کد خبر: ۸۰۸۴
زمان انتشار: ۱۵:۰۴     ۲۳ دی ۱۳۸۹
نخست وزیر ترکیه اویگدور لیبرمن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی را آدمی رذل خواند .

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی اخیرا درخواست ترکیه را برای عذرخواهی ، اقدامی بی شرمانه خوانده بود .

به گزارش واحد مرکزی خبر ، اردوغان در گفتگو با الجزیره گفت : لیبرمن آدمی است که دست به هر رذالتی زده است با این وجود آنکارا سه شرط برای عادی سازی روابط بین انکارا و تل اویو داریم . " اولا عذرخواهی کنند ، دوم آنکه غرامت بدهند ، و سوم آنکه به محاصره نوار غزه پایان دهند ".

اردوغان افزود : خواسته آنکارا از اسرائیل آن است که کشتی مرمره را به ترکیه باز گرداند.

وی تصریح کرد : " فلسطین و غزه یک زندان باز هستند که فلسطینیان هیچ حقی ندارند و اسرائیلی ها ملت فلسطین را محکوم به زندان کرده اند .

نخست وزیر ترکیه ادامه داد : " اسرائیل با همه شیوه ها به فلسطینیان حمله می کند و از کودک هفت ساله گرفته تا فلسطینی هفتاد ساله از حملات اسرائیل در امان نیست و برای اسرائیلی ها اهمیتی ندارد که آنها انسان هستند .

وی اضافه کرد : در فلسطین یک حزب ( جنبش حماس ) با انتخابات پیروز شده است اما اسرائیلی ها همه وزیران این حزب را محبوس کرده اند و حتی رئیس مجلس فلسطین را زندانی کردند .

این دموکراسی که شما از آن دم می زنید کجاست ؟ من پیش از هر چیزی انسان هستم و همسرم هم که با من به ملاقات آمده بود یک مادر است . آیا نظاره گر این باشم که انسانی شهید شود و من ساکت باشم ؟ زمانیکه فلسطینیان را در بیمارستانها دیدم که اجسادشان متلاشی شده است خون گریستم . دیدگاه ما قطعا تغییر کرده است . پس از آن نیز اسرائیلی ها در آبهای بین المللی به سه فروند کشتی که حامل کمکهای بشردوستانه برای غزه بودند یورش بردند . از سی و شش کشور در این کشتی ها حضور داشتند .

آنها همه کشتی ها را بازرسی کردند حتی یک سلاح پیدا نکردند . نه تبعه ترک در این حمله شهید شدند که یکی از آنها ترک تبعه امریکا بود. اسرائیلی ها تلاش می کنند به جهانیان بگویند کار درستی کردند و حق داشتند اما دیدند که حق نداشتند چنین کاری را بکنند و در ژنو از اسرائیلی ها به حقارت و فرومایگی یاد شد و این مطلب به ثبت رسید که آنچه آنها انجام دادند وحشیانه و رذیلانه بود" . نخست وزیر ترکیه تاکید کرد موضع کنونی ما در آینده نیز همین موضع خواهد بود .

اردوغان گفت "تا زمانیکه جنبش حماس بر حق باشد همواره از آن حمایت خواهیم کرد ما در گذشته از آن حمایت کرده ایم و اکنون نیز از آن حمایت می کنیم زیرا یک جنبش اهل مقاومت است و به دیده تروریستی به آن نگاه نمی کنیم حماسی ها از سرزمینشان دفاع می کنند حماس یک جنبش سیاسی است. جنبشی است که وارد انتخابات و در آن پیروز شد اما انرا از قدرت برکنار کردند با وجود آنکه با رای مردم آمده بود. همه جهانیان در این دمکراسی امتحان بدی پس دادند و شکست خوردند .

ترکیه در این خصوص به وظیفه اش عمل خواهد کرد" . اردوغان خاطرنشان کرد در مذاکراتی که حماس در آن شرکت نکند صلح به دنبال نخواهد داشت . این یک حقیقت است .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها