کد خبر: ۶۵۸۷۰
زمان انتشار: ۱۲:۳۶     ۱۸ تير ۱۳۹۱
دو دسته از روایات در این زمینه وجود دارند.
دسته اول:

آنچه از ظاهر بعضی روایات اسنفاده می شود این است كه در آن روز اكثر مردم پوششي ندارند و به صورت عريان در محشر حاضر مي شوند

در تاريخ آمده وقتي فاطمه بنت اسد مادر علي ـ عليه السّلام ـ وفات نمودند پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ دستور دادند با عمامه و پيراهنش فاطمه را كفن نمايند وقتي از علت آن امر سؤال شد فرمودند: زماني كه به فاطمه بنت اسد گفتم مردم روز قيامت برهنه و بدون پوشش هستند فاطمه فرياد كشيد و از برهنگي و رسوايي قيامت پريشان شد با لباسم او را كفن نمودم تا روز محشر پوشيده باشد(بحارالانوار ، ج۳۵، ص۷۰، و ج۷، ص۲۷۰و مجمع الزوائد، ج۱۰، ص۳۳۲).

پیامبر(ص)در حدیثی دیگر می فرمایند که:

مردم روز محشر عريان محشور مي شوند ,افراد آن روز آن قدر گرفتار و مشغول خود هستند كه هرگز توجهي به ديگران ندارند و در فكر نجات خود مي باشند.

در روایت دیگر می فرماید:نامه اعمال و رسیدگی به کوچکترین گناه است که مردم را به خود مشغول کرده است

در روايت ديگر دارد زني به پيامبر عرضه داشت چگونه روز قيامت همديگر را مي بينيم و از پيامبر تقاضا نمود براي او دعا كند روز حشر با ساتر و پوشيده محشور گردد پيامبر فرمودند خدايا او را با برهنگي رسوا مگردان(و عالم برزخ در چند قدمي، ص۱۸۱) .

دسته دوم:

در مقابل دسته‌اي ديگري از روايات داریم كه در روز قيامت مردم با كفن‌ هايشان از قبر بيرون مي‌ آيند و بدنشان با كفن‌هايشان مستور مي‌ باشد.

از امام صادق ـ عليه السّلام ـ نقل كرده‌اند كه حضرت فرمود: براي اموات بهترين كفن را تهيه كنيد زيرا آنها با همان كفن‌ هايشان از قبر بيرون مي ‌آيند.( ، من لايحضره الفقيه، ج۱، باب تكفين و آدابه، ح ۴۰۸.)

در روايتي ديگر حضرت امام صادق ـ عليه السّلام ـ در جواب سائل چنين مي‌ فرمايد: مردمان با كفن‌ هايشان محشور مي‌ شوند،...( بحارالانوار، ج ۷، ص ۱۰۹)

جمع بین روایات:

روایاتی که می فرمودند افراد برهنه محشور می شوند ناظر به احوال کافران می باشد

و روايات دسته دوم كه حاكي از مستور بودن اهل محشر هستند، ناظر به احوال مؤمنين و صالحان است

دلیل ما بر این جمع:

پیامبر اکرم(ص) مي‌ فرمايد: مردم در روز قيامت عريان و برهنه محشور مي‌ گردند، جز شيعيان علي بن ابي‌ طالب.( بحار الانوار ج ۶۵، ص ۷۶.)
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها