کد خبر: ۷۵۴۴۹
زمان انتشار: ۱۴:۳۴     ۰۴ شهريور ۱۳۹۱
در حالی که بسیاری از افراد و شخصیت های داخلی با وجود فضای آزاد برای بیان سخنان و نظرات شان از سوی برخی رسانه های داخلی متهم به خوراک سازی تبلیغاتی برای دستگاه تبلیغاتی غرب می شوند اما اظهارات آشکار یک نماینده ی سابق مجلس و مصاحبه ی یک نماینده ی فعلی مجلس با خبرنگاری حاشیه ساز به چشم رسانه ها نمی آید؟! آیا باید به جهت داری و سیاست زدگی رسانه ها معترف شد یا تحلیل دیگری نیز می توان ارائه داد؟!
بولتن: حادثه ی ناگوار زلزله ی شمال غرب ایران و در پی آن جان باختن تعدادی از هم وطنان، اندوه و دردمندی بسیاری از ایرانیان و ایران دوستان را به همراه داشت. 

اما در این میان، عملکرد برخی شخصیت های حقوقی و دستگاه های جای بررسی و تامل بیشتر دارد که حاوی نکات بسیاری خواهد بود. 

مصاحبه ی نمایندگان مجلس با مسیح (معصومه) علی نژاد
"غلامحسین مسعودی ریحان"، یکی از نمایندگان اهر و هریس در مجلس هشتم در گفتگوی تلفنی با "مسیح علی نژاد" می گوید: ‌از دیروز که حوالی ساعت پنح زلزله شش و نیم ریشتری رخ داد تا صبح امروز اصلا امداد رسانی خصوصا در روستاها خیلی خوب نبود و حتی خبررسانی هم خوب نبود. مثلا بی بی سی بهتر از رسانه ی ملی خودمان گزارش های مربوط به زلزله را پخش کرد. 

پیش از پرداختن به این موضوع لازم به تذکر است که "رسانه ایران" به هیچ وجه درصدد تخریب چهره ی آقای "مسعودی ریحان" نیست و تنها در پی واکاوی ماجرا برای دست یابی به نقاط آسیب پذیر عملکرد یک چهره ی حقوقی در مجلس ایران می باشد تا نسبت به ترمیم و اصلاح آن هوشیاری لازم لحاظ گردد. 

نکته ی اول، مصاحبه ی مسئولان ایرانی با افراد و رسانه های خارج از کشور است. در این مورد البته حساسیت های جدی نسبت به برخی خبرنگاران و رسانه ها وجود دارد از جمله بی بی سی فارسی و صدای امریکا. در این میان، مصاحبه ی مسئولان با مسیح علی نژاد نیز حساسیت های قابل تاملی را سبب خواهد گشت. 

هر چند به زعم برخی حتی با توجه به عملکرد خانم علی نژاد شاید نتوان مصاحبه با او را به عنوان یک خط قرمز در نظر گرفت اما حاشیه های پر رنگ تر از متنی که در پی مصاحبه بعضا گریبان گیر فرد و مجموعه ی حقوقی وابسته به او می گردد هوشیاری بیشتری را از سوی مقامات ایرانی می طلبد. 

نکته ی مثبت این گفتگو البته تاکید دیگر باره بر وجود فضای آزادی بیان در ایران است. شاید بسیاری انتظار یک جنجال رسانه ای و البته پیگرد قضا گونه ی موضوع را داشتند؛ چیزی که به هیچ وجه شاهد آن نبودیم و تنها برخی رسانه ها به اظهار تاسف از آن اکتفا نمودند. 

آقای مسعودی به راحتی با یک خبرنگار خارج نشین مصاحبه کرد و هر آنچه را که خواست راحت بیان نمود. اتفاقی که برای نماینده دیگری نیز رخ داد. "عباس فلاح باباجان" نماینده اهر و هریس در مجلس نهم نیز افتاد و وی نیز مصاحبه ای با خانم علی نژاد داشته است. 

"عباس فلاح باباجان" نماینده ی اهر و هریس در مجلس نهم طی یک گفتگوی تلفنی با معصومه علی نژاد از تمامی مردم درخواست می کند که کمک

های و نیازهای اولیه ی زلزله زدگان را به جای اینکه به هلال احمر بسپارند تا در آنجا خراب شود، به صورت اکیپ های خودجوش، خودشان این کمک های اولیه را به دست مردم زلزله زده در روستاها برسانند.

تمجید از عملکرد بی بی سی
اما جدا از هر آنچه در مصاحبه با خانم علی نژاد مطرح گشته، آنچه در این مجال اهمیت افزون تری دارد تمجید آقای مسعودی ریحان از عملکرد بی بی سی در جریان زلزله ی شمال غرب ایران است. 

آیا به راستی آقای مسعودی نسبت به بی بی سی و ماهیت رسانه ای آن بی اطلاع اند؟! "رسانه ایران" مشتاقانه منتظر پاسخ آقای مسعودی و توضیحات ایشان نسبت به این اظهار نظر می باشد. 

مخاطب واقعی دستگاه رسانه ای غرب چه کسی است؟! مردم یا مسئولان؟! مخاطب واقعی و جهت گیری رسانه های تحلیلی تبیینی در خصوص روشن سازی افکار و آگاهی دهی نسبت به عملکرد رسانه ای غرب به سوی چه کسانی جهت گیری شده است؟! مردم یا مسئولان؟!

آیا تنها مردم باید هزینه های ناشی از فشارهای تبلیغاتی دستگاه رسانه ای غرب را تحمل کنند و هزینه بدهند؟! آیا ساختار رسانه ای داخلی احتیاج به تامل جدی و بازنگری ندارد؟!

آیا همین اظهارنظرها در رسانه های داخلی قابل طرح شدن نیست؟ رسانه ها مقصرند یا مسئولان؟!

رسانه های داخلی و جنجال رسانه
آیا تنها مردم باید هزینه های ناشی از فشارهای تبلیغاتی دستگاه رسانه ای غرب را تحمل کنند و هزینه بدهند؟! آیا ساختار رسانه ای داخلی احتیاج به تامل جدی و بازنگری ندارد؟! "
ای

با مروری کوتاه در مورد بازتاب های صورت گرفته در مورد اظهارنظرهای برخی شخصیت های سیاسی و یا فرهنگی داخلی در رسانه های ماهواره ای برون مرزی و واکنش رسانه های داخلی نسبت به آنها متوجه نوعی واکنش جهت دار برخی رسانه ها خواهیم شد. 

سوال این جا است؛ در حالی که بسیاری از افراد و شخصیت های داخلی با وجود فضای آزاد برای بیان سخنان و نظرات شان از سوی برخی رسانه های داخلی متهم به خوراک سازی تبلیغاتی برای دستگاه تبلیغاتی غرب می شوند اما اظهارات آشکار یک نماینده ی سابق مجلس و مصاحبه ی یک نماینده ی فعلی مجلس با خبرنگاری حاشیه ساز به چشم رسانه ها نمی آید؟! آیا باید به جهت داری و سیاست زدگی رسانه ها معترف شد یا تحلیل دیگری نیز می توان ارائه داد؟! 

باید چندین باره تاکید داشت که اظهارنظرهای صورت گرفته در مصاحبه ها در فضای آزادی بیان مطرح گشته اند اما چارچوب طرح پرسش های فوق در فضای حساسیت های عیان فضای رسانه ای کشور رقم می خورد. 

آیا نباید به شاخصی روشن برای برچسب خوراک سازی تبلیغاتی برای دستگاه رسانه ای غرب رسید؟!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها