کد خبر: ۶۴۸۶۲
زمان انتشار: ۰۱:۴۹     ۱۳ تير ۱۳۹۱
فدراسیون فوتبال قراردادی سه‌طرفه با شرکتی تبلیغاتی و صداوسیما امضا کرده که به مدت 3سال و به ترتيب مبالغ 11/5، 13 و 17 میلیارد تومان به عنوان حق پخش از تلویزیون دریافت کند
سايت گل- فدراسیون فوتبال علی کفاشیان این روزها منتقدان بسیاری دارد. او عملکرد بسیار ضعیفی داشته و از تبانی در فوتسال تا بازی‌های نه‌چندان امیدوارکننده تیم ملی تبدیل به دغدغه‌ای نگران‌کننده برای علی کفاشیان شده است. اما مهم‌ترین مسئله برای کفاشیان مطمئنا پول است، فدراسیون درآمد ندارد و برای پول دست به هر کاری می‌زند.

شاید یکی از موضوعات مهم مربوط به درآمدزایی برای فدراسیون فوتبال، موضوع حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی فوتبال باشد. اما اتفاقات اخیر در این دو بخش موجب شده پرسش‌های فراوانی در خصوص عملکرد علی کفاشیان در فدراسیون فوتبال مطرح شود. بد نیست بدانید فدراسیون فوتبال قراردادی سه‌طرفه با شرکتی تبلیغاتی و صداوسیما امضا کرده که به مدت 3سال و به ترتيب مبالغ 11/5، 13 و 17 میلیارد تومان به عنوان حق پخش از تلویزیون دریافت کند و تبلیغات محیطی لیگ برتر فوتبال را هم برای 3سال و با ارقام 14، 16 و 18 میلیارد تومان به شرکتی تبلیغاتی واگذار کند.

اما چندی قبل خبر رسید مسئول تبلیغات دور زمین فوتبال دستگیر شده است و مدت بازداشت او در حدود 21 روز بوده و مدارکی از وی و معاونش به دست آمده که نشان می‌دهد اتهام‌ها درست بوده و با وثیقه توانسته از بازداشت بیرون بیاید. همین موضوعات کافی بود تا کارشناسان سازمان بازرسی چند روزی را در فدراسیون فوتبال مهمان باشند و این بار نه به خاطر قراردادهای بازیکنان و مسائل مالی فدراسیون، بلکه به خاطر موضوع «تبلیغات محیطی فوتبال» در فدراسیون مستقر شوند چراکه حجت الاسلام پورمحمدی در آخرین مصاحبه‌اش اعلام کرده: «ما هفته آینده از فدراسیون فوتبال یک بازرسی داریم برنامه اصلی ما بررسی حرف و حدیث‌هایی است که در مورد قراردادهای تبلیغاتی فوتبال در لیگ برتر و سایر لیگ‌هاست.»

اما جالب‌ترین نکته به دروغ بزرگ فدراسیون فوتبال برمی‌گردد، فدراسیونی‌ها در جدیدترین ادعا اعلام کرده‌اند: «تفکیک امتیاز حق پخش تلویزیونی از تبلیغات محیطی فوتبال تازه‌ترین اقدام فدراسیون فوتبال برای بهره‌برداری مناسب از این دو امتیاز ویژه است. در این رابطه رایزنی‌هایی صورت گرفته و با قیمت‌گذاری مناسب به‌زودی قرارداد فروش این دو امتیاز امضا می‌شود، قراردادهایی که رقم آنها به مراتب بیشتر از ارقامی است که فدراسیون فوتبال تا به امروز از این بابت به دست آورده است.»

جالب اینجاست كه آیت‌اللهی، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال در اظهارنظری عجیب اعلام کرده که به بهترین پیشنهاد شرکت‌ها برای حق پخش تلویزیونی بررسی‌های لازم صورت خواهد گرفت در حالی که سیگنال اصلی در دست رسانه ملی است و فدراسیون فوتبال ایران هیچ حقی برای مذاکره با شرکت‌های دیگر ندارد و مطمئنا مراجع امنیتی به هیچ عنوان حاضر نخواهند شد پخش فوتبال ایران به شبکه‌ای دیگر واگذار شود. بد نیست بدانید مراجع امنیتی در نامه‌ای محرمانه به فدراسیون فوتبال اعلام کرده‌اند آنها نباید با شرکت تبلیغاتی گذشته قراردادی امضا کنند، همچنین محمد عباسی در نامه‌ای رسما به کفاشیان اعلام کرده قرارداد سه ساله با این شرکت ملغی است و باید به بهترین پیشنهاد، تبلیغات محیطی لیگ برتر فوتبال واگذار شود.

شاید جالب باشد اما تلویزیون پس از این نامه از سوی مراجع امنیتی قراردادش با این شرکت را لغو کرده چراکه مديركل بازرگانی و چند عضو شناخته‌شده صداوسیما تحت بازجویی و پیگرد در خصوص این موضوع و چند مورد دیگر هستند اما فدراسیون فوتبال «نوید» اتفاق تازه‌ای را می‌دهد در حالی که حقیقت مربوط به نامه مراجع امنیتی است. فدراسیون برای این‌که شرکت فوق نمی‌تواند قرارداد جدیدی را با صداوسیما امضا کند ابتدا قرارداد با صداوسیما را با شرکتی دیگر امضا می‌کند اما بازی‌های لیگ برتر، دسته اول و... را به همان شرکت سابق داده تا بتواند از این فرصت بهترین بهره‌برداری را داشته باشد. غافل از اینکه انعقاد قرارداد با این شرکت، تخلف بزرگی است. همه اینها در حالی است که چند شرکت با پیشنهادات جالب توجه خواهان عقد قرارداد با فدراسیون هستند اما فدراسیون کفاشیان به شکل عجیبی زیر بار مذاکره نمی‌رود.

همچنین کارشناسان سازمان بازرسی در جدیدترین تحقیقات‌شان به موارد تازه و مبهمی در خصوص پورسانت‌های ردوبدل شده از اسپانسرهای اصلی و حامی لیگ برتر رسیده‌اند. با توجه به تاکید فراوان سازمان بازرسی در شفافیت قراردادها و میزان پخش آنها و مهم‌تر از همه رقم دریافتی مشاوران تبلیغاتی شرکت‌های اصلی و حامی لیگ برتر، متاسفانه هیچگونه خدماتی بابت پورسانت دریافتی (رقمی نزدیک به 9میلیارد تومان) انجام نگرفته و این شائبه را به وجود آورده که مبالغ دریافتی در جایی دیگر هزینه شده است! جالب اینجاست که تمامی خدمات همانند ساخت تیزر جهت پخش در باکس‌های تعریف شده هم از سوی اسپانسر پرداخت شده است و مشخص نیست رقم 9میلیارد کجاست؟! چنین اتفاقاتی شائبه فساد و دلالی را ایجاد می‌کند و بد نیست بدانید رقم دریافت پورسانت در صداوسیما 13درصد و در سایر تبلیغات غیر از پخش در صداوسیما بین 15تا20درصد است.

به هر حال با توجه به حجم بالاي تخلفات صورت گرفته و شائبه نقش برخي مديران صدا و سيما در مناسبات ناسالم مذكور، به نظر می‌رسد سازمان‌هاي مسئول می‌بایست در این حوزه ورود پیدا کرده و ماجرای انعقاد قراردادهای غیرقانونی و مناسبات ناسالم موجود را به درستی و با دقت بررسی نمایند و البته پرسش اینجاست وقتی پرونده مفتوح و افراد با قید ضمانت آزاد هستند، اصرار فدراسیون فوتبال برای عقد قرارداد مجدد با همان شرکتی که مراجع امنیتی آن را ممنوع کرده است برای چیست؟!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها