کد خبر: ۸۴۸۳۷
زمان انتشار: ۱۳:۴۷     ۱۹ مهر ۱۳۹۱

چند روز پس از آنکه هیلاری کلینتون در یک دروغ علنی اعلام کرد فشارهای اخیر به مردم ایران به دلیل برنامه هسته‌ای ایران بوده و اگر این کشور در پرونده هسته‌ای نرمش نشان دهد، تحریم‌ها کاهش خواهد یافت، روزنامه امریکایی هافینگتون پست با نفی این دروغ بزرگ تاکید کرد اگر ایران در موضوع هسته ای کوتاه بیاید، فشارهای امریکا به جای اینکه کاهش پیدا کند افزایش خواهد یافت.

به گزارش رجانیوز، هفته گذشته هیلاری کلینتون در واکنش به انتقاد یک خبرنگار که هدف تحریم‌ها را فشار به ملت ایران و نه دولت جمهوری اسلامی عنوان کرده بود، گفت: « عامل اصلی این موضوع، تحریم های غربی نبوده بلکه اقدامات دولت ایران بوده است، البته تحریم ها هم تأثیر خود را داشته اند، اما این تأثیرات می تواند در کوتاه مدت برطرف شود، به شرطی که ایران به همکاری صادقانه با گروه 1+5 و جامعه جهانی تمایل نشان دهد.»

این اظهارات از سوی کلینتون ساعاتی پس از آن مطرح شده بود که رهبر معظم انقلاب در سخنان خود در جمع نخبگان، علت این فشارها را نه یک تصمیم خاص که استقلال ملت ایران در تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی اعلام کرده و فرمودند: « البته فشارها خيلى زياد است - از جوانب مختلف - اما اينكه ما تصور كنيم با فلان تصميم، با فلان تدبير و اقدام، موجب شديم كه دشمنى به طرف ما جلب شود، اين غلط است؛ اين درست نيست. ملت ايران به خاطر جايگاه مستقل خودش، به خاطر تسليم نشدن در مقابل نظام سلطه‌ى بين‌المللى، مورد اين تهاجمهاست. چون ملت در مقابل اين نظام سلطه تسليم نشده، فشار مى‌آورند كه تسليمش كنند. نه تنها نتوانستند او را وادار به تسليم كنند، بلكه او در جايگاه خودش پافشارى‌اش هم بيشتر شده، قدرت و توانائى‌اش هم بيشتر شده. اين، دشمنان را دچار عصبانيت و هيجانهائى ميكند كه اشتباهاتى هم بر اثر اين هيجانها از آنها سر ميزند؛ كه انسان از اشتباهات آنها هم ميتواند منتفع شود. بنابراين نخبگان عزيز ما جايگاه نظام جمهورى اسلامى را بدانند.»

با این حال یک روزنامه نزدیک به جریان محافظه کار در امریکا نیز با رد ادعای کلینتون، کوتاه آمدن ایران در پرونده هسته‌ای را نه تنها زمینه ساز کاهش تحریم‌ها بلکه زمینه‌ساز افزایش فشارهای امریکا بر ملت ایران ارزیابی کرده است.

در همین زمینه راجان منوف، روز 15 مهر در هافینگتون پست نوشت: «برخي اميدوارند کاهش شديد ارزش ريال نارضايتي گسترده اي در ايران به راه اندازد. به عبارت ديگر برخي منتظر بهار عربي ديگري در ايران در نتيجه فشارهاي اقتصادي ناشي از تحريم هاي بين المللي بر مردم اين کشور هستند. اما با بررسي واقع بينانه تر مي توان دريافت که کاهش ارزش ريال نه به مذاکره درباره متوقف کردن غني سازي اورانيوم و نه بهار عربي ديگر منجر نخواهد شد».

وی ادامه داد: «هيچ تفاوتي ندارد تا چه حد تحريم ها بر اقتصاد ايران آسيب وارد ساخته است، اما تهران بدون ترديد مي داند تغيير در سياست هاي هسته اي اش اعتراف به ضعف و فشارهاي ناشي از تحريم ها خواهد بود. در صورت متوقف کردن برنامه هسته اي، بدون ترديد آمريکا موضع بسيار شديدتري در مقابل تهران اتخاذ خواهد کرد، چرا که به موفقيت تحريم هاي اقتصادي ايمان خواهد آورد. بر همين اساس با شديدتر شدن تحريم ها تهران براي ادامه برنامه غنی سازي اورانيوم مصمم تر خواهد شد».

تلاش برای گره زدن همه مشکلات داخلی به پرونده هسته‌‌ای راهبردی است که به نظر می‌رسد به صورت ویژه در دستور کار دولت‌های غربی و برخی جریانات داخلی با هدف تاثیرگذاری بر انتخابات 92 ریاست جمهوری قرار گرفته است. این در حالی است که فهرست فشارهای غرب به ایران نه تنها به آغاز این پرونده محدود نمی‌شود بلکه از ابتدای انقلاب و به بهانه‌های مختلف در جریان بوده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها