کد خبر: ۶۸۰۳۵
زمان انتشار: ۱۱:۱۱     ۲۹ تير ۱۳۹۱
تحليلگر راديو فردا اذعان كرد قطع همكاري شركت پژو با ايران بار سنگيني بر دوش اين شركت بوده و در اخراج ۸ هزار كارگر اين شركت فرانسوي نقش داشته است.
کیهان، فريدون خاوند در مصاحبه با راديوفردا البته تلاش داشت تا تعيين كنندگي قطع همكاري پژو با ايران در اخراج ۸ هزار كارگر اين شركت را كمرنگ كند.

وي با اين وجود گفت: ايران دومين بازار پژو بعد از فرانسه بود. مي توان گفت كه بدون قطع ارتباط با ايران هم «پژو» دچار مشكل مي شد و چاره اي جز بازسازي ساختارهايش نداشت. ولي بازار ايران هم، بار سنگين تازه اي بود كه بر دوش اين شركت گذاشته شد و اين را نمي توان نفي كرد. وقتي حدود دو هفته قبل «پژو» اعلام كرد قصد دارد دو سايت مهم اش را در حومه پاريس و شهر رن تعطيل كند، بعضي از سنديكاها بلافاصله موضوع ايران را پيش كشيدند، با اين استدلال كه رها كردن بازار ايران با بحران شركت فرانسوي بي ارتباط نبوده است.


وي افزود: شركت «پژو» مشكل ساختاري دارد، اشتباهات بزرگ استراتژيك مرتكب شده و قافيه را به خصوص به شركت هاي آلماني باخته و اين دليل اصلي بحران اين شركت است نه قطع رابطه اش با ايران. ولي به هر حال پيامدهاي اين قطع رابطه را هم نمي توان انكار كرد و مسلما اين رويداد بر وضعيت «پژو» تاثير منفي گذاشته. البته نه آن قدر كه بعضي از رسانه هاي جمهوري اسلامي مي گويند. مي توان گفت كه بدون قطع ارتباط با ايران هم «پژو» دچار مشكل مي شد و چاره اي جز بازسازي ساختارهايش نداشت. ولي بازار ايران هم، بار سنگين تازه اي بود كه بر دوش اين شركت افتاد.


تحليلگر راديو فردا خاطر نشان كرد: پژو در كنار «رنو» يكي از دو غول بزرگ اتوموبيل سازي فرانسه است و بحران آن يك زمين لرزه بزرگ را هم براي جامعه كارگري و هم براي فرانسوا اولاند رئيس جمهوري سوسياليست فرانسه به وجود آورده است، به خصوص از اين لحاظ كه چپ هاي فرانسوي با شعار «تغيير» به قدرت رسيدند و براي آنها دشوار است ببينند كه يك شركت خصوصي تصميم مي گيرد يك جا هشت هزار نفر از كارگران اش را بيرون كند.


وي درباره اين خبر كه شركت رنو قصد دارد در ايران بماند و حتي جاي پژو را بگيرد، گفت: اين خبر همين روزها به رسانه هاي فرانسوي درز كرده و بعيد نيست كه سر و صدا هم راه بيندازد. اين پرسش مطرح شده كه چرا «پژو»، شركت كاملا خصوصي فرانسوي، خاك ايران را زير فشار تحريم هاي بين المللي ترك مي كند، حال آنكه «رنو»، به رغم سهم پانزده درصدي دولت فرانسه در اين شركت، اعلام نكرده است كه قصد دارد به حضور خود در ايران پايان بدهد.


يادآور مي شود اعلام قطع همكاري شركت پژو با ايران در تامين قطعات يدكي چند ماه پيش و به دنبال خبر اتحاد اين شركت با شركت آمريكايي جنرال موتورز صورت گرفت. جنرال موتورز در حالي ۷ درصد از سهام پژو را خريد كه خود از سال ۲۰۰۸ در شرايط بسيار بحراني قرار گرفت به نحوي كه مجبور به دريافت يارانه هاي سنگين از دولت آمريكا شد و متقابلا ۳۲ درصد سهام خود را به دولت واگذار كرد.

با اين حال اتحاد پژو سيتروئن با جنرال موتورز چندان هم خوش يمن نبود و چند ماه بعد از اين همكاري و ترك بازار ايران، پژو مجبور شد اخراج ۸ هزار كارگر را در دستور كار قرار دهد. مطبوعات فرانسه از وضعيت فعلي پژو به عنوان غرق شدن تايتانيك ياد كرده اند.


ظاهرا در اين ميان جناب تحليلگر راديو فردا قصد دارد با كمرنگ نشان دادن نقش تحريم ضد ايراني در اين ورشكستگي، مدال افتخار غرق تايتانيك پژو را به سينه شركت دولتي آمريكايي بياويزد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها