ضرورت برگزاری مراسم عزاداری در عاشورا به روایت هجری شمسی، پرسشی است که در دو سال اخیر جامعه مذهبی ایران را با آن مواجه کرده است.
به
گزارش خبرآنلاین حکم شرعی ابداع و برگزاری این نوع مناسبت ها چیست؟ نظر
آیت الله صافی گلپایگانی و آیت الله مکارم شیرازی را که در پایگاه اطلاع
رسانی ایشان منتشر شده است، در این باره می خوانید.
آیتالله صافیگلپایگانی: همان روز 10 محرم الحرام به سال هجری قمری معتبر است
آیتالله صافیگلپایگانی در پاسخ به استفتائی، به این مسئله پاسخ داده است:
سوال:
اخیراً برخی از مردم مطرح میکنند که میتوان در سالروز واقعهٔ عظیم
عاشورا، به روایت تاریخ هجری شمسی نیز عزاداری کرد و اعمال مربوط به این
روز را انجام داد، خواهشمند است جهت رفع شبهه از مؤمنین، نظر حضرتعالی در
این باره را بیان فرمایید.
پاسخ آیتالله
لطفالله صافیگلپایگانی: اقامه عزاداری و ذکر مصائب حضرت سیدالشهداء علیه
السلام در هر روز و هر زمان و مکان اجر و ثواب دارد، ولی به عنوان روز
عاشورا که در روایات دستورات خاصی دارد و مراسم عزاداری و تعظیم شعائر
حسینی برقرار میشود، همان روز 10 محرم الحرام به سال هجری قمری معتبر
است و منشأ آثار و برکات عظیمه میباشد.
آیتالله ناصر مکارمشیرازی : یقیناً این به مصلحت نیست
آیتالله ناصر مکارمشیرازی نیز مطرح کردن «عاشورای شمسی» را به مصلحت حکومت اسلامی نمی داند.
این
مرجع تقلید عنوان کرده است: «اخیراً برخیها نغمهیی ساز کردهاند و
گفتهاند که ما میخواهیم عاشورای شمسی بگیریم؛ این افراد از روی عشق به
سالار شهیدان به این فکر افتادهاند که در ماههای شمسی عاشورا بگیرند اما
یقیناً این به مصلحت نیست زیرا تمامی امامان معصوم(ع)، عاشورا را در ماه
قمری بیان کردهاند و این روز را عزاداری میکردند و ثانیاً این کارها از
ابهت و شور عاشورا میکاهد.»