کد خبر: ۸۴۶۹۴
زمان انتشار: ۰۱:۴۷     ۱۹ مهر ۱۳۹۱
خبرگزاري رويتر در گزارشي پيش بيني كرد، دولت ايران مشكلات ارزي خود را پشت سر مي گذارد.
به گزارش فارس، رويترز در اين گزارش نوشت: احتمالا كشمكش اراده ها بين دولت ايران و دلالان بازار ارز به نفع دولت ايران پايان خواهد يافت و اين مسئله به در اختيار گرفتن تمام مبادلات قانوني ريال توسط دولت منجر خواهد شد.
اين گزارش افزود: بسياري از اقتصاددانان برآورد كرده اند كه ايران احتمالا بيش از آنكه براي واردات هزينه كند، درآمد صادراتي دارد و همين موضوع تهران را به مقاومت بيشتر در مقابل غرب تشويق مي كند. اما از بين رفتن اعتماد به ريال بدين معناست كه دولت قصد دارد داد و ستد ارز توسط بخش خصوصي را محدود كند تا جلوي تشديد اين بحران را بگيرد.
يك تحليلگر در اين باره به رويترز گفت: «نتيجه نهايي اين خواهد بود كه دولت خريد و فروش ارز را خود در اختيار خواهد گرفت.»
براساس اعلام صندوق بين المللي پول، در پايان سال گذشته، ميزان ذخاير ارزي كشور حدود 106ميليارد دلار بود. ميزان دقيق ذخاير ارزي ايران در حال حاضر مشخص نيست. به گفته تحليلگران، حدود يك سوم اين ذخاير در نزد بانك هاي خارجي سپرده گذاري شده اند.
براساس آمارهاي مربوط به تجارت خارجي و ميزان ذخاير ارزي ايران، به نظر نمي رسد كه كشور در كوتاه مدت از جهت تامين كالاهاي ضروري با مشكل ارزي خاصي مواجه باشد.
دريافت ارز از مركز مبادله سقف ندارد
در همين حال سخنگوي مركز مبادلات ارز تاكيد كرد دريافت ارز از اين مركز سقف ندارد.
صمد كريمي در پاسخ به اين سوال كه برخي متقاضيان دريافت ارز غير مرجع براي دريافت يورو به مركز مبادلات مراجعه كرده ولي به آنها ارزي تعلق نگرفته و به آنها اعلام شد كه پرداخت يورو به متقاضيان سقف دارد گفت: در اين مركز سقفي را مشخص نكرديم بلكه گروه كالايي مشخص شده است، منتهي اگر با مشكلاتي در حين انجام كار مواجه شويم و در يك زماني كمبودهايي وجود داشته باشد، موقتي است.
وي در گفت وگو با ايسنا افزود: اين اطمينان را مي دهم كميته اي كه در اين مركز وجود دارد مشكلات را رفع خواهد كرد و ما نسبت به تامين نياز متقاضيان ارز اقدام خواهيم كرد.
سخنگوي مركز مبادلات ارزي همچنين در پاسخ به اين سوال كه ظاهرا ارائه ارز به اولويت هاي گروه شش در مركز مبادله ارزي متوقف شده گفت: اينطور نيست و براساس تعهدي كه با وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته و براساس آمار گرفته شده عملكرد ما نشان مي دهد كه تعداد قابل توجهي از گروه هاي ششم از روز پانزدهم مهرماه تاكنون ثبت سفارش كرده و نسبت به تامين ارزشان اقدام شده است.از سوي ديگر مركز مبادله ديروز هم در ادامه روند نزولي نرخ ارز، قيمت دلار را باز هم كاهش داد و به 2548 تومان رساند.
بر همين مبنا نرخ ساير ارزها هم با روند كاهشي مواجه بود و مثلا يورو 3308 تومان، لير تركيه 1407 تومان، روبل روسيه 82 تومان و يوان چين 405 تومان تعيين قيمت شد.
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها