کد خبر: ۸۴۱۸۳
زمان انتشار: ۱۱:۵۰     ۱۷ مهر ۱۳۹۱
معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه ایران با بیان اینکه نفت کالایی نیست که روی دستمان بماند، گفت: نفت به فروش رسیده و درآمد حاصله از آن به نحو مقتضی به دست ما می‌رسد.

سید عباس عراقچی معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در خصوص اقدامات صورت گرفته در این معاونت برای تبدیل تحریم‌ها به فرصت و اخبار مطرح شده مبنی بر کاهش خرید نفت ایران توسط ژاپن و تصمیم توکیو برای کاهش بیشتر خرید نفت از ایران در آینده نزدیک، اظهار داشت: معاونت آسیا مهمترین حوزه‌ای است که همکاری‌های اقتصادی ما در آن جریان دارد. طی مدت اخیر توجه اقتصادی ما از اروپا کمتر و به سمت شرق و آسیا بیشتر شده است. ما مدعی نیستیم که در همه حوزه‌های اقتصادی که به کشورهای آسیایی مربوط می‌شود، با مشکل مواجه نبوده‌ایم؛ ولی در رفع مشکلات تا حد زیادی موفق بوده‌ایم.

وی عنوان کرد: نفت کالای بسیار ارزشمند و مورد نیاز اقتصاد‌های جهان به ‌خصوص اقتصادهای آسیایی از جمله چین، هند، ‌کره جنوبی،‌ ژاپن و بقیه کشورهای خریدار نفت ماست. اینگونه نیست که به راحتی بتوانند خرید نفت را کاهش دهند و صدمه نبینند. نفت کالایی نیست که روی دست ما بماند. ممکن است میزان خرید نفت در برخی از قراردادها کاهش یابد، ولی در برخی قراردادهای دیگر جبران می‌شود.

عراقچی همچنین افزود: در بحث همکاری‌‌های بانکی که مرحله بعد از فروش نفت نیز هست، به همین منوال می‌باشد. نفت ما به فروش رسیده و درآمد حاصله از آن به نحو مقتضی به دستمان می‌رسد.

* 1+5 هر چه زودتر تصمیم بگیرند

وی که یکی از اعضای تیم مذاکره کننده ایران با گروه 1+5 است، در خصوص آینده مذاکرات ایران و این گروه عنوان کرد: بحث ما با 1+5 کاملاً وضعیت روشنی دارد و هیچ ابهامی در آن نیست. آنها پیشنهاداتی را به جمهوری اسلامی ایران ارائه دادند و ما نیز پیشنهادات خود را به آنها ارائه کردیم. پیشنهادات ما در 5 گام مطرح شد و بسیار روشن و شفاف است.

عراقچی با ذکر این نکته که آنها سؤالاتی را در خصوص پیشنهادات ما داشتند که قرار شد جلسه کارشناسی برگزار و به این سؤالات پاسخ داده شود، اظهار داشت: این نشست برگزار شد و هر سؤال و ابهامی در خصوص برنامه هسته‌ای ما داشتند، مطرح کردند و کارشناسان ما نیز پاسخ دادند. جلسه به طول انجامید و در آخر جلسه، خودشان عنوان کردند که دیگر ابهامی برای آنها باقی نمانده است. ما نظر خود را نسبت به پیشنهاداتشان به آنها ارائه کردیم و گفتیم که چرا و به چه علت این پیشنهادات قابل قبول نیست و چرا نمی‌توانیم این پیشنهادات را قبول کنیم.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: در حال حاضر منتظریم آنها نظر خود را در خصوص پیشنهادات جمهوری اسلامی ارائه کنند و به اعتقاد من آنها هستند که باید هر چه زودتر تصمیم خود را اتخاذ کنند که چگونه می‌خواهند با این موضوع برخورد منطقی و عاقلانه‌ای داشته باشند یا اینکه در ادامه مسیر گذشته، باز هم فرصت‌ها را از دست بدهند.

وی گفت: الان فرصت بسیار خوبی فراهم شده و شرایط به لحاظ سیاسی، بین‌المللی و مذاکراتی آماده است و امیدواریم 1+5 از این شرایط بهره برداری مناسب را ببرد.

عراقچی ادامه داد: مذاکرات غیررسمی بین خانم اشتون و آقای جلیلی اخیراً در استانبول برگزار شد و همه موارد برای خانم اشتون تشریح شد. خانم اشتون به نیویورک رفت و مجدداً با ا+5 و در سطح وزرای خارجه مشورت کرد. منتظریم ایشان دوباره دیدگاه‌های طرف مقابل را بیان کند.

* صبر می‌کنیم تا تصمیم بگیرند

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: اگر 1+5 اراده، نیت قطعی و حسن نیت برای حل موضوع هسته‌ای ایران داشته باشد، شرایط فراهم است. خوب است از این شرایط مناسب به سمت حل و فصل موضوع بهره‌برداری شود وگرنه برنامه ما ادامه دارد و کاملاً با اهداف صلح‌آمیز و در چارچوب تعریف شده خود ادامه می‌یابد و آنها هستند که فرصت و زمان را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه ما عجله‌ای برای اینکه آنها بر سر میز مذاکره حاضر شوند، نداریم؛ صبر می‌کنیم تا تصمیم‌شان را بگیرند، اظهار داشت: آنچه مسلم است این است که تحریم‌ها کمکی به حل مسئله هسته‌ای ایران نخواهد کرد. اگر می‌خواهند ادامه دهند، ادامه دهند. با این کار موضوع را پیچیده می‌کنند.

* جدیت تهران و اسلام‌آباد برای اجرایی کردن خط لوله صلح

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره خط لوله صلح بین ایران و پاکستان با بیان اینکه ما کماکان بر فاز اول این پروژه که بین ایران و پاکستان است، متمرکز هستیم، گفت: قسمت مربوط به داخل خاک ایران تقریباً به پایان رسیده و به زودی به مرحله بهره‌برداری می‌رسد. در قسمت مربوط به پاکستان موضوع اصلی، سرمایه‌گذاری برای این پروژه است که در حال حاضر مذاکراتی بین ما و مقامات پاکستان در جریان است که ما در زمینه سرمایه‌گذاری به آنها کمک کنیم و کارهای ساختمانی آن زودتر شروع شود.

وی با ذکر این نکته که ایران و پاکستان کماکان در این پروژه جدی هستند و یکی از موضوعاتی که در سفر اخیر آقای زرداری به تهران به منظور شرکت در شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد مطرح شد، همین قضیه بود، اظهار داشت: این موضوع در دستور کار جدی دو کشور قرار دارد.

عراقچی همچنین یادآور شد: امکان همکاری‌های جدید سه جانبه‌ای نیز مطرح است که در صورت جدی‌تر شدن در خصوص آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

* خلف اف به تهران می‌آید

عراقچی در خصوص روابط تهران و باکو نیز اظهار داشت: ما روند جدیدی را برای رفع سوء تفاهمات آغاز کردیم تا روابط به سمت آرامش پیش رفته و سازنده باشد. تماس‌هایی بین من و خلف‌اف همتای آذری ام طی ماه‌های اخیر برقرار بوده و منتظر سفر ایشان به تهران هستیم که این سفر در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

وی همچنین گفت: سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران نیز به زودی و قبل از سفر ریاست جمهوری به باکو (برای شرکت در اجلاس سران اکو) به آذربایجان عزیمت خواهد کرد. معتقدیم سفر آقای احمدی‌نژاد به باکو برای شرکت در این اجلاس می‌تواند تحرک جدیدی به روابط دو کشور بدهد.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص مباحث مطرح شده در خصوص عملکرد ضعیف ایران در آسیای مرکزی و قفقاز، تصریح کرد: ما به آسیای مرکزی و قفقاز به عنوان میدان تاخت و تاز و رقابت و بهره برداری‌ها نگاه نمی‌کنیم، بلکه به عنوان میدانی برای تأسیس همکاری بین ملت‌های منطقه می‌نگریم.

* قول‌های ترکیه درباره زائران ربوده شده ایرانی در سوریه

عراقچی در خصوص زائران ایرانی ربوده شده در سوریه و رایزنی‌های صورت گرفته با آنکارا برای آزادی این افراد، به گفت‌وگوی تلفنی روز شنبه 15 مهر ماه صالحی با احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه اشاره کرد و گفت: دوستان ترک ما قول داده‌اند که از ظرفیت خود برای آزادی این افراد استفاده کنند. باور ندارم که آنها بتوانند این افراد را آزاد کنند و این کار را نکنند. احتمالاً نفوذ آنها اینقدر نیست.

* صالحی به میانمار می‌رود

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه در خصوص تحرکات دیپلماتیک ایران در قضیه کشتار مسلمانان میانمار عنوان کرد: سفیر ما در بانکوک که آکردیته در میانمار است تاکنون دو سفر به این کشور داشته است. سفر هیئتی از کمیسیون امنیت ملی و سفر وزیر خارجه به میانمار در دستور کار قرار دارد و علاوه بر آن قرار است هیئتی از هلال احمر به میانمار برود. این سفرها به صورت جداگانه یا با هم انجام خواهد شد و در حال برنامه ریزی برای انجام آنها هستیم.

وی همچنین از برگزاری نشست سه جانبه سران ایران، افغانستان و پاکستان در کابل خبر داد و افزود: منتظریم افغانستان تاریخ پیشنهادی را اعلام کند.

گفت‌وگوی تفصیلی فارس با معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه طی روزهای آینده منتشر خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها