کد خبر: ۷۱۲۱۶
زمان انتشار: ۱۳:۳۷     ۱۴ مرداد ۱۳۹۱
خیلی شبیه مغازه نیستند، آنها را غرفه خطاب می کنند ولی شاید عبارت دکه برای آنها ملموس تر باشد، به هرحال هرچه هست بازار جوانرود مملو است از کالاهای وارد شده ای که برچسب واردات ندارند البته در خلال بازدید از این غرفه ها افرادی شما را از وجود یک سری غرفه های پنهانی مطلع می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، در قلب شهرستان جوانرود چیزی شبیه یک بازار با 70 غرفه وجود دارد که به دلایل مختلف خیلی ها را برای سفر به این شهر وسوسه می کند و به شکل قابل توجهی مملو است از کالاهای خارجی که البته برچسب واردات ندارند.

معرکه ای که محلی است برای فروش رسمی کالاهایی که رسماً قاچاق هستند و از مبادی قانونی وارد کشور نشده اند.

از چای و سیگار و خوراکی های آن ور آبی تا لوازم آرایشی و بهداشتی که با قیمتی پایین تر بازارهای مرکز استان، عرضه می شوند.

کالاهایی که در بسیاری از مواقع با کمی دقت، متوجه غیرقابل استفاده بودن آنها خواهید شد، چون یا تقلبی هستند یا تاریخ مصرف آنها از خط قرمز عبور کرده است.

مواردی از قاچاق کشف شده است/ در فرصت مناسب قانون اعمال می شود!

در حالی که فروش کالاهای بدون مجوز وزارت بهداشت و وارد شده به کشور که عموماً برچسب واردات هم ندارند در بازار جوانرود به شکل گسترده به چشم می آید، فرماندار شهرستان جوانرود از اعمال قانون در رابطه با فروش محصولات بدون مجوز بهداشتی در یک فرصت مناسب خبر می دهد.

فرماندار شهرستان جوانرود در رابطه با فروش کالاهایی که مجوز فروش و برچسب واردات ندارند به خبرنگار مهر گفت: اقداماتی انجام شده است و غرفه های بازار جوانرود هفته گذشته توسط مراجع قانونی بازدید شده اند که مواردی کشف و با فروشندگان کالاهای غیر بهداشتی برخورد صورت گرفت.

مصطفی عظیمی افزود: نظر بر این است که در یک فرصت مناسب قانون اعمال شود.

حرکت به سوی رکود در بازارهای مرکز استان به دلیل تفاوت قیمت با بازارهایی مثل جوانرود

تفاوت قیمت بسیاری از این کالا ها در بازار شهرستان جوانرود باعث شده است روزانه تعداد زیادی از مردم، مرکز استان را به سمت این شهر ترک کنند تا در واقع جوانرود تبدیل شود به یک شهر دارای پتانسیل توریست تجاری، ظرفیتی که بدون تردید بر یک حباب بنا شده است.

موضوعی که عملا نشان دهنده یک واقعیت نگران کننده در جهت حرکت به سمت سکون و رکود در سایر بازارهای استان است که کالاهای داخلی یا وارداتی را با سازوکارهای قانونی و البته کمی گران تر عرضه می کنند.

ضمن اینکه بدون تردید این شمایل عجیب و غریب از بازار و میدان های فروش که انواع و اقسام کالاها را با آزادی عمل خاصی به فروش می رسانند، سم کشنده ای برای کارخانه ها و تولیدی های بعضاً کم رمق استان و کشور است که قیمت تمام شده تولیدات آنها بیشتر از محصولاتی است که در جایی مثل دارالتجاره جوانرود عرضه می شوند.

فساد زیر پوست بازار

کسانی که قدمی در دالان طولانی بازار جوانرود زده باشند با چیزی مضاعف بر آنچه که گفته شد مواجه خواهند شد.

آدم هایی که پس از برانداز کردن شما، چند قدمی نزدیک شده و شما را از وجود انواع و اقسام داروهای جنسی و لوازم و جوانب ماهواره و مشروبات الکلی و... مطلع می کنند.

آدم هایی که می شود آنها را غرفه های پنهانی این بازار نامید.

موضوعی که فرماندار شهرستان جوانرود درباره آن به خبرنگار مهر گفت: در این راستا نیروهای انتظامی به طور غیر محسوس اقدام به گشت می کنند و همچنین توسط خود بازاریان هم نظارت صورت می گیرد تا با فروشندگان این کالا ها برخورد شود.

عظیمی تصریح کرد: به غرفه داران ابلاغ شده  چنانچه کسانی که اقدام به فروش این محصولات می کنند را معرفی نکنند با آنها برخورد می شود و این افراد نیز به خاطر اینکه شغل خود را از دست ندهند مجبور هستند که با ما همکاری کنند.

وی اضافه کرد: تعدادی هم با هزینه خود و به شکل نامحسوس، فروش این محصولات را کنترل می کنند که در این راستا تعدادی هم دستگیر شده و با آن ها برخورد شده است.

مهمترین عوامل در بروز ناهنجاری ورود و فروش کالاهای قاچاق و غیرمجاز

چرخه بیکاری و عدم درآمد ثابت برای مردم منطقه یکی از عوامل مهمی است که عده ای را برای کسب درآمد به سمت فروش اجناسی سوق می دهد که بشود برای آن به هر دلیلی مشتری بیشتری پیدا کرد.

شاید بشود به افت درآمدهای کشاورزی منطقه به دلیل بروز خشکسالی و در نهایت روی آوردن کشاورزان به تجارت های کوله بری، به عنوان دلیلی بر افزایش ناهنجاری هایی از این دست اشاره کرد.

مشکلات ساختاری بخش تولید که خروجی تولیدی ها را به اجناسی با کیفیت پایین و قیمت بالا تبدیل کرده است نیز بدون شک یکی از عوامل ایجاد زمینه برای ورود و فروش کالا های قاچاق است.

تفاوت قیمت در داخل نسبت به کشورهای اطراف نیز از مواردی است که در زمینه افزایش قاچاق باید به آن تأکید کرد.

بسیاری از مرزها بر روی قاچاق مسدود شده اند

مصطفی عظیمی در بخش دیگری از گفتگوی خود با مهر، به تحت پوشش بودن مرزهای 12 گانه توسط نیروهای امنیتی اشاره کرد.

وی گفت: ما 12 مرز داریم که توسط نیروهای امنیتی کاملا تحت پوشش هستند و در این خصوص مشکلی نداریم اما مرزهای دیگری هم هستند که از طریق آن ها این کالا ها وارد می شود.

عظیمی افزود: گاها کالاها از خود کرمانشاه هم وارد این بازارچه می شوند ولی با اقداماتی که انجام دادیم این موضوع را به حداقل رسانده ایم.

 تأخیر مکرر در اجرای طرح شبنم/ شناسنامه دار کردن کالاهای وارداتی

معاون نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در گفتگویی با خبرنگار مهر اظهار داشت: طرح شبنم (طرح شناسنامه دارشدن کالا) یکی از راه های شناسایی و برخورد با توزیع کنندگان کالاهای وارداتی غیر مجاز است.

حشمت الله کبودی طرح شبنم را یک نیاز مهم عنوان کرد و گفت: این طرح باید در بهمن ماه سال 90 اجرا می شد که به دلیل عدم آمادکی واحدهای صنفی اجرای آن به پانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری موکول شد.

وی افزود: پانزدهم اردیبهشت ماه هم به دلایلی اجرای این طرح به تعویق افتاد، ولی 15مرداد ماه آخرین زمان اجرایی کردن طرح شبنم است که به هیچ وجه به تعویق نخواهد افتاد.

کبودی افزود: گشت های بازرسی اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، اداره اماکن و تعزیرات حکومتی به صورت مشترک سه بار در هفته انجام می شود و طی آن با متخلفین برخورد خواهد شد.

وی گفت: فرم هایی با عناوین الف، ب و جیم در اختیار اتحادیه اصناف قرار گرفته است که واحد های صنفی باید پیش از اجرای طرح شبنم آنها تکمیل کرده و تحویل داده باشند.

معاون نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه تصریح کرد: بعد اجرای طرح با افراد متخلف به شدت برخورد قانونی خواهد و پس از معرفی به تعزیرات حکومتی هیچ بخشودگی شامل آنها نمی شود.

کبودی  در ادامه به اقدامات این سازمان در رابطه با کشفیات کالاهای قاچاق طی چهار ماهه اخیر سال جاری اشاره کرد و گفت: تعداد گشت های مشترک 187مورد بوده که در این راستا حدود هزار و 888 قلم دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی، 96دستگاه گوشی مبایل، 151 هزار و 179 نخ سیگار و... کشف و ضبط شده است.

وی در پایان یادآور شد: در سال گذشته میزان کشفیات دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی 20 هزار و 795 قلم بوده و حدود یک میلیون و 187 هزار و 152 نخ نیز کشف شده است.

...................................

گزارش از: مسلم معین
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها