کد خبر: ۶۵۳۰
زمان انتشار: ۲۳:۴۶     ۱۶ آبان ۱۳۸۹
به گزارش پایگاه 598، تیری میسان فعال فرانسوی و سردبیر پایگاه خبری "ولترنت" در گفت‌وگو با تارنمای "باراک‌اوباما دات آی‌آر" تاکید کرد که با توجه به مشکلات اقتصادی و اجتماعی ایالات متحده باید منتظر تجزیه و فروپاشی این کشور باشیم.

تیری میسان، نویسنده، پژوهشگر و فعال سیاسی فرانسوی است که برای اولین بار با انتشار کتاب "دروغ بزرگ" پشت پرده حوادث 11 سپتامبر 2001 را افشا کرد. میسان در این کتاب که پرفروش‌ترین کتاب سال فرانسه نیز بوده است، به ارائه مدارکی از واقعه یازده سپتامبر و ساختگی بودن آن می‌پردازد.
سردبیر پایگاه خبری – تحلیلی "ولترنت" چندی پیش و در آستانه سالگرد حوادث 11 سپتامبر سفری به ایران داشت که در این فرصت مصاحبه مفصلی با او داشتیم و در رابطه با مسایل مختلفی گفت‌وگو کردیم.
اولین بخش از این گفت‌وگو را در ادامه خواهید خواند.


BarackObama.ir: آقای میسان! بعد از گذشت بیش از هشت سال از زمان وقوع حملات 11 سپتامبر، مسایل زیادی آشکار شده و مردم جهان و به خصوص آمریکایی‌ها به حقایق پشت پرده این حادثه پی برده‌اند. با توجه به این امر چرا مردم آمریکا هیچ عکس‌العملی نسبت به اقدامات رهبران خود نشان نمی‌دهند؟
تیری میسان: من به جای آمریکایی‌ها نمیتونم پاسخ بدهم که چرا تاکنون انقلاب نکرده‌اند؟! تغییر نظر مردم به مرور انجام میشود بحث تازه از 2003 شروع شده به طور نسبی هر سال 10درصد به تعداد کسانی که معتقدند حملات 11 سپتامبر ساختگی بوده است، افزوده می‌شود. بطوریکه الان این میزان نزدیک 74درصد است و تا چند سال دیگر بالاخره کل کشور متوجه حقیقت می‌شوند.
همین امر هم باعث می‌شود تا ساختار مدیریتی درونی آمریکا هم با تغییرات اساسی روبرو شود.
به هر حال، این موضوع تنها دو راه حل دارد؛ یا آنهایی که قدرت دارند باید یک دیکتاتوری سفت و سخت را در پیش بگیرند تا همه مردم را وادار به سکوت کنند، و یا آنکه مردم عمل می‌کنند و یک انقلاب شکل می‌گیرد. زیرا امکان ندارد وقتی که اکثریت مردم یک کشور معتقد باشند دولتشان جنایتکار است، آن دولت پابرجا بماند.

BarackObama.ir: شما به یک انقلاب اشاره کردید. به نظر شما تا چند سال دیگر احتمال وقوع چنین رویدادی وجوددارد؟
میسان: به زودی و طی پنج سال آینده باید این اتفاق بیافتد. چرا که شرایط به گونه‌ای است که احتمال وقوع انقلاب بسیار بالا است.

BarackObama.ir: یعنی طی 5 سال آینده باید شاهد قیام مردم آمریکا باشیم؟
میسان: نه! اینگونه نخواهد بود. ببینید، این‌طور نیست که انتظار انقلابی را داشته باشیم که همه مردم همزمان با هم اقدام کنند. چون مردم احساس نمی‌کنند که از یک نوع هستند.

BarackObama.ir: با این وجود، منظورتان از انقلاب چیست؟
میسان: مردم آمریکا از گروه‌ها، افکار و نژادهای مختلف هستند. که همه آن‌ها دارند به این نتیجه می‌رسند که نظام فعلی وفادار به آن‌ها نیست. در واقع می‌توان اطمینان داشت که نهایتا یک سری حرکت‌های جدایی‌طلبانه صورت خواهد گرفت.

BarackObama.ir: شاهدی هم برای این ادعا دارید؟
میسان: بعضی گروه‌ها هستند که می‌خواهند خودشان را از فضای موجود جدا کنند و به دلیل مشکلات اقتصادی نیز این امر قطعا اتفاق می‌افتد.
امروز بیشتر ایالت‌های آمریکا در حال ورشکستگی هستند. برای مثال کالیفرنیا قادر نیست تا از تعداد زیادی از کارمندهای دولت حمایت کند و حتی نمی‌تواند حقوقشان را بپردازد. شرایط در این ایالت به حدی بد است که نیمی از معلم‌ها و حتی مامورین آتش‌نشانی را از کار برکنار کردند. همه این‌ها در حالی است که کالیفرنیا از ایالتهای ثروتمند آمریکاست.
مدیریت بسیار بدی در آمریکا جریان دارد. مردم تمام دارایی و سرمایه‌هایشان را در بورس از دست داده‌اند.

BarackObama.ir: یعنی معتقدید ایالت‌هایی که مشکلات اقتصادی جدی دارند خود را از دولت جدا می‌کنند؟
میسان: با توجه به شرایطی که توضیح دادم، بالاخره روزی می‌رسد که دولت فدرال از ایالت‌های ثروتمند میخواهد تا به دیگر ایالت‌ها کمک کنند و آن‌ها را تحت حمایت خود در بیاورند.
حال تصور کنید ایالات‌هایی که بواسطه مدیریت خوبی که در آن‌ها انجام شده، دچار ورشکستگی اقتصادی نشدند، اما دولت آن‌ها را مجبور می‌کند تا در این اوضاع وخیم اقتصادی، پولهای ذخیره کرده خود را در اختیار ایالت‌های نیازمند قراربدهند. و بدهی‌های کالیفرنیا و نیویورک را پرداخت کنند. این در حالی است که به این ایالت‌ها به عنوان جنایتکار نگاه می‌شود.
در نتیجه زمانی این سیستم بالاخره از هم می‌پاشد و دلیل اصلی آن نیز جنگ جدایی‌طلبانه شمال و جنوب آمریکا خواهد بود. زیرا اختلافات شمال و جنوب هنوز حل نشده است و من پراکندگی و تجزیه ایالات متحده را پیش‌بینی می‌کنم.

BarackObama.ir: این فعالیت‌های جدایی‌طلبانه شروع شده و یا اینکه در حد پیش‌بینی است؟
میسان: ایالاتی که جدا می‌شوند، آن‌هایی هستندکه وضعیت مدیریتی خوبی را نسبت به بقیه دارند. به طور مثال یک گروه جدایی‌طلب تگزاسی که برنامه‌ریزی خوبی هم دارند از جمله همین جنبش‌هایی است که به تجزیه آمریکا منجر می‌شود. این گروه قبلا یک جمهوری جدا بوده که به آمریکا پیوسته است.
همچنین مناطقی در امریکا هستند که به علت مسائل نژادی انگیزه جدایی از دولت آمریکا را دارند.
برای این مسئله هم نشانه‌های زیادی وجود دارد. برای مثال اگر تمام ایالتهای هم مرز با اقیانوس آرام، به جز کالیفرنیا را در نظر بگیریم، بیشترین جمعیت این مناطق از ملیت چینی هستند که شرایط مطلوبی در جامعه ندارند. اینها خسته شده‌اند و می‌توانیم منتظر فعالیت‌های جدایی‌طلبانه این گروه‌ها نیز باشیم.

BarackObama.ir: دولت آمریکا هم به این شرایط واقف است؟ اقدامی هم کرده؟
میسان: بله آن‌ها هم می‌دانند که چه وضعیتی دارند. برای مثال فعلا برای آرام نگه داشتن این ملیت‌های چینی، یک وزیر چینی را به عنوان مسئول آن‌ها انتخاب کرده اند. و یا اسپانیولی‌زبانها که به آن‌ها کارت شناسایی نداده بودند، خواستار کارت اقامت شده بودند تا بتوانند حقوقشان را دریافت کنند. کلیسای کاتولیک نیز به آنها کمک کرد تا یک اعتراض اساسی انجام دهند.
در واقع شرایط مشابه سال 1929 است که بزرگترین مشکل اجتماعی آمریکا رخ داد. به هر حال مسئولین فعلی نمی‌توانند ادعای آن را داشته باشند که نمایندگی کل کشور را برعهده دارند. چرا که خیلی از مشکلات توسط خود آن‌ها ایجاد شده است و به همین علت است که می‌گویم در کوتاه مدت یکی از این دو حالت اتفاق می‌افتد: انقلاب و یا یک دیکتاتوری سختگیرانه.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها