کد خبر: ۶۴۱۶۷
زمان انتشار: ۱۰:۳۵     ۱۰ تير ۱۳۹۱
خبرگزاری رویترز به نقل از برخی کارشناسان اذعان کرده است که تحریم‌ نفتی آخرین تیری بود که غرب علیه ایران در چنته داشت و از این پس فضای مانور برای غربی‌ها محدود خواهد شد.

فارس به نقل از رویترز، تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه نفت ایران روز یکشنبه اجرایی خواهد شد و دولت‌های غربی امیدوارند که این تحریم‌ها با فشار اقتصادی خود بتوانند ایران را به عقب‌نشینی از برنامه هسته‌ای خود وادارند.

بنابراین گزارش، در ترکیب با اقداماتی که این هفته در ایالات متحده انجام می‌شود، تحریم‌های اتحادیه اروپا به ادعای رویترز می‌توانند یک فشار بزرگ بین‌المللی علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران تلقی شوند.

اما پیش از اجرای این تحریم‌ها، سران اتحادیه اروپا از جمله بریتانیایی‌ها و فرانسوی‌ها از احتمال لزوم تحریم‌های بیشتر علیه ایران خبر داده‌اند تا تهران به نگرانی‌های هسته‌ای آنان توجه کند. ایران این ادعاها را رد کرده و می‌گوید که برنامه هسته‌ایش بر تامین انرژی و نیازهای دارویی تمرکز دارد.

رویترز ادعا کرده که تحریم‌ها توانسته‌اند ایران را بر سر میز مذاکرات بازگردانند اما این مذاکرات به نتایج ملموسی دست نیافته‌اند. با این حال، دیپلمات‌ها و کارشناسان می‌گویند فضا برای مانور دولت‌های اروپایی در حال تحلیل رفتن است.

یک مقام ارشد در اتحادیه اروپا که رویترز نامی از وی نبرده، گفته است: "بخش اعظمی از آنچه می‌شد [علیه ایران] انجام شود، انجام شده است. نفت، مهم‌ترین منبع درآمد حکومت ایران است. هیچ بخش مشخص دیگری وجود ندارد که [تحریم آن] بتواند چنین تاثیری را بدون اثرات ناخواسته، به ایران تحمیل کند."

وی همچنین مدعی است که غرب همواره می‌تواند راه‌های جدیدی برای اعمال فشار بر ایران بیابد اما اذعان می‌کند که چنین فرآیندی ساده نخواهد بود.

این دیپلمات اروپایی همچنین گفته است که ایران در تلاش است تا سیستم تحریمی اروپا را تخریب کند.

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران در حالی از فردا آغاز می‌شود که ایران نسبت به تاثیر مخرب اقدامات غیرسازنده بر روند گفتگوهای 1+5 با ایران هشدار داده است. در آخرین دور از این مذاکرات در مسکو، دو طرف برای ادامه مذاکرات در سطح کارشناسی توافق کرده بودند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
قادر ياوري
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۷ - ۱۰ تير ۱۳۹۱
۱
۰
در مقابل اين عمل ناپسند اروپائيان كشور ايران بايد مذاكرات را كنارگذاشته و در پي ادامه غني سازي باشند و در مقابل دسيسه هاي دشمنان تدابير انديشند و اولين شرط ادامه مذاكرات قبل از مذاكره لغو تحريم ها باشند و رفع اموال توقيف شده در كشورها باشد و صادرات نفت به كشور هاي اروپاي منع شود
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها