کد خبر: ۷۹۱۷۷
زمان انتشار: ۱۲:۱۸     ۲۵ شهريور ۱۳۹۱
ایسنا نوشت: این روزها اگر سری به نمایندگی‌های فروش خودروسازان بزنید، با دو نرخ فروش خودرو مواجه می‌شوید؛ قیمت‌های رسمی و نرخهای آزاد.
قیمت‌های رسمی مربوط به نرخ مصوب سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است که خودروسازان موظف به عرضه محصولات خود به آن نرخ هستند. قیمتهای آزاد نیز در مواردی است که نمایندگی فروش خودروساز در پاسخ به درخواست مشتری برای خرید خودرو اعلام می‌کند اگرچه کارخانه تولیدکننده عرضه‌ای به نرخ مصوب ندارد، اما آن خودرو به نرخ آزاد و البته بالاتر از نرخ مصوب موجود است.
 
 در این باره حسین اردوخانی - رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران،  در بیان نقش برخی از نمایندگی‌های فروش خودروسازان در رشد قیمت خودروهای داخلی در بازار، اظهار کرد: در برخی موارد تعدادی خودرو در اختیار نمایندگی رسمی فروش خودروسازان قرار گرفته و نمایندگی، این خودروها را به قیمتهای دلخواه خود عرضه می‌کند.
 
 وی ادامه داد: به عنوان مثال خودروساز تعدادی خودرو را به صورت سبدی و با کسب مبالغی به نمایندگی خود پیش‌فروش می‌کند. نمایندگی پس از دریافت خودروها، آنها را بالاتر از نرخ‌های رسمی به فروش می‌رساند، زیرا معتقد است که مبلغ کلانی را بابت پیش خرید خودرو به خودروساز پرداخت کرده و حال باید با فروش گران‌تر این خودروها نسبت به نرخ مصوب، سود پول خود را هم کسب کند.
 
 رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: این در حالی است که روال درست آن است که خریدار قرارداد خرید خودرو را در نمایندگی منعقد کند و پس از آن نمایندگی قرارداد فروش را به خودروساز تحویل دهد. خودروساز نیز خودرو را برای نمایندگی ارسال کند تا به قیمت مصوب تحویل خریدار شود.
 
 اردوخانی با بیان اینکه در گذشته سایت فروش مستقیم خودروسازان در مواردی به صورت محدود باز شده و خریداران می‌توانستند خودرو را به صورت مستقیم و به قیمت‌های رسمی خریداری کنند، خاطرنشان کرد: با این حال به دلیل مشکلات نقدینگی خودروسازان و البته مخالفت نمایندگی‌ها با فروش مستقیم، این موارد به شدت کاهش یافته است.
 
 وی مدعی شد: در حال حاضر برخی نمایندگی‌های فروش خودروسازان تعداد قابل توجهی خودرو را به نام اقوام و آشنایان خود خریداری کرده و به جای آن‌که آنها را در محل نمایندگی با قیمت‌های رسمی بفروشند، با قیمت‌های آزاد عرضه می‌کنند که البته شرکت خودروساز نیز در مواردی در جریان صوری بودن خرید این نمایندگی‌ها قرار دارد.
 
 او با اشاره به این که نمایندگی‌ها با فروش مستقیم و اینترنتی خودرو از سوی خودروساز مخالف هستند، گفت: این در حالی است که اگر خودروساز، خودرو را به صورت مستقیم و به صورت اینترنتی بفروشد، قیمت خودرو در بازار آزاد به سرعت کاهش خواهد یافت.
 
 به گفته وی، اعضای صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران نقشی در تعیین و رشد قیمت خودروها ندارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها