کد خبر: ۶۸۸۹۰
زمان انتشار: ۱۰:۵۸     ۰۳ مرداد ۱۳۹۱
سرپرست معاونت دانش‌پژوهان مركز ملي استعدادهاي درخشان و دانش‌پژوهان جوان با ابراز رضايت از ادغام باشگاه دانش‌پژوهان جوان با سازمان استعدادهاي درخشان در قالب يك مركز، هدف آن را گامي در تحقق مدیریت واحد در حوزه نخبگان در آموزش و پرورش عنوان كرد.
حسن ساعي دهقان در گفت‌وگو باايسنا با اشاره به برنامه‌ريزي مركز ملي استعدادهاش درخشان و دانش‌پژوهان جوان جهت برگزاري المپيادهاي جديد در كشور و سپس حضور در المپيادهاي جهاني گفت: براي المپياد جغرافيا كه در سطح بين‌المللي برگزار مي‌شود، درحال فراهم كردن مقدمات اعزام يك ناظر به اين مسابقات هستيم.

آمادگي ايران براي حضور در المپياد جهاني جغرافيا



وي افزود: در حال حاضر المپيادهاي جهاني در رشته‌هايی مثل فلسفه، جغرافيا، علوم زمين و علوم انساني و... برگزار مي‌شود كه ايران فعلا در آنها حضور پيدا نمي‌كند.

سرپرست معاونت دانش‌پژوهان مركز ملي استعدادهاي درخشان و دانش‌پژوهان جوان تصريح كرد: البته المپياد جغرافيا توسط آموزش و پرورش استان تهران در سطح استان برگزار و پس از اعزام ناظر علمي به اين مسابقات كه امسال در كلن آلمان برگزار مي‌شود و كسب اطلاعات مربوط به مقررات و شرايط تيم‌هاي شركت كننده، اميدواريم كه در دوره بعدي اين المپياد كه به صورت دوسالانه برگزار مي‌شود يك تيم از ايران حضور يابد.

ساعی دهقان افزود:‌ البته قبل از شركت ايران در المپيادهاي علمی دیگر بايد طرح آن توسط وزارت آموزش و پرورش به شوراي عالي انقلاب فرهنگي پیشنهاد شود تا مورد تصويب قرار گيرد.

وي در ادامه با اشاره به ادغام باشگاه دانش‌پژوهان جوان با سازمان استعدادهاي درخشان در قالب مركز ملي استعدادهاي درخشان و دانش‌پژوهان جوان، گفت: این ساختار جدید ساختار مناسبی است و اهداف و برنامه‌هاي المپيادها هم در اين ساختار قابل تحقق است.

ساعي دهقان، هدف از شكل‌گيري ساختار جديد و تجمیع دو مجموعه باشگاه دانش‌پژوهان جوان و سازمان استعدادهاي درخشان در یک مرکز ملي را ایجاد مدیریت واحد در حوزه نخبگان در آموزش و پرورش دانست و تاكيد كرد: معمولا ساختارهايي با چند مديريت، راهبری صحیح را امکان پذیر نمی كند كه اميدواريم با اين تجمیع حوزه نخبگان در آموزش و پرورش تقويت شده و توسعه يابد.

وي گفت: نتايج المپيادهاي جهاني تابعي از وضعيت و شرايط تيم ها در هر سال است به طوري كه در برخي سالها ايران توانسته به شكل فوق‌العاده‌اي بدرخشد و در سالهايي نتايج متفاوتي داشته است ولی به طور کلی در طول 25 سال حضور ، ايران جزء 10 کشور برتر جهان و دومين كشور آسیا بوده که موقعیت خوبی است .

اشتغال بسياري از المپيادي ها در مراكز علمي كشور

وي سرمايه‌گذاري در زمينه المپيادي ها را مطلوب ارزيابي كرد و گفت: ايران با تشكيل بنياد ملي نخبگان و تصويب آيين‌نامه های لازم ، روز به روز به حوزه نخبگان در كشور توجه جدی تري مي‌كند و هم اکنون بسياري از نخبگان در مراكز تحقيقاتي و صنعتي كشور مشغول به فعالي هستند.

ساعی دهقان تصريح كرد: از نظر ما، المپيادي‌ها، دانش‌آموزاني هستند كه وارد دوره آموزشی تابستاني باشگاه دانش پژوهان جوان مي‌شوند. در حال حاضر درصد بسياري از این المپیادی‌ها در داخل كشور مشغول تحصیل یا فعالیت هستند و تعدادی هم كه در خارج از کشور تحصیل کرده‌اند، هم اكنون به كشور بازگشته و در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی داخل، مشغول خدمتند.

وي در پاسخ به اين كه برخي‌ها معتقدند برگزاري المپيادها، نخبگان كشور را به راحتي به ساير كشورها جهت جذب آنها معرفي مي‌كند، تاكيد كرد: هر كشوري بايد براي استعدادهاي خود برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري كند و به طور كلي كشور ما نیز از مسيري كه از برگزاري المپيادهاي علمي باز شده است، بهره برداری لازم را کرده که مهمترین آن ایجاد رشد و تحرک علمی در مدارس و استفاده از نخبگان در مراکز مختلف علمی و تحقیقاتی کشور است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها