فوتبالیست‌ها چقدر در این کار تخصص دارند؟

فوتبالیست‌های ما فقط زمانی که صاحب توپ هستند خوب کار می‌کنند و بازیکنان با تکنیک فقط در مواقعی که پا به توپ هستند می‌توانند اثر گذار باشند و در بازی بدون توپ واقعا ضعیف هستند و اگر بخواهیم مقایسه‌ای با بازیکنان پیشرفته دنیا کنیم آن‌ها در هر بازی 12 کیلومتر می‌دوند و بسیاری از زمان‌ها بدون توپ حرکت می‌کنند و علت اینکه اینقدر جلوتر از ما هستند این است که بازیکنان ما بازی بدون توپ را بلد نیستند!

به نظرتان تکنیکی‌ترین بازیکن حال حاضر ایران چه کسی است؟

می شود گفت خلعتبری کمی از ویژگی‌های حرفه‌ای تکنیکی‌ترین بازیکن را دارد آن هم به دلیل ویژگی‌های خاص خودش مثل ریزنقش بودن که می‌تواند زود خطا بگیرد و سریع عبور کند و البته فقط در پستی خاص تاثیرگذار است. در بسیاری از موارد در فوتبال اصول دفاعی رعایت نمی‌شود، اما بسیاری از بازیکنان اثرگذار نیز در عین خطرناک بودن برای حریف نیز قابل کنترل هستند و باید بگویم که فوتبال خشن امروزه میزان آسیب پذیری را بالا برده که این واقعا بد است.

دلیل اینکه امروزه در فوتبال ایران فقر بازیکن تکنیکی وجود دارد، چیست؟

امروز فوتبال از کار فردی بیرون آمده و کار گروهی جایگزین‌اش شده است و یک بازیکن زیاد در طول بازی اثر گذار نیست مگر در محوطه جریمه؛ امروزه به کار گروهی بیشتر اهمیت می‌دهند و بازیکنان در قالب یک تیم تاکتیکی هستند. ما در گذشته مسابقه مهارت‌های فردی را داشتیم و همزمان با مسابقات جوانان کشور تعدادی از بازیکنان که تکنیک بالایی داشتند با برنامه ریزی در این مسابقات شرکت می‌کردند و آن زمان تکنیک مهم بود، ولی الان کمتر به تکنیک اهمیت داده می‌شود و مهمترین مساله کار گروهی است.

اگر بخواهیم مهارت‌های تک تک بازیکنان تیم سپاهان را بررسی کنیم بازیکنی نیست که به آن صورت مهارت کافی را برای حضور در تیم ملی داشته باشد، آیا به نظر شما این بازیکنان در قالب کار گروهی بهترین عملکرد را دارند؟

دقیقا همین گونه است، این تیم کار گروهی را خوب انجام می‌دهد، اما بازیکنی نیست که مهارت خاصی داشته باشد و برخی بازیکنان هستند که در باشگاهشان عملکردی خوبی دارند، اما در حد تیم ملی نیستند چرا که در تیم ملی دیگر کار گروهی شاید کمتر مطرح باشد و باید هر فرد اثرگذاری داشته باشد. خیلی‌ها خوب هستند، اما در کارگروهی نه کار فردی.

در چه پستی بیشترین فقر بازیکن وجود دارد؟

در کل در فوتبال ما هافبک دفاعی خوبی وجود ندارد و هافبکی که بازی‌ساز باشد کم است. در فوتبال ما گلزن خوب هم کم پیدا می‌شود و بازیکنی مثل علی دایی نداریم.

در خصوص لژیونرها نیز صحبت کنید. حضور بازیکنانی مثل قوچان نژاد و دژاگه در فوتبال ملی ما چقدر تاثیر گذار است؟

قوچان نژاد و دژاگه نشان دادند بازیکنانی فراتر از بازیکنان ما هستند و اثرگذاری بالایی دارند که نشان دهنده این است که در فوتبالی که تمرین کردند چقدر سطح‌اش از فوتبال ما بالاتر بوده است. این بازیکنان ناشناخته هستند و می‌توانند برای تیم ملی بهترین باشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها