کد خبر: ۸۰۸۳۴
زمان انتشار: ۰۹:۲۲     ۰۲ مهر ۱۳۹۱
رهبر معظم انقلاب: آنها امنیت و آرامش کشور را هدف گرفته‏اند و می‌خواهند این را از بین ببرند. هیچکس نباید به این تشنج‏آفرینى و اغتشاش‏آفرینى کمک کند و همه باید صریح موضع بگیرند.

انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 یکی از فصل‌های نوین در تاریخ سیاسی انقلاب بود که کشور با هدایت داهیانه رهبر معظم انقلاب از فتنه‌ای عظیم عبور کرد.

خبرگزاری فارس در نظر داد با بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری در سال 88 این سخنان را در حافظه تاریخی افکار عمومی پررنگ کند.

مشروح کامل بیانات رهبر معظم انقلاب در «دیدار نمایندگان نامزدهای انتخابات» که در 23 خرداد 88 ایراد شده در ادامه می‌آید:

بسم‏اللَّه‏الرّحمن‏الرّحیم‏

من اول باید عذرخواهى کنم از اینکه با صداى گرفته با دوستان صحبت میکنم. دو سه روزى است که بر اثر سرماخوردگى یا هر چیز دیگر، صداى من گرفته است. تحمل کنید.

مطلب اساسى و اصلى‏اى که من میخواهم به همه‏ى دوستانى که در اینجا حضور دارند - چه نمایندگان ستادهاى نامزدهاى محترم و چه نمایندگان دستگاه‏هاى مسئول - عرض بکنم، این است که انتخابات در کشور ما برخلاف بعضى از کشورهاى دیگر، همیشه مظهر وحدت ملت و نمایشگر عزت ملى بوده؛ چون هرکسى که پاى صندوق رأى مى‏آید و رأى به صندوق مى‏اندازد، در واقع رأى به جمهورى اسلامى و نظام اسلامى را دارد تکرار میکند. لذا همیشه دیده‏اید مسئولین کشور و خود بنده اصرار داشتیم بر افزایش آحاد شرکت کننده‏ى در رأى دادن؛ مردم را تشویق میکردیم، ترغیب میکردیم، مردم هم هوشیارانه و در مواقع حساس وارد قضایا میشدند؛ در مواقعى که کشور احتیاج داشته به اینکه یک فریاد رسا و بلندى را در مقابل مخالفان خود و بدخواهان خود در دنیا مطرح بکند، آمده‏اند پاى صندوقهاى رأى و رأى داده‏اند. بنده در چند تا از پیام‌هاى تبریک انتخابات، این جمله را تکرار کردم: «مردم هوشمند و زمان شناس».

این دفعه هم این تعبیر را من آوردم، هم بعضى از دفعات قبل این را ذکر کردم. علت این است که حضور مردم پاى صندوقهاى رأى همیشه نشانه‏ى حضور مردم در صحنه و آگاهى آنها و رأى آنها به نظام جمهورى اسلامى تلقى میشده. لذا انتخابات ما از این جهت همیشه مظهر وحدت ملى و عزت ملى بوده.

ما باید سعى کنیم، دقت کنیم که انتخابات مایه‏ى انشقاق نشود؛ این حرف اصلى من است. اینکه ما تصور کنیم که یک گروه مثلاً بیست و چهار میلیونى یک طرفند، یک گروه چهارده میلیونى یک طرفند، این به نظر من یک خطاى بسیار بزرگى است؛ قضیه اینجور نیست. همه در یک طرف قرار دارند. آن کسانى که به رئیس جمهور منتخب این دوره‏ى از انتخابات رأى دادند، همانقدر وابسته‏ى به انقلاب و کشور و نظامند، که آن کسانى که رأى ندادند.

مجموعه‏هاى مردمى، فرزندان این کشورند؛ فرزندان این ملتند. این خطاست که ما این دو مجموعه‏ى رأى دهنده را که یک عده‏اى رأى به یک نامزدى دادند، یک عده‏اى رأى به آن نامزد ندادند، اینها را ما متخاصم و متقابل فرض کنیم؛ نه، در یک مسئله‏اى، در یک گزینشى، اینها سلیقه‏شان یک جور نبوده، لکن در اصل قضیه، در اعتقاد به نظام، در پشتیبانى از جمهورى اسلامى، همه‏ى اینها با هم یکى هستند. ما نگاه کنیم به رأى قریب چهل میلیونى مردم در این دوره؛ این مهم است.

من معتقدم همه‏ى ما وظیفه داریم این را پاسدارى کنیم. یعنى این اتحاد ملى را در گفتن و اعلام صریحِ حمایت از نظام اسلامى را، دست‏کم نگیریم؛ این چیز بسیار مهمى است. امروز نظام اسلامى نشان دارد میدهد که مردم‏سالارىِ واقعى در او حکمفرماست. مردم مى‏آیند مى‏نشینند پاى صحبت نامزدهاى مختلف، گوش میکنند، بعد در حدود شاید ده روز، پانزده روز در خیابانها حضور فعال دارند.

این به نظر من خیلى مسئله‏ى مهمى است. ما باید به این شبهاى گوناگون و متعددى که در خیابانهاى تهران و بعضى از شهرستانهاى دیگر مردم جمع میشدند و بعضى از این نامزد، بعضى از آن نامزد حمایت میکردند، شعار میدادند و هیچگونه درگیرى بین اینها وجود نداشت، افتخار بکنیم؛ این خیلى چیز مهمى است. مردم ما اینند؛ اختلاف سلیقه هم دارند، نظرات مختلفى هم نسبت به نامزدهاى مختلف دارند، اما با همدیگر هم کار میکنند. آقاى مهندس موسوى براى من نقل میکردند که توى یک خیابانى که ایشان میرفته، ماشینى با ماشین ایشان همراه میشوند. آنها شروع میکنند حرفى و شعارى را که علیه آقاى موسوى بوده، با خنده گفتن، آقاى موسوى گفت من هم خندیدم و به آنها دست تکان دادم اینجورى و عبور کردم. خوب، این فضا خیلى فضاى خوبى است. این فضا بعد از انتخابات نباید تبدیل بشود به فضاى خصومت و تقابل؛ عده‏اى این را میخواهند در جامعه تحقق ببخشند. این خلاف واقع است.

آن کسانى که اجتماع میکنند براى حمایت از یک نامزد، با آن کسانى که اجتماع میکنند براى حمایت از نامزد دیگر، هر دو ملت ایرانند، گروه‏هائى از مردمند؛ ما باید با این دید نگاه کنیم. آرائى هم دارند؛ یک جمعى رأى به این دادند، یک جمعى رأى به آن دادند. البته قاعده‏ى مردم‏سالارى این است که اکثریت بر اقلیت در مقام عمل تقدم پیدا میکند؛ یعنى آن کسى که اکثریت به او رأى دادند، او مسئولیت را به عهده میگیرد؛ این قاعده‏ى مردم‏سالارى است. اما این به معناى ایجاد تزاحم و ایجاد تعارض و دشمنى نیست. با ایجاد دشمنى همه‏تان مقابله کنید. این مخصوص یک نامزد یا یک ستاد یا یک مجموعه نیست؛ همه وظیفه دارند که با ایجاد نقار و دشمنى و کدورت مقابله کنند. بله، ممکن است کسانى همانطور که حالا آقایان هم ذکر کردید، اشکالات و اعتراضاتى را بر مجارى گوناگون امور در انتخابات ثبت کرده باشند و اعتراض داشته باشند، که البته، راه‏هاى قانونى وجود دارد.

رسیدگى به اینها حتماً باید انجام بگیرد. مواردى را آقایان ذکر کردید. من درخواست میکنم از آقایان مسئول در وزارت کشور و همچنین در شوراى نگهبان که به این موارد دقیقاً رسیدگى کنند. اگر چنانچه بعضى از اشکالات مقتضىِ این هست که پاره‏اى از صندوقها بازشمارى بشود، اشکالى ندارد. حالا مثلاً یک مورد را آقایان ذکر کردند که آن شخص گفته که رأى فلان نامزد این تعداد است، بعد در شمارش تعداد دیگرى معرفى شده؛ خیلى خوب، کارى ندارد؛ صندوقهاى مورد اشکال را، یا به طور تصادفى تعدادى از صندوقها را بازشمارى کنند؛ خودِ نمایندگان ستادها هم حضور داشته باشند و ببینند، تا اطمینان کامل براى همه حاصل بشود.

البته من خودم شخصاً در این انتخابات هم مثل همه‏ى انتخاباتهاى گذشته - شماها همه‏تان مسئولین هستید، بوده‏اید، ممشاى بنده را میدانید - به مسئولین کشور اعتماد کردم؛ به وزارت کشور، به شوراى نگهبان؛ در حالى که میدانید در موارد متعدد، مسئولین از سلائق مختلف بودند، اما من به مقام مسئولى که میشناسم و قاعده‏ى کار او را میدانم، اعتماد میکنم. در این نوبت هم همین جور است؛ من اعتماد میکنم، اما این اعتماد من موجب نمیشود که اگر چنانچه شبهه‏اى در ذهن کسانى هست، این شبهه دنبال نشود و تعقیب نشود و بررسى نشود و حقیقت قضیه آشکار نشود؛ نه، شبهات را برطرف کنید، منتها آن چیزى که از همه مهمتر است، این است: همه سعى کنید وحدت ملى و وحدت کشور را حفظ کنید؛ هر کسى به نحوى، هر کسى وظیفه‏اى دارد.

انتخابات مایه‏ى افتخار ماست. چهل میلیون رأى شوخى نیست. این از بالاترین نصابى که ما تا حالا داشته‏ایم، مبالغ قابل توجهى بیشتر است؛ این خیلى اهمیت دارد. بعد از سى سال ملت ما پابندى‏شان به نظام جمهورى اسلامى آنچنان است که اینجور با شور و شوق وارد صحنه میشوند که خبرگزارى‏هاى خارجى از همان ساعات اول اعلام کردند - ما خبرها را تعقیب میکردیم - و همه گفتند که این دفعه حضور مردم، حضور فوق‏العاده‏اى است. این را همه گفتند. حالا غیر از مشاهداتى که کسانى میرفتند رأى میدادند و مى‏آمدند براى ما نقل میکردند، خبرگزارى‏ها گفتند و در تعدادى از تلویزیونهاى بیگانه هم منعکس شد که حضور مردم، حضور جدى و فعال و متراکمى است. در بعضى از تلویزیون‌هاى خارجى صفوف مردم را که صف کشیده بودند، نشان دادند. این افتخارى است براى کشور؛ ما این را مخدوش نکنیم، این را خراب نکنیم، این مال مردم است.

همین رأى‏دهندگان از دو طرف، هم طرف آن کسانى که رأى دادند به نامزد منتخب، هم آن کسانى که رأى ندادند به نامزد منتخب و به دیگرى رأى دادند - که مجموعاً مثلاً حدود چهارده میلیون میشوند - همه‏شان در ایجاد این حماسه‏ى بزرگ سهیم بودند. ما این وحدت را، این نگاه کلان را، نگاه یکسان را فراموش نکنیم و این را از دست ملت نگیریم. همه سهیمند؛ آن کسى که به آقاى دکتر احمدى‏نژاد رأى داده، او هم سهیم است؛ آن کسى که به آقاى مهندس موسوى رأى داده، یا به آقاى کروبى رأى داده، یا به آقاى رضائى رأى داده، آنها هم همه در ایجاد این حماسه‏ى بزرگ سهیمند و کشور مدیون آنهاست و نظام حقیقتاً مدیون این حضور حماسى مردم است که آمدند از نظام خودشان که متعلق به خودشان هست، از انقلابى که متعلق به خودشان هست، دفاع کردند و این اقدام را کردند؛ نگاه اصلى باید این باشد.

البته هر طرفى ملاحظاتى باید بکند؛ این را من قبول دارم. هم آن طرفى که توانسته اکثریت را به دست بیاورد، ملاحظاتى لازم است بکند، توجهاتى بکند، مراقبتهائى در کیفیت رفتار و حرکت انجام بدهد، هم آن طرفى که این رأى اکثریت را کسب نکرده، او هم مراقبتهائى لازم دارد. همه باید حلم داشته باشند. حلم اسلامى که ما در فارسى او را بردبارى معنا میکنیم، معنایش توان تحمل و ظرفیت تحمل است. همه باید ظرفیت تحمل داشته باشند، بتوانند تحمل کنند؛ تحمل پیروزى هم کار آسانى نیست، تحمل عدم پیروزى هم کار آسانى نیست. حلم داشتن و تحمل کردن و ظرفیت پیروزى و عدم پیروزى را داشتن، یکى از فضائل انسانى است؛ ما باید این را هم در نخبگان، هم در آحاد عظیم مردم ترویج بکنیم.

البته شما شکى ندارید، من هم مثل شما، که کسانى هستند که این وحدت را نمیخواهند. حوادثى پیش مى‏آید گوشه و کنار که این حوادث نه به آن گروه، نه به آن گروه، هیچ ارتباطى ندارد و این مربوط به افرادى است که این وحدت را، این اتفاق را، این نمایش عظمت را نمیخواهند. من حالا ان‏شاءاللَّه در روز جمعه اگر عمرى بود و مجالى بود، در این باره بیشتر صحبت خواهم کرد. کسانى نمیخواهند این موفقیتهاى شما را ببینند. در این قضایا همه موفق شدید، همه پیروز شدید؛ در این جهت که توانستید نظام مورد علاقه‏تان را تحکیم ببخشید. مردم همه پیروزند؛ به خاطر اینکه توانستند یک عظمتى و عزتى را از خودشان بروز بدهند. عده‏اى این را نمیخواهند و طبعاً خرابکارى میکنند، ایجاد اختلال میکنند، از این به آن حرف میبرند، از آن به این حرف مى‏آورند؛ غالباً هم خلاف. بنده چون از اطراف مختلف، حرفها به گوش من میرسد، مى‏بینم این چیزهائى که این طرف از آن طرف میگوید، بعضاً خلاف واقع است؛ هم آن چیزهائى که آن طرف از این طرف بیان میکند، بعضاً خلاف واقع است.

پیداست کسانى در وسط نمیخواهند این اتحاد و اتفاق در کشور شکل بگیرد. این حالا آسان‏ترینش است، بدترش هم همین کارهاى خرابکارى‏اى است که شما مى‏بینید انجام میدهند، که البته همه باید در مقابل این خرابکارى‏ها بایستند، اعلام موضع کنند. همه بایستى بگویند.

این تخریب‌هائى که انجام میگیرد، این کارهاى زشتى که انجام میگیرد، بعضاً جنایاتى که واقع میشود، مربوط به هیچکدام از این اطراف قضیه نیست؛ این مربوط به مردم نیست، مربوط به نامزدها نیست؛ مربوط به خرابکارهاست، مربوط به اخلالگرهاست. نبادا کسى توهم کند و تصور بکند که این مربوط به این است که اینها طرفدار فلان نامزدند؛ نه، اینها مثل همان کسانى هستند که اختلافات مذهبى را بین مسلمانها راه مى‏اندازند که ما مکرر گفته‏ایم اینها نه سنى‏اند، نه شیعه؛ شیعه را علیه سنى، سنى را علیه شیعه تحریک میکنند، و در وضع اتحاد جامعه‏ى عظیم ما هم همین جور است. کسانى که یک طرف را علیه یک طرف تحریک میکنند، کارهائى میکنند به عنوان طرفدارى از یک جهت، در حالى که حقیقتاً طرفدارى از او نیست؛ اینها نه از این طرفند، نه از آن طرف. اینها کسانى هستند که با اصل نظام مخالفند، با آرامش کشور مخالفند، طرفدار تشنجند، طرفدار اغتشاشند، میخواهند آرامش نباشد.

هر کس سرِ کار باشد، اگر نتائج انتخابات غیر از این هم میشد، بنده به طور اطمینان میتوانم عرض بکنم که باز اینجور حوادثى دیده میشد، باز این حوادث پیش مى‏آمد، براى اینکه اصلاً آرامش در کشور نباشد. آنها امنیت کشور را و آرامش کشور را هدف گرفته‏اند و میخواهند این را از بین ببرند. هیچکس نباید به این تشنج‏آفرینى و اغتشاش‏آفرینى کمک کند و همه باید در مقابل او صریح موضع بگیرند.

کما اینکه مواضع حقیقى شماها هم جز این نیست. صریح موضع بگیرند، روشن کنند که این خواستِ آنها نیست. و هر کارى که تشنج‏آفرین باشد، واقعاً نکنند؛ یعنى همدیگر را عصبانى نکنند. این را هم من بد نیست در اینجا خطاب به مردمى که خارج از این مجموعه‏ى شما برادران عزیز هستند، توصیه بکنم، که اگر این صحبتها پخش شد، خطاب به مردم هم باشد.

من به مردم عزیزمان هم عرض میکنم: دو جناح و دو گروه، همدیگر را عصبانى نکنند؛ نه آن کسانى که نامزد مورد علاقه‏شان پیروز شده، جورى حرف بزنند، جورى رفتار کنند که آن طرف مقابل را عصبانى کند، جریحه‏دار کند؛ نه آن کسانى که نامزد مورد علاقه‏شان رأى نیاورده، جورى حرف بزنند، جورى اقدام کنند که آن طرف را عصبانى کند؛ نه، همه یک جهت مشترک دارید که آن عبارت است از حضور در این صحنه‏ى انتخابات و دفاع از نظام اسلامى؛ این اساس قضیه است، این آن چیزى است که دل ولى‏عصر (ارواحنا فداه) را راضى میکند و خشنود میکند. این آن چیزى است که ان‏شاءاللَّه موجب رحمت الهى و جریان رحمت الهى در این کشور میشود. این به نظر من درست است.

امیدوارم که خداى متعال کمک کند. من وظیفه‏ى خودم دانستم که این عرایض را به شماها بکنم. همین طور که گفتم، من تقریباً همه‏ى شما یا اغلب شماها را از نزدیک میشناسم و سوابق کاریتان را میدانم و به نظرم رسید که اینجور حرف زدن و اینجور مخاطبه‏ى با شما، ان‏شاءاللَّه خوب است و لازم است و تکلیف من است که این را عرض بکنم. من احساس میکنم امروز همه تکلیف داریم از هویت جمعى این کشور و این ملت دفاع کنیم. یک مجموعه‏ى عظیم مردمى است، با این بار امانت سنگینى که بر دوش گرفته، با این حرکت عظیم و شجاعانه‏اى که در طول این سى سال این ملت انجام داده، این را نگذارید شقه شقه بشود، نگذارید افراد در مقابل هم قرار بگیرند. هر کدامى‏تان به یک کیفیتى خواهید توانست این کار را انجام بدهید. ان‏شاءاللَّه خداوند کمکتان کند، راهنمائى‏تان کند، همه‏مان را راهنمائى کند که بتوانیم این وظیفه را به بهترین وجهى انجام بدهیم.

والسّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته‏

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
بابك
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۸ - ۰۲ مهر ۱۳۹۱
۱
۰
عرض ارادت به رهبرم
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها