کد خبر: ۶۸۶۶۷
زمان انتشار: ۰۰:۵۱     ۰۲ مرداد ۱۳۹۱

سايت گل- 24 ساعت بعد از اينكه تصوير انگشت جوهري جواد نكونام به تيتر اول همه رسانه هاي ورزشي تبديل شد، خبر منتفي شدن بازگشت فرهاد مجيدي به استقلال، كام هواداران اين تيم را تلخ كرد. هواداراني كه بعد از قرارداد نكونام، منتظر بودند فرهاد هم برگردد تا سرنوشت شماره هاي 6 و 7 اين تيم، به بهترين شكل رقم بخورد اما 6 آمد و 7 فقط «قضاوت را به مردم واگذار كرد»

فرهاد مجيدي اگرچه در ميانه هاي فصل پيش استقلال را ترك كرد و يكي از دلايل مهم افت آبي ها در نيم فصل دوم و به تبع آن از دست دادن قهرماني بود اما بدون هيچ شك و ترديدي، محبوب ترين استقلالي يك دهه اخير است و با 4 گلي كه در دربي ها زده، جايگاه ويژه اي نزد هواداران دارد.

با اين پيشينه، عجيب نيست كه در نظرخواهي سايت گل و در پاسخ به اين سوال كه كدام گزينه براي كاپيتاني استقلال مناسب تر است؟، فرهاد مجيدي سه برابر بيشتر از نكونام راي داشته باشد  (11 هزار به سه هزارو پانصد)اما اين برآيند نظرات اين جامعه آماري، با عقايد امير قلعه نويي چندان سنخيتي ندارد و مربي استقلال، نكونام را براي بستن بازوبند مستحق تر مي داند.

* رابطه نه چندان صميمي

فرهاد مجيدي وقتي هنوز خيلي جوان بود، يكي از بازيكنان مورد علاقه اسطوره هميشه زنده استقلال، ناصر حجازي بود و او بود كه پاي فرهاد را به استقلال باز كرد. اما فرهاد هيچ وقت بازيكن محبوب امير قلعه نويي نبود. امير وقتي سرمربي تيم ملي شد، با وجود اينكه در يكي دو بازي دوستانه از مجيدي استفاده كرد، او را از فهرست نهايي تيم اعزامي به جام ملت هاي آسيا خط زد و در توجيه تصميمش گفت: «فرهاد مجيدي عقبه ملي ندارد» در آن سال ها مجيدي در باشگاه هاي اماراتي مشغول بود تا اينكه در ليگ هشتم، همراه با ناصر حجازي به استقلال برگشت اما در فصل كابوس وار استقلال، درخشش چنداني نداشت و فيروز كريمي هم معمولاً او را روي نيمكت مي نشاند تا نوبت به امير قلعه نويي رسيد. قلعه نويي در يك سال و نيمي كه فرهاد مجيدي را در اختيار داشت، كمتر از او به عنوان بازيكن اصلي سود مي برد و مجيدي فقط در مقاطعي يكي از 11 انتخاب اول قلعه نويي بود كه جباري دچار مصدوميت مي شد. با اين حال، مجيدي در اكثر بازي ها در نيمه دوم وارد زمين مي شد و اتفاقاً موثر هم نشان مي داد. جالب اينكه در آن زمان (ليگ نهم) هر وقت فرهاد مجيدي به زمين مي آمد، بازوبند به دستان او بسته مي شد و در هفته آخر و بازي مقابل پيام مشهد هم اين فرهاد مجيدي كه جام قهرماني را بالاي سر برد اما حالا بعد از گذشت سه سال، قلعه نويي نظر ديگري دارد و قصد دارد بازوبند را به نكونام بسپارد.

* فرمول كاپيتاني

كاپيتان شدن در فوتبال دنيا، قاعده خاصي ندارد. در آلمان، كاپيتان با آراي مخفي بازيكنان انتخاب مي شود. در انگليس، معمولاً بازوبند به كسي سپرده مي شود كه جايگاه ثابتي در تيم داشته باشد و در برزيل، حتي فاكتورهايي مثل زيبايي ظاهري، مد نظر قرار داده مي شود. اما در فوتبال ايران، از ديرباز مرسوم بوده كه بازيكن باسابقه تيم، بازوبند را به دست مي بندد، حتي اگر به لحاظ كيفي، بازيكن چندان بزرگي نباشد. با اين منطق، براي بستن بازوبند در استقلال بازيكناني مثل مجتبي جباري، خسرو حيدري، پژمان منتظري و سيدمهدي رحمتي در جايگاهي بالاتر از جواد نكونام قرار مي گيرند اما گفته مي شود، خريد جديد استقلال برخلاف آنكه گفته اهميتي براي بازوبند قائل نيست، در اين مورد، علاقه زيادي به كاپيتاني دارد. جواد نكونام كاپيتان تيم ملي است، اما در فوتبال دنيا ده ها نمونه مثل لئو مسي و كريس رونالدو هستند كه كاپيتان تيم ملي كشورشان هستند و در باشگاه شان، حتي كاپيتان دوم هم نيستند.

* معامله اي به ضرر فتح الله زاده

تنها چند ساعت قبل از اينكه مهلت نقل و انتقالات بازيكنان شاغل در ايران به پايان برسد، علي فتح الله زاده با صراحت اعلام كرد: «جباري زيدان آسيا، اما او را نمي خواهيم» و فقط با اصرار امير قلعه نويي بود كه راضي شد بار ديگر هافبك عصيان گر تيمش را نگه دارد. در گفت و گويي كه بين فتح الله زاده و قلعه نويي رد و بدل شده بود، مدير عامل استقلال رضايت داده بود جباري در استقلال بماند، مشروط بر اينكه قلعه نويي هم با بازگشت فرهاد مجيدي موافقت كند. اما اين معامله در نهايت شكل نگرفت و فقط جباري آبي باقي ماند. در واقع قلعه نويي با زيركي، شرطي براي بازگشت مجيدي تعيين كرد كه از پيش، نتيجه آن مشخص بود. از منظري ديگر، شرط ژنرال، حامل نوعي «پيام» براي فرهاد مجيدي بود كه در صورت بازگشت هم، بازيكن اصلي نخواهد بود و بايد اغلب هفته ها را روي نيمكت سپري كند. بهرحال قصه استقلال و فرهاد مجيدي كه با يك تكه پارچه سرنوشت ساز گره خورد، در اولين روز مرداد به پايان رسيد و شماره هفتي كه روي سكوها، شعرهاي زيادي در وصف او سروده شده، جايي در تيم قلعه نويي نخواهد داشت.   


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها