کد خبر: ۸۰۳۳
زمان انتشار: ۱۲:۲۳     ۲۲ دی ۱۳۸۹
به گزارش سرویس سیاسی بی باک، در دوران اصلاحات بود که مطبوعات و نشریات به بلندگوی افکار ضد دینی برخی جریان‌هایی تبدیل شدند و حماسه بزرگ دوم خرداد 76 را نه بزرگ مردم به نظام دینی (پشت نقاب سکولارها) تلقی‌کرده و مهم‌ترین سد برای تحقق جامعه مدنی از دید غرب باوران را نظریه حکومت بر پایه ولایت فقیه دانستند. آنها معتقد بودند باید همه فعالیت‌‌های سیاسی، معطوف به تحقق جامعه مدنی،‌متشکل از شهروندان آزاد باشد و هر مکتب و هر گروهی را که مانع از حرکت در این مسیر است، از سر راه خود بردارد که مهم‌ترین سد و مانع ولایت فقیه است.

اکبر گنجی، مأمور سازمان اطلاعات امریکا، در سال 1373 هدف اساسی فعالیت‌های سیاسی را حذف ولایت فقیه اعلام می‌کند و برای براندازی نظام ولایت فقیه توسط سران اصلاحات، مراجعه به آرای عمومی پیشنهاد داده شود.

جوان نوشت: بررسی عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیریت عطاءالله مهاجرانی گویای این حقیقت است که این وزارتخانه در عمل به وظایف قانونی خود در قبال مطبوعات کج اندیش،‌نه تنها کارنامه مثبتی ارائه نداد، بلکه در مواردی بسیار، قانون شکنان و متخلفان را تأیید و تشویق می‌کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت در تاریخ 8/7/1377 برای ناچیز نشان دادن تخلف‌های مطبوعاتی می‌گوید: «حساسیت‌هایی که وجود دارد، تنها در مورد کمتر از یک درصد روزنامه‌هاست و نباید این یک درصد را به علامت سؤال برای همه مطبوعات تبدیل کنیم.»

او همچنین معتقد است: «از جمله افتخارات دولت خاتمی،‌آزادی مطبوعات است. مطبوعات در زمان ایشان تبدیل به یک قدرت در عرصه اجتماعی، ‌فرهنگی و سیاسی شده‌اند. ممکن است این طور تصور شود که یک مقاله،‌ تند است ولی در اصل موضوع را نباید با مسائل حاشیه‌ای و فردی مخلوط کرد. باید به روزنامه نگارانی که با شجاعت و بیداری و پایمردی نهاد مطبوعات را شکل می‌دهند، کمک کرد و بعضی آسیب‌ها را از بین برد تا درخت تنومند مطبوعات کج رشد نکند.»

دکتر شهیدی مؤدب، معاون مطبوعاتی وقت وزارت در 13 اردیبهشت 79 در سفر به خرم‌آباد می‌گوید: «کسانی که به مطبوعات اتهام وارد می‌کنند. نوعاً هیچ چیز مستندی در دست ندارند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت با گستاخی در مقابل موضع‌گیری رهبر معظم انقلاب، طلبکارانه می‌گوید: «مطبوعات بازتاب دهنده واقعیاتی هستند که در جامعه وجود دارد. طبعاً مدیران مسئول روزنامه‌ها می‌پذیرند که در کارشان خدشه وجود دارد، اما آنان به خود حق می‌دهند از این بخش از بیانات مقام معظم رهبری که برخی از روزنامه‌ها به پایگاه دشمن تبدیل شده‌اند، گله‌مند باشند.»

وزیر وقت کشور، موسوی لاری، نیز می‌گوید: «توقیف فله‌ای روزنامه‌ها یکی از همین نمودهای مخالفت با برنامه‌های دولت اصلاحات است.»

مادلین آلبرایت، وزیر خارجه وقت امریکا در این ایام می‌گوید: «ما طی سالیان اخیر از برخی فعالیت‌های اصلاح طلبان مطبوعات در ایران بسیار دلگرم شده بودیم. اما اکنون آنچه در ایران اتفاق می‌افتد، امریکا را نگران کرده است.»

کلی گویی‌ها و عبارت‌پردازی‌های رئیس‌جمهور وقت به خصوص درباره آزادی،‌ باعث برداشت‌های ناصحیح شد. شعار توسعه سیاسی و جامعه مدنی توسط مطبوعات دوم خردادی از زبان او دریافت می‌کردند و به تبیین ملزومات آن پرداختند که نتیجه آن به چالش کشیدن ارزش‌های اسلامی و انقلابی، از دست رفتن امنیت داخلی با وقوع قتل‌‌های زنجیره‌ای، خود سری قشرهای اجتماعی،‌تشتت و تفرق گروه‌های اسلامی، ضربه به وحدت ملی مانند حادثه کوی دانشگاه، ایجاد انگیزه در اقلیت‌های قومی و مذهبی برای کسب بیشتر قدرت سیاسی، تلاش برای لیبرالیزه کردن جمهوری اسلامی، تلاش برای جدایی دین از سیاست، تضعیف جایگاه روحانیت،‌به چالش کشیدن اصل ولایت فقیه و کوتاه آمدن در صحنه‌های جهانی و بین‌المللی بوده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها