دو دسته از روایات در این زمینه وجود دارند.
دسته اول:
آنچه از ظاهر بعضی روایات اسنفاده می شود این است كه در آن روز اكثر مردم پوششي ندارند و به صورت عريان در محشر حاضر مي شوند
در
تاريخ آمده وقتي فاطمه بنت اسد مادر علي ـ عليه السّلام ـ وفات نمودند
پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ دستور دادند با عمامه و پيراهنش فاطمه را
كفن نمايند وقتي از علت آن امر سؤال شد فرمودند: زماني كه به فاطمه بنت اسد
گفتم مردم روز قيامت برهنه و بدون پوشش هستند فاطمه فرياد كشيد و از
برهنگي و رسوايي قيامت پريشان شد با لباسم او را كفن نمودم تا روز محشر
پوشيده باشد(بحارالانوار ، ج۳۵، ص۷۰، و ج۷، ص۲۷۰و مجمع الزوائد، ج۱۰،
ص۳۳۲).
پیامبر(ص)در حدیثی دیگر می فرمایند که:
مردم روز محشر
عريان محشور مي شوند ,افراد آن روز آن قدر گرفتار و مشغول خود هستند كه
هرگز توجهي به ديگران ندارند و در فكر نجات خود مي باشند.
در روایت دیگر می فرماید:نامه اعمال و رسیدگی به کوچکترین گناه است که مردم را به خود مشغول کرده است
در
روايت ديگر دارد زني به پيامبر عرضه داشت چگونه روز قيامت همديگر را مي
بينيم و از پيامبر تقاضا نمود براي او دعا كند روز حشر با ساتر و پوشيده
محشور گردد پيامبر فرمودند خدايا او را با برهنگي رسوا مگردان(و عالم برزخ
در چند قدمي، ص۱۸۱) .
دسته دوم:
در مقابل دستهاي ديگري از
روايات داریم كه در روز قيامت مردم با كفن هايشان از قبر بيرون مي آيند و
بدنشان با كفنهايشان مستور مي باشد.
از امام صادق ـ عليه السّلام
ـ نقل كردهاند كه حضرت فرمود: براي اموات بهترين كفن را تهيه كنيد زيرا
آنها با همان كفن هايشان از قبر بيرون مي آيند.( ، من لايحضره الفقيه،
ج۱، باب تكفين و آدابه، ح ۴۰۸.)
در روايتي ديگر حضرت امام صادق ـ
عليه السّلام ـ در جواب سائل چنين مي فرمايد: مردمان با كفن هايشان محشور
مي شوند،...( بحارالانوار، ج ۷، ص ۱۰۹)
جمع بین روایات:
روایاتی که می فرمودند افراد برهنه محشور می شوند ناظر به احوال کافران می باشد
و روايات دسته دوم كه حاكي از مستور بودن اهل محشر هستند، ناظر به احوال مؤمنين و صالحان است
دلیل ما بر این جمع:
پیامبر
اکرم(ص) مي فرمايد: مردم در روز قيامت عريان و برهنه محشور مي گردند، جز
شيعيان علي بن ابي طالب.( بحار الانوار ج ۶۵، ص ۷۶.)