کد خبر: ۷۴۹۰۳
زمان انتشار: ۱۱:۲۴     ۰۱ شهريور ۱۳۹۱

یک اندیشکده آمریکایی معتقد است با توجه عدم موفقیت ترکیه در تقابل با حزب کارگر کردستان این کشور، ممکن است ترکیه وضعیتی شبیه به سودان را به خود بگیرد و در مقابل پ‌ک‌ک شکست بخورد.

به گزارش اشراف، اندیشکده «امریکن اینترپرایز» در گزارشی به قلم «مایکل روبین» درباره «وضعیت ترکیه در مقابله با حزب کارگر کردستان ترکیه»‌ می‌نویسد: در شب چهارم اوت، نیروهای «پ‌ک‌ک» به سه پاسگاه نظامی در جنوب شرقی ترکیه حمله کردند و شش سرباز را کشتند. این حمله نقطه اوج سلسله حملات موفقیت آمیز «پ‌ک‌ک» است.
 
سایت خبری تحلیلی اشراف بدون تایید محتوا و ادعاهای مطرح شده در این مقاله، ترجمه آن را برای اطلاع نخبگان و تصمیم گیران عرصه سیاسی کشور از فعالیت‌های اندیشکده‌های غربی منتشر می‌کند. 
 
 
■ روحیه نظامیان ترکیه‌ای بسیار پایین است■ 
 
 
در ادامه این گزارش آمده است: با وجودی که ارتش ترکیه، افسران و سربازانش سال‌هاست مورد توجه «رجب طیب اردوغان» ، نخست وزیر این کشور و متحدان ترکیه قرار دارند اما به خاطر حملات"پ‌ک‌ک "روحیه پایینی دارند و قادر به مقابله با آن‌ها نیستند. ادعاهای ارتش ترکیه مبنی برکم اثر بودن حملات «پ‌ک‌ک» و این که این گروه در آستانه نابودی قرار دارد خنده دار است.
 
 
■ «اردوغان» رویه دوگانه را پیش گرفته است ■ 
 
 
در حالی که آمریکا، اتحادیه اروپا و ترکیه ‌»پ‌ک‌ک» را گروهی خرابکار می‌شناسند و ارتش ترکیه حملات این گروه را ناچیز می‌داند اما هواداری «اردوغان» از حماس سؤالاتی را درباره جایگاه «پ‌ک‌ک» مطرح می‌سازد. اول از همه این که «حماس» گروهی به مراتب خرابکارتر از «پ‌ک‌ک» است و به غیرنظامیان نیز حمله می‌کند اما «پ‌ک‌ک» به ویژه در سال‌های اخیر حمله‌های اندکی را علیه ارتش ترکیه انجام داده است. از سوی دیگر مقام‌های رسمی ترکیه خود می‌گویند که «حماس» در انتخابات برنده شد اما از طرف دیگر گروه‌های وابسته به «پ‌ک‌ک» نیز در انتخابات ترکیه به همین نتیجه رسیدند ولی با این وجود، نیروهای امنیتی «اردوغان» پیش از آن که نامزدهای پیروز انتخابات و گروه‌های وابسته به «پ ک‌ک» وارد مجلس شوند، آن‌ها را دستگیر می‌کنند. صرف نظر از این موارد، محبوبیت «پ‌ک‌ک» در جنوب شرقی ترکیه نیز بسیار بیشتر از دولت این کشور است.
 
 
■ «اردوغان» مخفیانه با «پ ک‌ک» مذاکره می‌کند ■ 
 
 
با توجه به این که «اردوغان»  مقامات خود را مأمور مذاکره با «پ‌ک‌ک» کرده است پس نباید به سخنان وزیر خارجه ترکیه مبنی بر این که «حماس» گروهی مشروع بوده اما «پ‌ک‌ک» گروهی مشروع نیست وقعی نهاد. زمانی که «اردوغان» خود گفتگو با «پ‌ک‌ک» را آغاز کرد پس چرا باید دولت‌های دانمارک، بلژیک، فرانسه، انگلیس و یا حتی آمریکا از گفتگو با نمایندگان «پ‌ک‌ک» خودداری کنند؟ وضعیت جغرافیای سیاسی نیز کمکی به ترکیه نمی‌کند. مقامات ترکیه‌ای کمک‌های اقتصادی خود را به کردستان عراق بیشتر کرده‌اند زیرا آن‌ها می‌دانند که برای «مسعود بارزانی» ، رییس اقلیم کردستان عراق حساب‌های شخصی بانکی به نسبت تعصب به کردها در ارجحیت بالاتری قرار دارد.
 
 
■ «پ ک‌ک» در بین کردهای عراقی و سوری نیز محبوب است ■ 
 
 
بخش بسیار زیادی از شمال شرقی سوریه تحت تسلط موفقت کردها قرار دارد و کردستان بزرگ‌تری در کنار ترکیه در حال شکل گیری است و «بارزانی» نیز قادر نیست احساسات ملی‌گرایانه خود را تا مدت طولانی مهار کند. اکثر کردهای سوری یا شاید حدود 90 درصد، بیشتر تمایل به «پ‌ک‌ک» دارند تا «بارزانی». «پ‌ک‌ک» به قدری نفوذ خود را در ترکیه گسترش داده که هم اینک فرمانداران و دولت موازی با دولت مرکزی را شکل داده است. «مرکز اطلاعات ملی آمریکا» در این زمینه مطلبی را در روزنامه مطرح «ملیت» ، منتشر ساخته است.  در بخشی از این مطلب آمده است: شهر «وان» در تصرف «زاگرس» از فرماندهان کرد ترکیه ایی در آمده و «فهمان حسین» سوری نیز استان‌های «حکاری» و «زاگرس» را در اختیار دارد. هم اکنون «کن گورهان اکارسیت دوستم» در سمت فرماندار استان «زاگرس» است و عضو دیگر «پ‌ک‌ک» بنام «زکی سانگالی» فرماندار استان «حکاری» شده است. مشخص شده است که بین 100 تا 125 شبه نظامی مسلح «پ‌ک‌ک» در استان «وان» و توابع آن وجود دارند.
 
 
■ شاید ترکیه وضعیتی شبیه به سودان را پیدا کند ■ 
 
 
در انتهای این گزارش آمده است: شورشیان سودان جنوبی در سال 1983 مجدداً حملات خود را علیه دولتی و کشوری که به رسمیت نمی‌شناختند، آغاز کردند و سرانجام سال گذشته استقلال خود را جشن گرفتند نبرد شورشیان «پ‌ک‌ک» نیز به طور جدی از سال 1984 آغاز شد. در حالی که دیپلمات‌ها در واشنگتن و آنکارا از هرگونه گمانه زنی درباره آینده کردها، وضعیت «پ‌ک‌ک»،تمایل به حفظ رابطه نزدیک با این گروه، وضعیت متضاد با واقعیت‌های موجود ،شکست‌های ارتش ترکیه و حتی وضعیت مرزهای این کشور سرباز می‌زنند اما هم اکنون سؤالاتی از قبیل این که آیا ترکیه در مبارزه جهت اتحاد کشور شکست خواهد خورد و یا این که آینده این کشور به مراتب شبیه به سودان است تا کشوری اروپایی که ترکیه آرزویش را دارد ، مطرح است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها