کد خبر: ۷۷۳۸۰
زمان انتشار: ۱۳:۱۲     ۱۴ شهريور ۱۳۹۱
مدير عامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور درباره آخرين وضعيت قطعه‌هاي دو و سه آزادراه تهران – شمال با يادآوري آن‌كه سال گذشته پس از تفاهم با يك كنسرسيوم براي ساخت اين دو قطعه و منتفي شدن آن به دليل نبود توانايي مالي كنسرسيوم گفت: قطعات دو و سه براي ساخت نيازمند سرمايه سه هزار و 200 ميليارد توماني است.
ايسنا، سيداحمد صادقي ـ معاون وزير راه و شهرسازي ـ در نشست خبري به مناسبت هفته دولت گفت: از صد سال پيش تاكنون كه راه‌آهن به ايران آمد 10 هزار كيلومتر خطوط ريلي راه اندازي شد درحالي كه اكنون 10 هزار كيلومتر ديگر در دست احداث داريم.

وي با بيان اين‌كه كل آزادراه‌ها زير بهره‌برداري كشور دو هزار كيلومتر است و سه هزار و 200 كيلومتر نيز در دست ساخت داريم، افزود: پنج هزار كيلومتر بزرگراه و نيز 10 هزار كيلومتر راه اصلي در دست ساخت داريم.

صادقي همچنين اظهار كرد:‌ به لحاظ تامين منابع ارزي از سوي دولت شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور در سال 90 اعتبار 27 هزار و 720 ميليارد ريالي داشت كه 17 هزار ميليارد ريال آن از محل بودجه عمومي و مابقي از فروش سهام شركت‌هاي دولتي و اوراق مشاركت تامين شد.

معاون وزير راه و شهرسازي خاطرنشان كرد:‌ اعتبارات مصوب امسال شركت ساخت بيش از 58 هزار ميليارد ريال است كه 209 درصد نسبت به سال گذشته افزايش دارد. از اين مقدار 23 هزار ميليارد ريال از محل بودجه عمومي و مابقي از محل فروش اوراق مشاركت تامين شده است.

وي به پروژه‌هاي مهر ماندگار شركت ساخت اشاره و با بيان اين‌كه اين شركت 42 طرح بزرگ را از محل اعتبارات طرح مهر ماندگار اجرا مي‌كند، افزود:‌ اعتبار مصوب براي اين طرح‌ها تاكنون 54 هزار و 320 ميليارد ريال بوده كه پنج هزار و 500 ميليارد ريال تخصيص يافته است.

صادقي در بيان عملكرد سال 90 شركت ساخت و توسعه حمل و نقل زيربناهاي كشور گفت:‌ هزار و 660 كيلومتر شبكه ريلي،‌ آزادراهي، بزرگراه و راه اصلي در سال 90 افتتاح شد كه 1278 كيلومتر آن بزرگراه و راه اصلي، 218 كيلومتر آزادراه و 164 كيلومتر راه اصلي را شامل مي‌شود. در هفته دولت سال جاري با اعتبار هفت هزار و 210 ميليارد ريال 734كيلومتر انواع زيرساخت حمل و نقل آماده بهره برداري است كه 694 كيلومتر بزرگراه و راه اصلي و 40 كيلومتر شبكه ريلي را شامل مي‌شود.

وي افزود:‌ در سال 90 ، 342 كيلومتر بزرگراه و راه‌ اصلي با اعتبار 2805 ميليارد ريال بهره برداري شد اما هفته دولت امسال به طور رسمي افتتاح مي‌شود.

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اين‌كه با توجه به همزماني اجلاس سران با هفته دولت افتتاح پروژه‌هاي هفته دولت را به روزهاي آتي موكول كرديم، گفت: به اين مناسبت آزادراه كنارگذر شمالي مشهد طول 72 كيلومتر با اعتبار 1850 ميليارد ريال كه نقش اساسي در روان سازي ترافيك مسيرهاي منتهي به مشهد مي‌شود را افتتاح مي‌كنيم.

وي همچنين با بيان اين‌كه بزرگراه 135 كيلومتري تفت – ابرقو – سورمق با اعتبار 1360 ميليارد ريال افتتاح مي‌شود، گفت: راه اصلي جنگل گلستان به طول 17 كيلومتر با 10 پل به طول هزار متر با اعتبار 380 ميليارد ريال نيز به مناسبت هفته دولت افتتاح خواهد شد.

صادقي همچنين افزود: راه لار – كرمستان در مسير بندرعباس به لار به طول 170 كيلومتر به اعتبار 143 ميليارد ريال و نيز راه يزد – طبس به طول 102 كيلومتر و با اعتبار 120 ميليارد ريال به مناسبت هفته دولت افتتاح خواهد شد.

مدير عامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور درباره آخرين وضعيت قطعه‌هاي دو و سه آزادراه تهران – شمال با يادآوري آن‌كه سال گذشته پس از تفاهم با يك كنسرسيوم براي ساخت اين دو قطعه و منتفي شدن آن به دليل نبود توانايي مالي كنسرسيوم گفت: قطعات دو و سه براي ساخت نيازمند سرمايه سه هزار و 200 ميليارد توماني است.

وي افزود: در حال حاضر كنسرسيومي متشكل از دو شركت ايراني براي ساخت قطعات دو و سه آزادراه تهران – شمال ابراز تمايل كرده‌اند و مصمم به انجام اين كار هستند.

وي گفت:‌ باتوجه به اعتبارات موجود، ساخت اين دو قطعه چهار سال از زمان شروع به كار طول خواهد كشيد.

صادقي پيش از اين در مورد ساخت قطعات دو و سه آزادراه تهران – شمال اعلام كرده بود: بنياد مستضعفان به طور قطع از اين دو قطعه كنار گذاشته شده است و تنها در قطعات يك وچهار فعال خواهد بود. امري كه اعتراض مسوولان بنياد را در پي داشت زيرا آن‌ها معتقدند به توجه به تفاهم نامه اوليه شركت ساخت نمي‌تواند به طور يك طرفه بنياد را از اين پروژه كنار بگذارد.

معاون وزير راه و شهرسازي درباره وضعيت بزرگراه حرم تا حرم نيز اظهار كرد: بخشي از اين بزرگراه حد فاصل قم تا گرمسار بيش از 400 دستگاه در حال فعاليت است و اين 150 كيلومتر امسال در حالي آماده بهره برداري مي‌شود كه ظرف يك سال ساخته شده است.

وي در مورد هزينه ساخت هر كيلومتر آزادراه و يا راه‌آهن گفت: هزينه ساخت آزادراه و راه‌آهن با توجه به موقعيت جغرافيايي محل احداث بين سه تا 20 ميليارد تومان متغير است.

وي درباره توان ساخت آزادراه و راه‌آهن در كشور نيز گفت: مي‌توانيم سالي دو هزار كيلومتر آزادراه احداث كنيم اما تنها 300 كيلومتر ساخته مي‌شود ضمن آن‌كه بايد هزار و 500 كيلومتر راه‌آهن در سال بسازيم اما آنچه مي توان ساخت 500 كيلومتر راه‌آهن است.

صادقي با بيان اين‌كه بسياري از راه‌هاي ساخته شده پيش از افتتاح رسمي زير بار ترافيك مي‌رود، خاطرنشان كرد: پليس راه قبل از آغاز تردد ماشين در راه‌ها اجازه تردد مي‌دهد و پس از بروز هر نوع حادثه از ما درخواست بررسي مي‌كند و ما كمبودها را در صورت وجود رفع مي‌كنيم. بنابراين بدون اجازه پليس راه نمي‌توان هيچ راهي را زير بار ترافيكي برد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها