کد خبر: ۸۵۳۳۸
زمان انتشار: ۱۰:۳۱     ۲۲ مهر ۱۳۹۱
تحلیل‌گران سیاسی یمن، ادعای تکراری صنعا مبنی بر دستگیری یک گروهک جاسوسی ایرانی در یمن را تقلای آن برای مصادره انقلاب این کشور با توسل به خلق یک دشمن خیالی می‌دانند.

به گزارش خبرنگار فارس در یمن،‌ برای بار پنجم دولت یمن مدعی شده است که یک شبکه جاسوسی ایرانی را در خاک این کشور شناسایی و اعضای آن را دستگیر کرده است. وزارت دفاع یمن چندی پیش اعلام کرد که یک گروهک جاسوسی ایرانی را در جنوب این کشور شناسایی کرده و اعضای آن را که شامل دو ایرانی، دو سوری و دو یمنی بودند دستگیر کرده است.

جوانان انقلابی یمن که دخالت در امور داخلی کشورشان از سوی هر طرف و کشوری رد می‌کنند، اقدام دولت یمن در اتهام زنی به کشورهای دیگر را تقلای این دولت برای مصادره انقلاب خود می‌دانند. به ویژه که این دولت تاکنون به وعده‌های خود درباره آمال و مطالبات ملت یمن عمل نکرده است. لذا تلاش می‌کند تا یک دشمن خیالی برای خود خلق کند.

«فخرالعذب» سخنگوی رسمی کمیته سازماندهی انقلاب یمن در این‌باره گفت: اتهام زنی به ایران در این موقعیت بیانگر این حقیقت است که دولت یمن در تحقق اهداف انقلاب مردمی ناکام مانده است. لذا حاکمیت یمن تلاش می‌کند مانند برخی رژیم‌های عربی عمل کند که می‌خواهند ایران را دشمن اعراب معرفی کنند و دشمن صهیونیست را که دشمن اول اعراب در طول تاریخ بوده به فراموشی بسپارند.

وی در ادامه از رژیم حاکم بر یمن خواست تا به جای خصومت با ایران، روابط حسنه‌ای با آن برقرار کند.

«ردیان سیف» یکی از انقلابیون یمن، عربستان سعودی و آمریکا را پشت پرده این اتهام زنی به ایران دانست و تاکید کرد پاسخ مثبت رژیم حاکم بر یمن به این درخواست عربستان و آمریکا و اجرای سیاست‌های این دولت‌ها بیانگر اهمال این رژیم در قبال حاکمیت ملی یمن است.

وی تاکید کرد: برخی نیروهای سیاسی در یمن حاضرند با یک کشور دیگر مقابله کنند تا عربستان و آمریکا را راضی نگه دارند.

به گزارش خبرنگار فارس در یمن، ناظران سیاسی نگرانند که یمن به میدان جنگی برای تسویه حساب میان طرف‌های درگیر بین‌الملل تبدیل شود و این امر به ضرر یمن است که از بحران‌های مختلفی رنج  می برد، تمام خواهد شد.

«سیف غالب» تحلیلگر سیاسی یمن می‌گوید: یک خطر بزرگ آینده یمن را تهدید می‌کند به ویژه که ما شاهد حضور نظامی پررنگ آمریکا در یمن و حمایت لجستیک آن هستیم. این امر بیانگر این حقیقت است که آمریکا تلاش دارد یک پایگاه نظامی مؤثر در یمن داشته باشد تا از این راه بر جمهوری اسلامی ایران فشار وارد آورد و آن را تهدید کند. این امری است که یمن را به یک عرصه درگیری و میدان جنگی تبدیل می‌کند که آخرش خوش نخواهد بود.

وی تاکید کرد: یمن اکنون شرایط اقتصادی و سیاسی دشواری را سپری می‌کند که نیازمند یک رهبری سیاسی است که بتواند به دور از هر گونه جانبداری از طرف‌های درگیر بین‌المللی، سکان اداره کشور را به دست بگیرد. به ویژه که یمن در شرایط کنونی نیازمند کمک همه طرف‌ها است و نباید در موضع دشمن برای هیچ طرفی باشد.

مردم یمن اکنون این سؤال را مطرح می‌کنند که اگر به راستی دولت یمن موفق به دستگیری یک گروهک جاسوسی ایرانی شده، چرا اعضای این گروهک را به پای میز محاکمه نمی‌کشاند؟ این توقع پس از آن ایجاد شد که «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور یمن ایران را به دخالت در امور یمن متهم کرد و همین امر شک بسیاری از ناظران و تحلیلگران سیاسی در امور یمن را برانگیخته است. تحلیلگران سیاسی بر این باورند که این اتهام زنی‌های مکرر از سوی هادی علیه ایران بیانگر این حقیقت است که آمریکا یک برگه فشار مهم علیه وی دارد و او را مجبور می‌کند که چنین اتهام‌هایی علیه ایران بدون ارائه هیچ مدرکی وارد کند. برخی دیگر نیز بر این باورند که این اتهام زنی‌های هادی علیه ایران برای متقاعد کردن مقامات آمریکایی و جلب رضایت آن و اثبات همپیمانی‌اش با واشنگتن صورت می‌گیرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها