يكي از مسئولان شهري در گفتوگو با خبرنگار اجتماعي فارس، به موضوع سفر
هيئتي از سوي شهرداري تهران به واشنگتن براي دريافت جايزه بينالمللي حمل
و نقل عمومي در چند روز آينده اشاره كرد و گفت: آقاي قاليباف خودشان
نميخواستند به اين سفر بروند اما هيئت همراهي را تعيين تا به اين سفر
اعزام و جايزه را دريافت كنند.
وي ادامه داد: وزارت امور خارجه با اين سفر مخالفت كرده است.
وي در پاسخ به اين پرسش كه قرار نبود شهردار تهران در اين سفرحضور
داشته باشد، گفت: قرار بود هيئتي به اين سفر اعزام شود كه اسم آقاي
قاليباف نيز در اين هيئت وجود داشت؛ اما زماني كه وزارت خارجه با اين سفر
مخالفت كرد شهردار تهران اعلام كرد يك نفر به نمايندگي از شهرداري تهران
به اين سفر رفته و اين جايزه بين المللي را دريافت كند.
اين مسئول شهري در پاسخ به اين پرسش كه از سوي كشور مربوطه رواديد
صادر شده است، گفت: بايد قبل از صدور رواديد نامهاي از ايران ارسال ميشد
تا اين كار انجام شود؛ اما اين نامه ارسال نشده است.
وي به نامهاي كه شهردار تهران چندي پيش ارسال كرده است اشاره كرد و
گفت: يك نفر به نمايندگي از ايران اعزام و اين جايزه را كه افتخار ملي است
دريافت كند ولي وزارت خارجه با اين سفر مخالفت كرده است.
اين مقام مسئول در خصوص تركيب هئيت اعزامي، گفت: قرار بود چند نفر از
معاونين و برخي از اعضاي شوراي شهر در اين همايش حضور داشته باشند و از
اقاي قاليباف و هيئت همراه دعوت شده بود.
وي تأكيد كرد: آقاي قاليباف اعلام كرده بودند كه مايل نيستند به سفر
بروند اما يك نفر به نمايندگي از ايران در اين همايش حضور و اين جايزه را
دريافت كند.
تهران به همراه 4 شهر در سه قاره جهان به عنوان يكي از 5 شهر كانديداي دريافت جايزه حمل و نقل پايدار 2011 دنيا انتخاب شد.
پايتخت كشورمان همراه با شهرهاي گوانگژو در چين، ليون در مكزيك، نانت
در فرانسه و ليما پايتخت پرو، 5 شهري هستند كه به منظور دريافت اين جايزه
كانديد شدهاند.
مدير اجرايي مؤسسه سياستگذاري توسعه حمل و نقل (ITDP) در اين ارتباط
اعلام كرد: تهران، شهري است كه توسعه سريع سيستمهاي مترو و BRT را شاهد
بوده است و گوانگژوي چين، ديگر شهر آسيايي كه انتخاب شده سيستم BRT خود را
در سال 2010 افتتاح كرده، ضمن اين كه با ايجاد مسيرهاي دوچرخهسواري،
ايستگاههاي دوچرخه اشتراكي را راهاندازي نموده است.
والتر هوك، ليون مكزيك كه اولين سيستم BRT در آن راهاندازي شده و
بهترين سيستم يكپارچه حمل و نقل شهري در امريكاي مركزي را دارد، ديگر شهر
واجد شرايط اعلام كرد و گفت : ليما پايتخت پرو در امريكاي جنوبي شهري است
كه براي نخستين بار سيستم BRTبراي ايجاد يك سيستم حمل و نقل پايدار و
يكپارچه در آن راهاندازي شده است.
وي از شهر اروپايي نانت در فرانسه به عنوان مدلي از هماهنگي و
يكپارچگي كارآمد در سيستم BRT و تراموآ نام برد و گفت: اجراي خطوط براي
دوچرخهسواري، ايجاد سيستمهاي اتوبوسراني تندرو (BRT) و احداث سيستمهاي
عظيم مترو، از جمله ويژگيهايي است كه منجر به انتخاب اين 5 شهر شده است.
برنده نهايي جايزه حمل و نقل پايدار كه در انتخاب آن علاوه بر ITDP،
سازمان ملل متحد و انجمن بين المللي حمل و نقل عمومي (UITP) نيز مشاركت
دارند، طي مراسم ويژهاي در روز چهارم بهمن ماه امسال معرفي ميشود.