کد خبر: ۷۸۸۶۷
زمان انتشار: ۱۸:۲۶     ۲۲ شهريور ۱۳۹۱
پسر خجالت‌زده، گونه‌هايش گل انداخته بود و دختر با اجاز‌ه والدين با سيني چاي وارد اتاق مي‌شود. شايد فقط در لحظه‌ برداشتن چاي آن هم براي لحظه‌اي كوتاه، چشم‌هايشان به هم دوخته مي‌شد. سرنوشت‌ها در پس انتخاب والدين به هم گره خورده بود، پسران به موقع پدر مي‌شدند و دختران چه زودتر از اين روزها، با مرد سوار بر اسب سفيد آرزوهايشان همراه مي‌شدند.
به گزارش 598 به نقل از ایسنا، انواع دوستي‌هاي قبل از ازدواج و پيدايش فضاي مجازي روز به روزعامل پوست اندازي نسل قبلي و پيدايش نسلي شد كه به دنبال همسر آينده خود در كوچه پس كوچه‌هاي سايت‌هاي همسريابي، تاس بخت و اقبال خود را به بالا پرتاب مي‌كنند تا شايد هنگامي كه بر زمين مي‌نشيند جفت شش بيايد.

اما آشنايي‌هايي كه در محيط‌هاي مجازي مانند چت روم‌ها، فيس بوك و سايت‌هاي همسريابي صورت مي‌پذيرد تا چه ميزان مي‌تواند بنيان‌هاي يك ارتباط درست و زمينه‌هاي تشكيل يك زندگي مستحكم را رقم بزند؟

 بهرام بيات، جامعه شناس و استاد دانشگاه در مورد فعاليت‌ سايت‌هاي همسريابي معتقد است: سايت‌هاي همسريابي با روش‌هاي نوين تبليغاتي، با تاكيد بر ويژگي‌هاي روان شناختي، زيبايي شناختي و ... نيازها و تمايلات نسل جديد كه عموما نيازهاي جنسي است را درك كرده‌اند و خيل عظيمي از افراد را به فضاي خود وارد مي‌كنند.

هرچند عموم كارشناسان نگاه مثبتي به پيدايش سايت‌هاي همسريابي دارند؛ اما شرايط اين سايت‌ها را در حال حاضر اصلا قانون مند و قابل اعتماد نمي‌دانند و وجود هويت‌هاي جعلي و غير واقعي را در اين سايت‌ها بسيار خطر آفرين مي‌دانند.

عزيزاله تاجيك اسماعيلي – نايب رييس انجمن روانشناسي اجتماعي ايران – با تاكيد بر اينكه سايت‌هاي همسريابي يك ابزار كمكي در فرآيند ازدواج است، مي‌گويد: هيچ تضميني براي صحيح بودن هويت افراد در سايت‌هاي همسريابي وجود ندارد و تعاملي كه در اين فضا صورت مي‌پذيرد اصلا قابل اعتماد نيست.

وي ادامه مي‌دهد: به عنوان يك فرد فعال و كنشگر وقتي وارد اين فضاي مجازي مي‌شويد با هر تعداد هويتي مي‌توانيد خود را معرفي كنيد و به هيچ وجه نمي‌توان تشخيص داد اطلاعات اين اشخاص درست يا نادرست است و براي جذب ديگران مي‌تواند از خود يك موجود واهي كه داراي ايده آل و امكانات بسيار است بسازد.

دبير كل جامعه فاطميون نيز از سايت‌هاي همسريابي بيشتر براي دوست يابي ياد مي‌كند و مي‌افزايد: افراد با چت كردن، با يكديگر دوست مي‌شوند و سرانجام اين روابط، معمولا ازدواج نيست.

به گفته طاهره رحيمي ازدواج مهمتر از آن است كه افراد بدون مطالعه كافي و نديده و نشناخته تنها بر اساس ارتباط خود در سايت‌هاي همسريابي بخواهند به آن بپردازند، از سوي ديگر نيزهرچقدر به سمت مدرنيته شدن پيش برويم روابط انسان‌ها كمتر و در نتيجه شناخت آنان از يكديگر كاهش مي‌يابد، بنابراين شايد بتوان با بسترسازي مناسب در آينده از سايت‌هاي همسريابي به منظور ازدواج جوانان استفاده كرد.

بيات نيز در عين حال كه سايت‌هاي همسريابي را ظرفيتي مي‌داند كه مي‌تواند جوابگوي نيازهاي جوانان در زمينه ازدواج باشد، اظهار مي‌كند: عدم ورود دولت و سيستم‌هاي نظارتي براي كنترل سايت‌هاي همسريابي عامل گسترش روز افزن اين سايت‌هاست.

مجوز نداشتن فعاليت اين سايت‌ها بارها توسط نهادهاي متولي مانند وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارت ورزش و جوانان اعلام شده است، اما مهم اين است كه اين سايت‌ها همچنان به صورت علني در فضاي مجازي در حال فعاليت و عضو گيري هس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها