کد خبر: ۷۸۴۱۳
زمان انتشار: ۱۵:۲۳     ۲۰ شهريور ۱۳۹۱
حجت الاسلام حسین سبحانی نیا نماینده مردم نیشابور و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی عصر امروز اظهار داشت: بحث بسته شدن سفارت کانادا و انتخاب این زمان برای تعطیلی سفارت خیلی روشن است و معنای خاص خودش را دارد.

وی گفت: با توجه به موضع گیری های همیشگی کشور کانادا در قضایایی از جمله قطعنامه های حقوق بشری بر ضد جمهوری اسلامی ایران، هم سویی و همراهی با آمریکا و انگلیس در اکثر مناسبت ها و تحریم ها و مواضع بین المللی و تلاشهایی که در آستانه برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد از ناحیه کانادایی ها صورت گرفت مبنی بر عدم حضور بان کی مون، محمد مرسی و کشورهای دیگر در ایران و مجموعاً مواضعی که پیوسته علیه جمهوری اسلامی ایران داشته اند، احتمال انجام این کار از ناحیه آنها امکان پذیر بود.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی افزود: اجلاس جنبش عدم تعهد به خوبی، با کیفیت بالا و با مشارکت حداکثری کشورهای عضو برگزار شد که در یک نبرد دیپلماتیک، ایران با غرب، یعنی: آمریکا، انگلیس، کانادا و رژیم صهیونیستی به پیروزی رسید.

سبحانی نیا اضافه کرد: بازتابهای گسترده اجلاس به نفع جمهوری اسلامی و انتقال ریاست جنبش عدم تعهد به ایران از جمله عواملی است که کشورهای غربی را به صورت جدی از نظر سیاسی تحت فشار قرار داد تا مجبور به موضع گیری علیه ایران شوند.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای غربی از جمله کانادا نسبت به این فضای خبری و رسانه ای که در دنیا به نفع جمهوری اسلامی بوجود آمده، تحت تأثیر قرار گرفته و شکست خوردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیات خارجی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: شروع کار غربی ها علیه ایران با کشور کانادا و بستن سفارت این کشور در ایران انجام شد؛ سفارتی که همه ما می دانیم از حدود سه – چهار ماه قبل عملاً بسته بوده و فعالیتی در تهران نداشته است.

سبحانی نیا تصریح کرد: کشورهای غربی این اقدام کانادا را رسانه ای کرده و آن را مورد بازتاب قرار دادند سپس بحث های جدیدی را از جمله تشدید تحریم ها توسط آلمانی ها علیه نظام مطرح کردند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کشور کانادا یعنی کشورهای انگلیس و آمریکا. دو کشوری که ما با آنها رابطه سیاسی نداریم و در رأس آنها رژیم صهیونیستی که از برگزاری خوب این اجلاس عصبانی شده و به دنبال این بودند که یک حرکتی را علیه نظام انجام دهند.

سبحانی نیا گفت: این حرکت کانادا در حقیقت یک نوع خوش خدمتی به صهیونیزم جهانی، رژیم اشغالگر قدس و آمریکا بود.

وی در خصوص این شایعه که ایران از سفارت کانادا دلار می گرفته و با بسته شدن آن، به مشکل برخورد می کنیم، افزود: قطعاً این مسئله کذب است و این موارد حاشیه هایی است که بعضی از افراد با اغراض خاصی آن را مطرح کرده و به آن دامن می زنند، ولی به طور قطع چنین مطلبی صحت نداشته و ما از سفارت کانادا دلار نمی گرفتیم و این مطلب کذب است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیات خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: کشور ما روابط تجاری و اقتصادی بالایی با کانادایی ها نه داشته و نه دارد که بخواهیم بگوییم با بسته شدن سفارت آنها در تهران تهدیدی در مسائل اقتصادی برای ما بوجود خواهد آمد و این مسئله فقط در راستای اهداف غربی هاست و تأثیر هم برای کشور ما نخواهد داشت.

سبحانی نیا خاطرنشان کرد: عمده مسائل و ارتباطات ما با کشور کانادا مربوط می شود به اتباع جمهوری اسلامی ایران و دانشجویانی که در حال تحصیل در آن کشور هستند.

وی بیان داشت: راهکارهایی هم برای اتباع ایرانی از طریق کنسولی به صورت مجازی و با تشکیل امور کنسولی ایرانیان مقیم کانادا از طریق کشورهای هم جوار وجود دارد تا احیاناً مشکلی برای اتباع ایرانی و دانشجویان مقیم کانادا بوجود نیاید.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت امور خارجه باید در این زمینه راهکارها و برخوردهای جدی را پیگیری کرده و اقدام نماید.

سبحانی نیا تأکید کرد: دستگاه دیپلماسی باید این مسائل را بصورت اصولی و طبق موازین قانونی و بین المللی با حفظ عزت، حکمت و مصلحت نظام در عرصه های بین المللی دنبال کرده و در برخورد دیپلماتیک حضور قدرتمندی داشته باشد.

وی اظهار داشت: آن جایی که لازم است ما باید به صورت جدی و محکم برخورد کرده و در جایی دیگر باید با رأفت اسلامی و طبق موازین قانونی، اصولی و منطقی برخورد کنیم و قطعاً این قضیه را دستگاه دیپلماسی ما پیگیری خواهد کرد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها