کد خبر: ۸۱۵۶۶
زمان انتشار: ۲۱:۳۰     ۰۴ مهر ۱۳۹۱
واکنش رسانه های بیگانه به بازداشت فائزه و مهدی هاشمی:
ان بی سی نیوز، که ظاهرا آقای رفسنجانی را گزینه مناسبی برای ریاست جمهوری می داند، در ادامه می نویسد: ”هاشمی اول از همه یک اقتصاددان است. می توان او را به عنوان چهره ای میانه رو بین افراط گرایان و اصلاح طلب ها به میدان ریاست جمهوری برگرداند.“ مورد جالب توجه دیگر این مقاله تحلیلی، نادیده گرفتن برخی وقایع سالهای پیش و در عوض، بزرگنمایی حوادث دیگر است.
سرویس سیاسی پایگاه 598 - آغاز اجرای محکومیت شش ماه حبس برای فائزه هاشمی و همچنین بازداشت مهدی هاشمی، واکنش تامل برانگیز برخی سایت های خبری بیگانه را در پی داشت. ان بی سی نیوز، با ارائه ی تحلیلی درخور توجه در این خصوص و با اشاره به نفوذ و قدرت خانواده هاشمی در بخش های مختلف حاکمیت و اقتصاد ایران اینگونه نوشت: ”تحلیلگران با اشاره به اینکه قدرت سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی در حال احیا و قوت گرفتن است، معتقدند بازگشت مهدی هاشمی از سفر سه ساله انگلیس، نشان دهنده توافق مقامات ایرانی برای حل و فصل اتهاماتی است که وی با آنها مواجه است."



نویسنده این تحلیل برای اثبات مدعای خود مبنی بر نفوذ سیاسی هاشمی رفسنجانی و تاثیرگذاری او در بخش های مختلف، به حضور وی در اجلاس ماه پیش گروه عدم تعهد در تهران و همراهی رهبر معظم انقلاب و همچنین نشستن او در کنار بان کی مون اشاره می کند.

در جای جای این مقاله، تلاش نویسنده برای القای این مطلب به چشم می خورد که هاشمی از نفوذ و قدرت خود برای نجات فرزندش استفاده خواهد کرد. اصرار ان بی سی نیوز برای تاکید بر قدرت اقتصادی این خانواده نیز به نوبه خود شک برانگیز می نماید: ”... [از سویی] رفسنجانی یک چهره اقتصادی است که می تواند کمک کند تا اقتصاد رو به رکود ایران رونق یابد."

این اظهار نظر از دو جهت عجیب نشان می دهد. اول اینکه در این تحلیل، اشاره به ثروت و نفوذ اقتصادی خانواده هاشمی بلافاصله پس از بیان گمانه ی مبنی بر تلاش مقامات برای حل و فصل ماجرای مهدی هاشمی ذکر می شود؛ از سویی، در ادامه مقاله، موضوع اقتصاد ایران، تحریم ها و سپس انتخابات آینده ریاست جمهوری را پیش کشیده شده است: ”از آنجاییکه تحریم های اقتصادی ایران همچنان برای این کشور آزاردهنده است، و همچنین با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری، برخی اظهار نظر کرده اند که هاشمیِ عمل گرا و در عین حال محافظه کار، کاندیدا شوکه کننده ی ریاست جمهوری سال آینده ایران خواهد بود. زیرا اگرچه این خانواده در سال های اخیر اذیت و آزارهایی را متحمل شده اند، اما به هر حال در مرکز نظام قرار دارند."

ان بی سی نیوز، که ظاهرا آقای رفسنجانی را گزینه مناسبی برای ریاست جمهوری می داند، در ادامه می نویسد: ”هاشمی اول از همه یک اقتصاددان است. می توان او را به عنوان چهره ای میانه رو بین افراط گرایان و اصلاح طلب ها به میدان ریاست جمهوری برگرداند."

مورد جالب توجه دیگر این مقاله تحلیلی، نادیده گرفتن برخی وقایع سالهای پیش و در عوض، بزرگنمایی حوادث دیگر است. نویسنده این تحلیل بدون اشاره به تخریب پرهجمه ی هاشمی رفسنجانی توسط اصلاح طلبان در سالهای نه چندان دور، با تاکید فراوان بر فشار سنگین و نارضایتی عمیق افراطی ها [دولت آقای احمدی نژاد] از او، هاشمی را سیبل دولتی می داند که عمیق ترین بحران سیاسی و بدترین ناآرامی ها در ایران را از زمان پیروزی انقلاب اسلامی باعث شدند.

البته دلیل تحلیلگر برای نادیده گرفتن و عدم توجه به مخالفت اصلاح طلبان با هاشمی در دوره ی اصلاحات خیلی زود در ادامه مقاله خود را می نمایاند: ”[اگرچه] رئیس جمهور اسبق ایران یکی از چهره ای بنیان گزار انقلاب اسلامی و همراه نزدیک رهبر انقلاب ایران، آیت الله روح الله خمینی است؛ اما حمایت او از گروه های اپوزوسیون در سال 2009 و ابراز همدردی برای تظاهرات کنندگان در آن وقایع، خشم محافظه کاران را برانگیخت و به کاهش نفوذ او انجامید."

ظاهرا بیان تخریب وجهه ی هاشمی رفسنجانی در دوره اصلاحات، و از طرفی حمایت وی از آنان (که طبق این مقاله، جزو اپوزوسیون و مورد حمایت او بودند) تناقضی را شکل می دهد که نویسنده این تحلیل نتوانسته است توجیهی برای آن بیابد.

ان بی سی نیوز، در خصوص بازداشت فائزه هاشمی با اشاره ای گذرا به تحریکات او برای دامن زدن به آتش ناآرامی های سال هشتاد وهشت، می نویسد: ”گویا محکومیت دختر رفسنجانی به دلیل مصاحبه وی با یک سایت خبری اپوزوسیون درخصوص عدم رعایت حقوق بشر در ایران بوده است."

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها