کد خبر: ۶۳۷۶۵
زمان انتشار: ۱۲:۳۶     ۰۷ تير ۱۳۹۱
یادداشت ۵۹۸؛
سيدهادي آيت

نگاهي به عملكرد "نئو ژورناليست‌هاي ارزشي"

دقايقي پيش بمباران تمام شد، در كوچه‌ها بدنبال جنازه‌ها و زخمي‌ها مي‌گشتيم -هنوز همه اهالي نرفته ‌بودند- وارد خانه‌اي شديم، ديوارها، و بخشي از سقف ويران شده است. تمام اعضاي خانواده كشته شده ‌بودند، پسرك جواني كنج اتاق نشسته بود و شيون مي‌كشيد، صحنه‌ي دلخراشي بود، "كه‌ژال" جلو رفت، اسلحه‌اش را به او داد و گفت: جنگ، پيرزن براي شيون كشيدن نمي‌خواهد، مرد مي‌خواهد. اسلحه را بگير و با دشمنت بجنگ يا تو هم از روستا برو.

با عمومي شدن ابزارهاي رسانه‌اي به‌ويژه در فضاي مجازي، شاهد به‌وجود آمدن نسلي هستيم كه به‌آساني مي‌تواند با راه‌اندازي يك وب‌سايت، وبلاگ و يا صفحه‌ي فيس بوك و پلاس، وارد عرصه رسانه‌اي شود و به راحتي با دانلود چند مطلب درباره‌ي نحوه مقاله نويسي، طنز، دروازه‌باني خبر و... خود را عضوي از اصحاب قلم قلمداد كند. اين نسل جديد رسانه را مي‌توان "نئوژورناليست"ها خواند كه البته بهتر است با پسوندهايي چون "جوان"، "ارزشي" و يا "مسلمان" همراه باشد.

در آغازين روزهاي فتنه 88بود كه دربرابر گسترش رسانه‌هاي منافقين سبز در فضاي مجازي، موجي از نئوژورناليست‌هاي حزب‌الله به ميدان آمدند. از آنتي سبز و ضدجلبك‌ها گرفته تا ولايت‌يار و عمارها. هم‌آن روز هم‌آنقدر كه اين اتفاق بعضي‌ها را خوش‌حال نمود برخي را نگران كرد و امروز بعد از 3 سال كه مخاطبين مواجه مي‌شوند با صفحاتي خالي، بي محتوا و يا تعطيل، دليل نگراني‌ آن روزها روشن‌تر مي‌شود.

اوايل سال 1342 بود. نشريه "راه مريم" و "راه عيسي" [مروج مسيحيت] با قدرت فعاليت مي‌كردند و ده هزار مشترك در سراسر كشور داشتند كه ما توانسته بوديم اطلاعات آن‌ها را بدست آوريم. با اشتياق خدمت امام (ره) رسيديم و گفتيم: اين اطلاعات در دست ماست و اگر شما حمايت كنيد مي‌توانيم نشريه "راه حق" را براي اين افراد ارسال كنيم، اين يك مبارزه جدي است و حتما اثر مي‌گذارد. حضرت امام با آرامش و لحني شيرين فرمودند: اين‌كه مبارزه نيست! اين‌كارها شما را مشغول مي‌كند. مبارزه آن است كه روحانيت انجام مي‌دهد، شما هم همين كار را بكنيد. 15سال بعد معناي حرف حضرت امام را فهميدم. (خاطرات احمد احمد)

نگراني از حضور نسل جديد رسانه‌اي نه به‌خاطر اشتباهات گاه‌گاه‌شان در تحليل و يا برخورد با مسائل است كه اين بخش جدا نشدني از حركت‌هاي مردمي است، بل به‌خاطر رويه شدن اموري است كه با نوع كار انقلابي منافات دارد و از آن جمله دل‌خوش كردن به حركت‌هاي سطحي و مقطعي است.

چند ماه پيش بود كه با توهين يك گروه آمريكايي (در آلمان) به ساحت مقدس امام علي النقي الهادي عليه‌السلام، موجي از اعتراضات در بين جامعه اسلامي راه افتاد و ديگر باره شاهد حركت مواج نئوژورناليست‌هاي مذهبي در حمايت از آن امام مظلوم هستيم. وبلاگ‌ها، سايت‌ها، انجمن‌ها، مقالات والخ. اين بار نيز هم‌آنقدر كه برخي خوش‌حال‌اند بعضي نگران‌اند.

و اين هم‌آن شيوه‌ي مدرن و جنبه‌ي مجازي راهپيمايي‌هاي سازمان تبليغات است كه در واكنش به هر رخدادي برپا مي‌شد. وضعيتي كه هم ما به آن عادت كرده بوديم و هم دشمن. وضعيتي كه درآن عادت كرده بوديم بعد از يك سخنراني شورانگيز به خيابان بريزيم، شعار دهيم و با آتش زدن پرچم، همه چيز از جمله مراسم پايان مي‌يافت و دشمن نيز عادت كرده بود كه هر غلطي انجام دهد و بعد خبر يك راهپيمايي را در روزنامه‌هاي داخلي ورق بزند

نئوژورناليست‌هاي حزب‌الله نشان دادند كه داراي پتانسيل‌ و توانمندي هاي بالايي در اثرگذاري بر افكار عمومي كشور و حتي جهان هستند و اگر آموزش، خط دهي و سرمايه گذاري درستي روي‌شان انجام گيرد مي‌توانند در پيش‌برد اهداف انقلاب‌اسلامي موثر باشند و الا بايد شاهد آن باشيم كه انرژي و استعدادهاي اين نسل در انجام حركت‌هاي ايذايي، شاخه‌به‌شاخه شدن‌هاي دائمي و راه‌اندازي موج‌هاي زودگذر، از بين مي‌رود و ثمري در حركت انقلاب و اسلام و يا تضعيف دشمنان ايشان ندارد.

كه‌ژال جلو رفت، اسلحه‌اش را به او داد و گفت: جنگ، پيرزن براي شيون كشيدن نمي‌خواهد، مرد مي‌خواهد. اسلحه را بگير و با دشمنت بجنگ يا تو هم از روستا برو.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها