کد خبر: ۸۴۲۹۳
زمان انتشار: ۱۸:۱۰     ۱۷ مهر ۱۳۹۱

قسمت ابتدایی خیابان هفده شهریور،حدفاصل میدان امام حسین(ع) و میدان شهدا، چند روزی است که توسط شهرداری تهران در قالب یک طرح فرهنگی مسدود شده است و علی رغم ترافیک سنگینی که در محدوده شاه‌راهی چون خیابان پیروزی که از آن به عنوان مهمترین خیابان شرق تهران نیز یاد می‌شود ایجاد نموده، از صحبت‌های شهردار تهران، دائمی بودن این طرح استنباط می‌شود.

 
به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران؛ شب گذشته، معاون خدمات شهری شهردار تهران اعلام کرد: نخستین پیاده رو فرهنگی- مذهبی شرق پایتخت با تأکید بر تاریخ شکل‌گیری انقلاب اسلامی و همچنین با توجه به ایجاد فضاهای فرهنگی- مذهبی و اجتماعی در شرق تهران احداث خواهد شد.
 
معاون خدمات شهری شهردار تهران با اعلام این خبر گفت: در تلاش هستیم تا براساس زمان‌بندی تا قبل از پایان سال عملیات اجرایی این طرح را آغاز کنیم و ان‌شاءالله امیدواریم تا پیش از محرم سال آینده نیز آن‌را به پایان ببریم.
 
کلخورانی با اشاره به حجم گسترده فعالیت برای احداث این پیاده‌رو فرهنگی- مذهبی ابراز داشت: در این طرح 5معاونت و 4‌منطقه شهرداری به‌ طور جدی فعال هستند و تمامی ابعاد طرح از جمله ساماندهی ترافیکی، احداث پیاده‌رو فرهنگی، حفظ بافت قدیمی منطقه و توجه به ساماندهی و آرام‌سازی منطقه مورد توجه قرار گرفته است.
 
وی با اشاره به اهمیت تاریخی این منطقه گفت: میدان‌های امام حسین و شهدا تأثیر انکا‌رناپذیری در شکل‌گیری انقلاب اسلامی داشته‌اند و خیابان پیروزی نیز نماد پیروزی انقلاب اسلامی است. از این‌رو موضوع آرام‌سازی و بهسازی این مسیر و تبدیل این محدوده به محوری فرهنگی، مذهبی و اجتماعی اقدامی مهم و بسیار حساس است. 
 
معاون خدمات شهری شهردار تهران با اعلام اینکه معاون حمل‌ونقل و ترافیک تمهیدات خوبی برای این محدوده پیش‌بینی کرده است اظهار داشت: این طرح با پیاده‌رو کردن میدان امام حسین تا میدان شهدا و ساماندهی مسیرهای ترددی در این محدوده برنامه‌ای گسترده در دست دارد که در نهایت منجر به آرام‌سازی ترافیک این محدوده خواهد شد.
 
کلخورانی در پایان به دو لایه پیش‌بینی شده در این محور اشاره کرد و افزود: از منظر شهری دو لایه مورد نظر قرار گرفته است؛ اول حفظ ابنیه قدیمی با بهسازی ظاهر آن و دوم احداث کف‌سازی‌ ویژه و منحصر به فرد در این محدوده که به‌ نظر می‌رسد هردو بخش منظر عمومی این محدوده را تغییر دهد.
 
علی رغم اینکه در ابتدا این طرح می‌تواند به عنوان یک طرح جامع و پر بازده قلمداد شود، اما با بررسی‌های متعددی که روی این طرح صورت می‌گیرد نکات قابل توجهی از آنها به ذهن مخاطب متبادر می‌شود که می‌تواند دلایل منطقی و کارامدی برای عدم شکل گیری و انجام چنین پروژه‌ای باشد.
 
تنها یکی از دلایل که اصلی ترین دلیل برای تبدیل کاربری این خیابان است را می‌توان پذیرفت که آن هم وجود راههای فرعی در اطراف این خیابان برای روانه کردن سیل عبوری و ترافیک به سمت آنهاست.
 
اما تنها نباید به این مورد بسنده کرد، چرا که موارد دیگری چون وجود چند سوله کارگاهی نستا بزرگ در سمت میدان شهدای این خیابان و در ادامه به سمت میدان امام حسین بورس نمایشگاه و بنگاههای معاملات اتومبیل است که هرکدام از اینها به تنهایی نیازمند راههای ماشین رو و حتی در مواردی تردد ماشین‌های سنگین هستند.
 
به نظر می‌رسد اجرایی شدن چنین طرحی نیازمند انتقال تمامی این بنگاهها و این سوله‌های کارگاهی و همچنین پمپ بنزینی که در این حد فاصل در حال فعالیت است باشد و اینها همگی نیازمند هزینه‌های هنگفتی است که نیاز به بازخوانی بیشتر آنان نمی‌رود، چرا که مسئولین محترم شهرداری تهران بیشتر بدان واقفند؛ مسائلی از قبیل کسب رضایت کسبه برای انتقال محل کسب‌شان.
 
مسئله قابل تامل دیگر وجود ارازل و اوباش در ضلع جنوبی میدان امام حسین حد فاصل پمپ بنزین است که به عنوان پاتوق همیشگی‌شان در این منطقه حضور داشته و به نوعی اجرای چنین طرحی با وجود این دست ارازل و اوباش سنخیتی ندارد و باعث از بین بردن هدف و ارج و قرب چنین طرح فرهنگی مذهبی خواهد شد.
 
این مسئله به قدری محسوس است که حتی بارها توسط اهالی و کسبه این محل مورد اعتراض قرار گرفته و گزارش‌ها حاکی از این است که این مسئله به رغم پیگیری‌های مردم و نیروی انتظامی هنوز پا برجاست و پاسخ قابل ملاحظه‌ای از سوی هیچ نهاد دست‌اندر کاری مبنی بر برطرف نمودن این معضل اجتماعی دریافت نشده است.
 
از مسئولین محترم خصوصا دست‌اندر کاران محترم فعال در شهرداری تهران این انتظار می‌رود که با بررسی دقیق‌تر و بازبینی مجدد مشکلاتی که به تبع اجرای این طرح به وجود خواهد آمد، از اجرای یک طرحی که بازخورد نتیجه آن بسیار کمتر از انتطار نسبت به هزینه‌های پیش بینی شده این طرح است، جلوگیری نمایند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها