کد خبر: ۸۷۷۳۶
زمان انتشار: ۱۱:۴۲     ۰۱ آبان ۱۳۹۱
چشم بادامی ها از پیشرفت ایران در تولید محصولات الکترونیک ترسیده اند و با لغو یک طرفه قراردادشان می خواهند بازارشان را در ایران حفظ کنند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ایجاد تحریم ها از ابتدای انقلاب صنعت کشور را به سمت خودکفایی پیش برد اما این اتفاق در صنایع الکترونیک دیرتر از باقی صنایع حرکت کرد. طی چند سال گذشته توجه به صنایع الکترونیک باعث شد ایران گروه های صنعتی الکترونیکی قوی را ایجاد کند گروههایی که رفته رفته بازار داخلی را در دست می گیرند و کره و ژاپن که در جهان بیشترین قدرت تولید محصولات الکترونیکی را دارند و ایران بازار بزرگی برای آنها محسوب می شود نگران شوند.

حدود سه سال پیش بود که یکی از شرکت های الکترونیکی داخلی کشور در مزایده ای که شرکت کنکو کره جنوبی برای واگذاری چند واحد تولیدی اش گذاشته بود شرکت کرد و در رقابت با شرکت های معروف اروپایی و آمریکایی برنده شد و 70 میلیون دلار پیش پرداخت تحویل این واحد را پرداخت اما کره ای ها که بازار داخلی ایران را از دست رفته می بینند به بهانه تحریم ها بصورت یک طرفه قرارداد را لغو کردند.

رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر با تاکید بر اصلاح الگوی مصرف و توجه به مارک های داخلی و تولید ملی همواره بر این نکته تاکید کردند که «ما بر روى توليد داخلى تكيه كرديم؛ هم در اول امسال و در شعار سال، هم در صحبتهائى كه در طول اين چند ماه از اول سال انجام گرفته. خب، توليد داخلى احتياج دارد به مصرف داخلى؛ اين به عهده‌ى مردم است. مصرف خودمان را بايد از توليدات خودمان انتخاب كنيم. اينكه كسانى همه‌اش دنبال ماركها و برندهاى خارجى و اسمهاى خارجى باشند، خطاست؛ فرونشاندن يك هوس شخصى است، اما ضربه‌زدن به يك كار عمومى و اصلى است. مصرف داخلى، توليد داخلى را افزايش ميدهد؛ توليد داخلى كه افزايش پيدا كرد، بيكارى برطرف ميشود. توليد كه رونق بگيرد، يعنى تورم كم بشود، گرانى كم بشود، اشتغال افزايش پيدا كند؛ اينها همه به هم متصل است. يك سر اين قضيه دست ما مردم است، كه مصرف خودمان را چگونه انتخاب كنيم.»

این توجه رهبر معظم انقلاب به تولیدات داخلی و تغییر نگرش مردم نسبت به محصولات داخلی ترس دیگری برای چشم بادامی ها ای است که سالهاست ایران را به عنوان یکی از بهترین بازار های خود در نظر می گرفتند.

روز گذشته 1500 نفر از کارکنان گروه تولیدی صنعتی انتخاب که محصولاتی مثل اسنوا، حایر، تکنوگاز و بست را تولید می کنند نسبت به این تخلف شرکت کره ای کنکو در مقابل سفارت این کشور تجمع کردند.

حمید غزنوی سخنگوی گروه صنعتی انتخاب در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سه سال قبل گروه صنعتی انتخاب در مزایده قانونی برای خرید شرکت و کمپانی دوو با شرکت کنکو قراردادی منعقد کرد.

وی افزود: در این مزایده که شرکت های بزرگی از کشورهای اروپایی و  آمریکا بودند ایران برنده شد و مبلغ 70 میلیون دلار به عنوان پیش پرداخت به این شرکت واریز کرد.

این مقام مسئول در گروه صنعتی انتخاب گفت: با توجه به تشدید تحریم ها، شرکت کنکو قرارداد مابین را یکطرفه لغو کرد و الان سه سال است که 70 میلیون دلار شرکت انتخاب در دست کره ای هاست و اگر پول پرداخت نشود خط تولید بسیاری از لوازم خانگی ایران تعطیل شده و هزاران کارگر بیکار می شوند.

اعتراض سه ساعته کارگران گروه صنعتی انتخاب مقابل سفارت کره با قول سفیر این کشور مبنی بر پیگیری مطالبات کارگران پایان یافت.

غزنوی سخنگوی شرکت انتخاب که به درخواست معاون دوم سفارت کره برای گفتگو به داخل سفارتخانه رفته بود، گفت: سفیر قول داد موضوع را پیگیری کند و از ما مهلت خواست ولی اگر کره ای ها ایران را به کشورهای مستکبر بفروشند ما از روش های دیگری برای رسیدن به حقمان استفاده می کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها