کد خبر: ۸۳۳۰۲
زمان انتشار: ۱۳:۱۰     ۱۲ مهر ۱۳۹۱
یکی از مواردی که در یکی دو روز گذشته در جمع‌ها و مواجهه‌های زمان فراغت از فرایض زائران ایرانی حاضر در سرزمین وحي، نقل محافل واقع شده، وضعیت پول ملی در برابر ارزهای رایج در عربستان است که نوعی مدیریت رفتاری آن‌ها را نیز موجب شده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در مدينه‌ي منوره، این روزها سر میز غذا یا زمان‌های استراحتی که چند نفر از زائران ایرانی دور هم جمع می‌شوند و فرصتی برای سخن گفتن از هر دری دست می‌دهد، یکی از موردهای حاشیه‌یی، آخرین نرخ برابری ریال جمهوری اسلامی ایران با ریال عربستان است.

از این رو، در 24 ساعت گذشته داغ‌ترین و توجه‌برانگیزترین خبر غیررسمی در این زمینه، این بود که هر ریال عربستان به يك‌هزار تومان (معادل 10هزار ریال کشورمان) رسیده و از این منظر، انجام خریدهای غیرضروری و انبوه به‌منظور بردن سوغاتی به ایران، دیگر به‌صرفه نیست و بهتر آن است که خریدها با توجه به میزان کمتر تأثیرپذیری قیمت اجناس در داخل کشور از نوسانات و افزایش‌های ناگهانی قیمت دلار و دیگر ارزهای رسمی، در زمان حضور در ایران انجام شود.

مراجعه‌های خبرنگار ایسنا به چند صرافی در نقاط مختلف شهر مدینه و مراکز خرید مجاور مسجدالنبی (ص) نیز گویای آن است که صرافی‌های عربستان در قبال دریافت هر ایران‌چک 50هزار تومانی، 50 ریال عربستان را تحویل می‌دهند. ضمن آن‌که کار این صرافی‌ها به این صورت است که اساسا رسید یا فاکتوری برای تبدیل ارزها صادر نمی‌کنند.

همچنین فروشندگان حاضر در مدینه که برخی از آن‌ها را اتباع دیگر کشورها تشکیل می‌دهند و قبلا به‌راحتی پول رایج در ایران را از طیف کثیر مشتریان ایرانی خود می‌پذیرفتند تا از هر مانعی بر سر راه استفاده از این پتانسیل پرشمار پرهیز داشته باشند، هم‌اکنون در مواجهه با معدود مشتریان ایرانی خود که با توجه به شرایط ارزی هنوز به خریدن سوغاتی تمایل دارند، از پذیرش ریال ایران پرهیز می‌کنند. معدود فروشندگانی هم که در روزهای گذشته اجناس خود را به ریال ایران فروخته‌اند، پس از مراجعه به صرافی‌ها و اطلاع از برابری هر يك‌هزار تومان با یک ریال عربستان، از تبدیل آن امتناع کرده‌اند و منتظرند تا در صورت بازگشت شرایط ارزی ايران به وضعیت سابق، نسبت به تبدیل پول ایرانی در اختیارشان اقدام و از ضرر یا کاهش سود خود جلوگیری کنند.

این اتفاق اما یک وجه مثبت بارز دارد که به کمک فرهنگ‌سازی‌های صورت‌گرفته در سال‌های اخیر آمده است. زائران ایرانی که فرصت‌های حضور در سرزمین وحی را با اشتغال به خرید سوغاتی، به حسرت‌هایی برای خود تبدیل و امکان برخی تبلیغات سوءذهنی را هم فراهم می‌کردند، هم‌اکنون علاوه بر پذیرش توصیه‌ها، به‌دلیل شرایط ارزی نیز کمتر در فروشگاه‌ها حضور مي‌يابند، چراکه اگر خرید یک جنس چینی در سال‌های گذشته با حدود 50 درصد کمتر نسبت به قیمت معادل آن در ایران انجام مي‌شد، الان با حدود 50 درصد قیمت بیشتر صورت مي‌گيرد و بالتبع مقرون‌به‌صرفه نیست.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها