کد خبر: ۷۹۸۳۱
زمان انتشار: ۱۰:۰۴     ۲۸ شهريور ۱۳۹۱
تاملی پیرامون مباحث مطرح شده در مورد دکتر شریعتی:
پس از انتشار متن توهین آمیز نسبت به علامه مصباح یزدی در یک سایت تازه تاسیس و اعتراضات بزرگان و همچنین سایت های ارزشی به این متن، دکتر عبدالرضا داوری از منکرین وجود جریان انحرافی، در مطلبی با انتقاد از لحن متن ذکر شده، اشکالاتی را نیز متوجه آیت الله مصباح دانستند. پس از آن سایت رجانیوز با درج مطلبی به نقد شخص داوری پرداخت و وی نیز در متنی جداگانه، به دفاع از خود و طرح مفصل انتقاداتش به علامه مصباح یزدی همت نمود. این مناظره تا بدینجای کار هم برکاتی داشته است و هم خطراتی که پایگاه 598 سعی نموده است در این مجال به این موضوع بپردازد.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598 پس از انتشار متن توهین آمیز نسبت به علامه مصباح یزدی در سایت انسان کامل و اعتراضات بزرگان و همچنین سایت های ارزشی به این متن، دکتر عبدالرضا داوری از منکرین وجود جریان انحرافی، در مطلبی با انتقاد از لحن متن ذکر شده، اشکالاتی را نیز متوجه آیت الله مصباح دانستند. پس از آن سایت رجانیوز با درج مطلبی به نقد شخص داوری پرداخت و وی نیز در متنی جداگانه، به دفاع از خود و طرح مفصل انتقاداتش به علامه مصباح یزدی همت نمود. یکی از موضوعات مورد انتقاد وی «شریعتی ستیزی» علامه، خصوصاً در سالهای قبل از انقلاب بوده است که این را در تضاد با دیدگاه مقام معظم رهبری، هم در باب اندیشه های شریعتی و هم شیوه مواجهه با او دانسته است.


در پاسخ به این مطلب، فردی به نام «وحید خضاب» در یادداشت مفصلی پاسخ داوری را اینگونه داده است که انحراف جدی در اندیشه های دکتر شریعتی، مورد تأیید شهید مطهری، علامه طباطبایی، شهید بهشتی و ایت الله مهدوی کنی بوده است. نیز نقدهای علامه مصباح بر شریعتی را منحصر در محافل خصوصی دانستند. داوری نیز در پاسخی به این مطلب، خصوصی بودن این نقدها را زیر سوال برده و بار دیگر با تأکید بر دیدگاه های مقام معظم رهبری در باب شریعتی، دیگران را دعوت به تن دادن به این نگاه نموده است.

این مناظره تا بدینجای کار، هم برکاتی داشته است و هم خطراتی. اولین و مهمترین برکت آن، اصل بحث می باشد. اما نه صرف اینکه یک گفتگوی تاریخی شکل گرفته؛ بلکه به دلیل شکسته شدن قوانین مخرب و ضد علم و رشدی چون «جواب دادن باعث بزرگ شدن طرف مقابل می شود» و «اگر می توانی با بایکوت منتقدت از شنیده شدن حرفش جلوگیری کنی، اینکار را بکن» و «نباید راجع به بزرگان بحث کرد». تا کنون در میان رسانه های خصوصاً اصولگرا رسم بر «نپرداختن به موارد مبهم» و «پاسخ ندادن به تفکرات مخالف» بوده است. اما این بحث، این تابو را شکست. البته به نظر می رسد دلیل آن، دیده شدن حرف طرف مقابل از یک سو و سنگین بودن انتقادش از سوی دیگر می باشد. ولی به هر جهت امیدواریم روزی همه به این درک نائل شویم که «ارزش شکل گیری یک دیالوگ علمی، بیش از خطر بزرگ شدن طرف مقابل است».

برکت دوم این بحث، جا افتادن مجدد این امر بدیهی است که «بین بزرگان خوب، اختلاف نظر وجود دارد». شاید عدم درک این حقیقت بدیهی، آخرین بار بیش از همه دامنگیر جبهه پایداری شد. آنجا که این جبهه به دلیل سوء استفاده طرف مقابلش از عدم درک مخاطبین از این اصل، مجبور بود به هر دری بزند تا تفاوت دیدگاه ایت الله مهدوی کنی و ایت الله مصباح یزدی در ضرورت دادن لیست مجزا در انتخابات مجلس را بپوشاند. حال آنکه اگر فضای مسموم رسانه ای نبود، این جریان به راحتی می توانست بر این حقیقت بدیهی تأکید کند که «بین بزرگان خوب، اختلاف نظر وجود دارد».

در این بحث نیز بار دیگر آشکار شد که حداقل در مورد یک مسأله، یعنی میزان انحراف دکتر شریعتی، بین بزرگانی که فی الواقع «بزرگترین ها» هستند، اختلاف نظر وجود دارد. حتی ممکن است دو طرف این اختلاف، یکی رهبر انقلاب و دیگری کسی باشد که امام فرمود همه آثارش بلااستثناء مفید است.

اما متأسفانه این بحث، آسیب هایی را نیز به دنبال داشت که دو مورد بالا، خصوصاً دومی را مورد چالش قرار می دهد. همانطورکه از خلاصه بحث مشخص شد، اصل دعوا بر سر این بود که «چه کسی چه نظری راجع به شریعتی دارد». حال آنکه تقلیل بحثی عمیق، یعنی «نسبت جریان روشنفکری دینی با دین» که حتی می توان آن را از بسیاری از مباحث فقهی و اعتقادی نیز دقیق تر دانست، به یک بحث تاریخی- سیاسی صرف، خود مصداقی بر یکی از بزرگترین انحرافات است که متأسفانه امروزه اثر مخرب آن، دامنگیر تمام جریانات نوگرای فکری در جامعه شده است.

این معضل که به محض شنیدن تفکرات یک جریان، بدون تأمل در آنها به سرعت به سراغ این رویم که «چه کسی طرفدار این حرف و چه کسی مخالف آن است» خطر بزرگی است که سابقاً با عبارت «تا بزرگی بزرگان در میان است، اجتهاد محال است» در حوزه های علمیه گوشزد می شد. این آسیب جدی، شاید آخرین بار دامنگیر حسن عباسی شده بود. او به دلیل دیدگاه های انتقادی اش در باب فلسفه، به صرف آنکه بزرگان حوزه طرفدار فلسفه اند، کم مانده بود بکلی از جریان حزب الله حذف گردد! بواقع این شیوه مواجهه چه ثمراتی در پی دارد؟ اینکه به محض شنیدن یک رای فلسفی، کلامی یا حتی تاریخی، به محض تفاوت آن با دیدگاه رهبری، صاحبش را از عدالت ساقط کنیم، چه اثر زیانباری بر رشد و شکوفایی علمی کشور خواهد گذاشت؟

مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند:

«گفته شد كه بعضى‌ها نظرات كارشناسى ميدهند، با نظر رهبرى مخالف است، ميگويند آقا اين ضد ولايت است. من به شما عرض بكنم؛ هيچ نظر كارشناسى‌اى كه مخالف با نظر اين حقير باشد، مخالفت با ولايت نيست؛ ديگر از اين واضح‌تر؟! نظر كارشناسى، نظر كارشناسى است. كار كارشناسى، كار علمى، كار دقيق به هر نتيجه‌اى كه برسد، آن نتيجه براى كسى كه آن كار علمى را قبول دارد، معتبر است؛ به هيچ وجه مخالفت با ولايت فقيه و نظام هم نيست. البته گاهى اوقات ميشود كه اين حقير خودش در يك زمينه‌اى كارشناس است؛ بالاخره ما هم در يك بخشهائى يك مختصر كارشناسى‌اى داريم؛ اين نظر كارشناسى ممكن است در مقابل يك نظر كارشناسى ديگر قرار بگيرد؛ خيلى خوب، دو تا نظر است ديگر؛ كسانى كه ميخواهند انتخاب كنند، انتخاب كنند. در زمينه‌هاى فرهنگى، در زمينه‌هاى آموزشى - در بخشهاى مخصوصى - بالاخره ما يك مختصرى سررشته داريم، يك قدرى كار كرديم؛ اين ميشود نظر كارشناسى. به هر حال هيچگاه اعلام نظر كارشناسى و نظر علمى، معارضه و مبارزه و مخالفت و اعلام جدائى از رهبرى و ولايت و اين حرفها به حساب نمى‌آيد و نبايد بيايد.» (بیانات معظم له در 16 مرداد 1391 در دیدار با دانشجویان)

البته امیدواریم طرح چنین موضوعی (حتی با نقل قول از خود حضرت آقا) منجر به انتصاب تهمت «داشتن نظر خلاف رهبری و سعی در توجیه آن» به نگارنده و این سایت نگردد.

متأسفانه هم اکنون قشر عظیمی از نیروهای جوان حزب الله، به بیماری «سایت خوانی» و «سایت نویسی» دچار شده اند. کل مطالعات این گروه منحصر می شود در اخبار و تحلیل های سیاسی، کتب مربوط به خاطرات شهدا، جریان شناسی سیاسی معاصر و نهایتاً چنانچه به مطالعاتی بنیادین روی آورند، کتبی در باب نظریه سیاسی اسلام و یا یا نهایتاً برخی کتب اولیه اعتقادی. آن هم در ایامی که مشکل فرهنگ، یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی نظام بوده و مقولاتی چون تحول در علوم انسانی، سینما و تلویزیون انقلابی، فقه حکومتی و تحول در حوزه های علمیه، نقشه جامع پیشرفت، نقشه علمی کشور، پیوست فرهنگی و سایر مطالبات فرهنگی مقام معظم رهبری بر زمین مانده است و ما سرگرم مباحث کم حاصل سیاسی و گمانه زنی در باب اینکه چه کسی کاندیدا می شود، چه کسی رأی می آورد و یا گمانه های ناقص در باب مسائل بین المللی هستیم. این گروه در چنین مواقعی، دچار سردرگمی جدی و تضاد خواهند شد. ایشان در همان دیدار می فرمایند:

« عزيزان من! سقف معرفت خودتان را، سايتهاى سياسى و اوراق روزنامه‌ها و پرسه زدن در سايتهاى گوناگون قرار ندهيد؛ سقف معرفت شما اينها نيست.»

باری در مورد بحث بالا، آقای خضاب در قسمت پایانی بحث شان به نقد خود دیدگاه های دکتر شریعتی و طرح بحث علمی در آن باب پرداختند. ولی متأسفانه دکتر داوری با استفاده از همان روش پیش گفته، بدون پاسخ به نقدها، صرفاً دیگران را به تبعیت از نظر کارشناسی رهبری فراخواندند. آیا بستن فکر خود و پذیرش نظرات رهبری در عین  شبهه داشتن نسبت به آنها، در دراز مدت سبب از بین رفتن اصل تعبد و تولی فرد به رهبری نخواهد شد؟ آیا بهتر نیست در مسائل کارشناسی اگر موافق با نظر رهبری هستیم، به جای دعوت مخالفین به پذیرش متعبدانه، سعی در دفاع نظری و عقلانی از آراء ایشان بنماییم؟


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۵
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
دکتر شریعتی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۵ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۱
۱۰
۵
عالی بود .
598 روشنفکر شدیا اصلا به اسمت نمی یاد؟؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۱ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
اره بود ...
مددی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۰ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۱
۳
۱۰
بنی صدر و خاتمی درصدد بودند که رهبر فکری و رهبر جمهوری اسلامی را جدا از هم القاء کنند 598 تو هم همان کار کردی و گفته ای که آقای مصباح رهبر فکری است و آقا رهبر سیاسی !!!
این یعنی انحطاط و انحراف و التقاط و حزب الله تحمل این اهانت به امام خامنه ای را ندارد!
شما برای اینکه اثبات کنید کسی عمار است علی را تنزل می دهید ؟! .
پاسخ
محسن.ر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۱ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۱
این حرفی که شما در باره رهبر سیاسی وفکری گفتید هیچ ربطی به این مطلب نداشت از کجا در اوردی اینو من نمیدونم ولی پیشنهاد میکنم چشاتو به دکتر نشون بدی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۳ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
غير از چشمات، متخصص مغز و اعصاب هم شما را مورد معاينه قرار دهد.
مددی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۸ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
فقط جاهالان به جای پاسخ به چشم ومغز واعصاب آدمی متلک می اندازند.
شما با اوردن جمله آقا که فرمودند : ممکن نظر کارشناسی شخصی با رهبری مخالف باشد ؛ چه منظوری دارید ؟!
تناقض نظر اقای مصباح درباره ی دولت با حضرت امام خامنه ای را چگونه می خواهید توجیه کنید.
نظر حضرت آقا درباره ی شریعتی را همچنین ؟!
چرا به جای پرداختن به سخن مصرح حضرت آقا درباره ی عدم انحراف دولت نهم و دهم دنبال تبرئه ی خود هستید ؟!
این است ولایت مداری ؟! نکنه ولی شما غیر از امام خامنه ای است که اگر این باشد وای به حالتان .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۰۴ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۱
چی میگی تو؟ این میگه ممکنه بین بزرگان اختلاف باشه. کجا گفته نظر آقای مصباح ارحج به رهبریه؟ آخه کی می خواید از اون دُگمی در بیاید شما؟ اصلاً تو معنی «نظر کارشناسی» رو میدونی؟ بخدا شماهائید که تصویر آقا رو پیش مردم خراب می کنید. خودش میگه نظر کارشناسی متفاوت با من اشکال نداره، تو میگی چرا این جمله رو نقل کردی؟ اینه ولایت پذیریه شماها؟
از اونطرف راجع به احمدی نژاد، می گردید یه جمله که آقا تعریف می کنه صدا جا بوق میکنید، اما انگار نه انگار که آقا به عملکرد فرهنگی دولت نقد داره. 8 ساله احمدی نژاد رئیس جمهوره، وضعیت دینی و اخلاقی جامعه چه فرقی کرد با زمان خاتمی؟ مانتوها کوتاهتر نشده که شده، رواج موسیقی بیشتر نشده که شده، ماهواره بیشتر نشده که شده، بی دینی بیشتر نشده که شده. شما هم دیگه از اونور نیفتید.
زهیری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۴:۳۵ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۱
نظر کارشناسی هرکس حتی اگر علامه دهر هم بگویند هست اگر با آقا مغایر بود نظر حضرت آقا برای ما ملاک است ونباید بیش از یک سال کشور را متأثر و ملتهب نظرات دیگران کرد این یعنی کوفی عمل کردن و تنهایی اولیاء و ما اهل کوفه نیستیم .
حسین سالاری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۴ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۱
۳
۸
آقای داوری باید احترام علما را در سخن نیز نگه داشت. شما فرافکنی می کنید نه بحث مستدل ...
پاسخ
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۹ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۱
شما اصلاً بحث داوری رو خوندی؟
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۲ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۱
۲
۱
سلام
جناب دکتر داوری در نقد زمان شناسی و اصلی فرعی کردن مسایل حضرت آیت الله را به نقد کشیدند واز باب مثال تاریخی موضوع شریعتی را بیان کردند
پاسخ
محمد حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۰ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
۴
۷
عکس شریعتی را هزار بار کوچکتر و عکس آقای مصباخ را صد برابر بزرگتر کار می کردید تا بی طرفی تان روشن تر شود!
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۷ - ۰۱ مهر ۱۳۹۱
شک داری که اندازه ها متفاوته؟؟؟
عبدالرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۴۱ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
۷
۱
سلام
به نظر من نباید از این بحث استفاده سیاسی کرد مقام ولایت مقام ولایته علامه مصباح هم جایگاه خودشونو دارند تکفیر امثال شریعتی هیچ کمکی به نظام نخواهد کرد از اون ور هم نباید دکتر شریعتی زیاد بزرگ کرد
پاسخ
مهتدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۸ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
۱
۱
شما می خواهید القا کنید که چون اقای مصباح کارشناس این مباحث است پس نظرش از حضرت اقا و مقام ولایت نافذتر است واین هم یعنی منطق اهل کوفه .
ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند !
مرگ بر ضد ولایت فقیه!
پاسخ
یاسز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۰ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
۴
۳
دکتر شریعتی به اندازه ی کافی بزرگ هست و نیازی ندارند که با نظر کس دیگری بزرگ یا کوچک شوند ...ایشان مخصوصا بین قشر تحصیلکرده و مسلمان فوق العاده محبوب میباشند ..موفق باشید
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۹ - ۰۱ مهر ۱۳۹۱
اون بزرگی کاذب ناشی از عقل و منطق نیست بلکه تبلیغاتی و تصنعی هست، دکتر شریعتی زحمت های زیادی کشیدند ولی از نظر فکری انتقادات زیادی به ایشون وارده
متولی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۰ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
۱
۳
چرا اصحاب موسسه ی ... به جای پرداختن به سخنان حضرت آقا درباره ی دولت که با روش بی منطق دوسال گذشته شان در تضاد است به فرافکنی وبحث های حاشیه ای می پردازند؟!
همین شما 598 چقدر سخنان یک ماهه ی اخیر آقا را تحلیل محتوا کرده اید ؟!
نکنه شما رهبر فکری از رهبر سیاسی را جدا کرده اید ؟!
پاسخ
قمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۴ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
۱
۴
این وحید خضاب همان ( ق ر ) نیست ؟! چرا که در دانشنامه ی نام های خانوادگی کشور چنین فامیلی موجود نیست !
بهشون بگو یک اسم مستعاری بگذارند که خراب نشه !همین کارهارو کردند که جبهه پایداریشون تحلیل داره می ره !
پاسخ
باران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۹ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۱
۰
۰
یعنی آقای خامنه ای هر چی بگه درسته..مگه معصومه......وای بر شما
پاسخ
مختاری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۹ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۱
۰
۰
اگه اینجوره پس به نظرم نباید گفت چون که آقا گفتند آقای مصباح فرد بصیری هست ما نمی توانیم قبول کنیم که هر چه میگویند درست است.
پاسخ
محبی
SWEDEN
۱۹:۱۴ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۱
۰
۰
فرق نظر رهبری با نظر آقای مصباح این است که نظر رهبری فصل الخطاب است کما اینکه نظر امام خمینی هم پایان همه بحث ها در این خصوص بود. قصد آقای داوری هم نقد مصباح یا شریعتی نیست؛ بلکه اثبات این نکته است که ادعای جان برکفان آقای مصباح و جبهه پایداری در خصوص اینکه کلیه نظرات و مواضع آقای مصباح عینا نظرات رهبری و بلکه نظرات سری رهبری است -که رهبری از گفتنش ابا دارند!- یک دروغ محض است. رهبری همیشه احتراز می کند از اینکه بخواهد کسی را منحرف و ضد اسلام بخواند اما آقای مصباح همیشه کسی را که منحرف بداند با قدرت تمام می کوبد. آن از ماجرای دکتر شریعتی و این هم بزرگترین خطر برای اسلام که از نظر رهبری یک موضوع فرعی و در حد اختلاف سلیقه است و آنهم از اختلاف نظر شدید رهبری و آقای مصباح در بحث مردمسالاری و انکار کلی و جزیی و همه انواع آن توسط آقای مصباح و تایید مردمسالاری دینی بوسله رهبری که یادتان هست چه هزینه ای را بر بچه حزب اللهی ها در دوره اصلاحات وارد کرد.
جمله رهبری در مورد آقای مصباح و مطهری زمان نامیدن ایشان در ذات خود کنایه ظریفی دارد و آن اینکه رهبری با خود شهید مطهری هم در موارد بحص بر انگیز مخالف بود و مخصوصا نشرات ایشان را در مورد هید مطهری مبالغه آمیز می دانست. لهذا آقای داوری در اثبات این تفاوت بزرگ و مغالطه ای که مبنای تاسیس جبهه پایداری است کاملا موفق بوده اند.
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۸ - ۰۱ مهر ۱۳۹۱
اگر نظر امام خامنه ای برای شما مهمه ایشون روشن کردند موضوع رو:
"واقعا می‌دانم که ایشان در کشور و برای اسلام چه وزنه‌ای هستند و حقا و انصافا ما امروز نظیر ایشان را – حالا به این تعبیر بگوییم – خیلی نادر نظیر آقای مصباح ممکن است وجود داشته باشد با این وزانت علمی و عمق علمی و احاطه و وسعت و با این آگاهی و بینش و صفا."

"این سه جهت در ایشان جمع است؛ هم علم، هم بصیرت به معنای حقیقی کلمه و هم صفا. "

در ضمن فکر نکنم کسی ذره ای بتواند به ولایت مداری آیت الله مصباح خدشه ای وارد کند، اصلا بسیاری از دشمنی ریشه در همین دارد، ولی ممکنه یه جاهایی بحث علمی وجود داشته باشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۶ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۱
۰
۰
598 لطفا بيايد و در باره همه انحرافات دكتر شريعتي گزارش كاملي بگذاريد.
پاسخ
مجتبی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۵ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۱
۰
۱
گفته شد علّت غیبت علامه مصباح در محضر امام خامنه ای بیماری بوده ولی گفته نشد ملاقات های اخیر ایشان دلیل بر شفای ایشان است .
حضرت آیت الله مشکینی رحمت الله علیه با وجود حال بحرانی از سرطان در اجلاس اخر عمرش در خبرگان شرکت کرد و حداقل به محضر امامش رسید...
خدا علامه ی ما را هم شفای کامل عنایت کند.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها