
وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا * * * شما را چه شده که در راه خدا و [رهایی] مردان و زنان و کودکان مستضعف [ی که ستمکاران هر گونه راه چاره را بر آنان بسته اند] نمی جنگید؟ آن مستضعفانی که همواره می گویند: پروردگارا! ما را از این شهری که اهلش ستمکارند، بیرون ببر و از سوی خود، سرپرستی برای ما بگمار و از جانب خود برای ما یاوری قرار ده. * * * بدون کشته شدن سرنوشت بیهوده است / شهید اگر نتوان شد بهشت بیهوده است
به گزارش سرویس دین و فرهنگ پایگاه خبری 598، در سخنرانی اخیر حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی در کنفرانس بین المللی تفسیر تسنیم ایشان با تأکید بر اهمیت نظام امامت امت و جانشینی امام فعلی به عنوان نایب امام عصر (عج) فرمودند: «وظیفه ماست نظام امامت امت را حفظ کنیم و امام فعلی را جانشین امام عصر (عج) بدانیم، چرا که مقام معظم رهبری حفظهالله همان راه امام خمینی (ره) را ادامه میدهند».
این سخنان موجی از توهین ها از سوی جریانهای رادیکال و مخالف، از جمله اعضای مجمع(خودخوانده) مدرسین و محققین حوزه علمیه قم همچون سلیمانی اردستانی و سیداصغر ناظمزاده قمی (مسئول دفتر سابق منتظری) مطرح شد. این افراد در یادداشتهای جداگانهای که فقط مورد استقبال برخی رسانه های اصلاح طلب رادیکال همچون سهامنیوز و فردای بهتر (مصطفی تاجزاده) قرار گرفت با جسارت به مرجعیت انقلابی حمله کرده و از مواضع آیت الله جوادی آملی در دفاع از جایگاه ولایت فقیه انتقاد کردند.
در واکنش به این حملات آیتالله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صراحت در دفاع از آیت الله العظمی جوادی آملی و تبیین نظریه امام و امت در گفتمان ولایت فقیه امام خمینی (ره) اظهار داشت: «ما مراجع بزرگوار تقلید خود را نائب الامام یا به عبارتی نواب عام امام عصر (عج) میدانیم... هم در نگاه به جایگاه ولایت فقیه و هم جایگاه مرجعیت حضرت آیتالله خامنهای که بنگریم، سخن حضرت آیتالله جوادی آملی بدیع و جدید نیست بلکه تأکید و تصریح بر یک امر واقعی است که جامعه ما پذیرفته است؛ آیت الله جوادی آملی در سخنان خود پس از اینکه به برچیده شدن نظام طاغوت و شاهنشاهی اشاره کرده و گفته است مهمتر و اساسیتر به وجود آمدن نظام امت و امامت بود که با حضرت آیتالله خمینی شروع شد و بعد از ارتحال ایشان، حضرت آیتالله خامنهای به عنوان امام و پیشوا انتخاب شدند.»
تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در واکنش به نامههای انتقادی این افراد، این اظهارات را "توهین و جرم آشکار" دانسته و نوشتند که این نامهها نشانگر کینه و حقد این جریانها نسبت به مرجعیت انقلابی است: «نامه توهین آمیز دو تن از وابستگان به یک جریان خاص سیاسی که از مطرودین دهه شصت انقلاب اسلامی می باشند، خطاب به شخصیت بزرگ فقاهت و تقوا، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله العالی)، اوج کینه و حقد آنان نسبت به مرجعیت انقلابی را آشکار کرد.... کینه توزانی که عزت و عظمت انقلاب اسلامی را برنمی تابند، با سخنانی مبتذل به شخصیت پرهیزکار و بصیری که سال ها با قرآن و نهج البلاغه، محشور بوده و در زمانه ما از برجسته ترین مروجین اسلام ناب شمرده می شود، تاختند و با درشتی و پرخاشگري نشان دادند که چقدر نور حقیقت برای شان کورکننده و عذاب آور است... وابستگان به معارضان انقلاب اسلامی، در پوشش دین و روحانیت، سعی در مخدوش کردن حوزه انقلابی و مرجعیت معظم دارند و این مطلب می رساند که همچنان باید نسبت به این قبیل جریان های سیاسی، هوشیاری و بصیرت انقلابی را حفظ کرد.»
مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم نیز این حملات را "ناجوانمردانه و ناپسند" دانست و تأکید کرد: «با توجه به اهمیت و ضرورت ترویج معارف قرآنی، چاپ و انتشاراین اثر نفیس، اقدامی شایسته و در راستای اهداف نظاماسلامی بوده است. ضمن آنکه، امکان بهره مندی از نسخه نوری این کتاب نیز برای عموم علاقه مندان فراهم می باشد. در مورد سخنان آیت الله جوادی آملی در خصوص نظام امامت و امت؛ سخنان ایشان، در راستای تبیین جایگاه ولایت فقیه در نظام اسلامی و ضرورت حفظ وحدت و انسجام جامعه بوده و هیچگونه مغایرتی با حقوق و آزادی های مردم ندارد.»
حجتالاسلام سلیمانی اردهالی رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نیز اظهارات آیتالله جوادی آملی را باطلکننده نحلههای انحرافی دانست و تصریح کرد که همانگونه که در تاریخ اسلام افرادی همچون عبدالله ابن زبیر، اسلام علوی را برنتابیدند، امروز نیز برخی افراد تلاش میکنند انقلاب اسلامی را از مسیر حقیقی خود منحرف کنند.
حجتالاسلام غفاریفر عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم، تعابیر بلند آیتالله جوادی آملی را اتمام حجت با کجاندیشان دانست و اظهار کرد که سخنان ایشان درباره ولایت فقیه و نیابت امام عصر (عج) نه تنها جدید نبود بلکه تأکیدی بر یک واقعیت تاریخی است.
غفاری فر مسئله نیابت را فراتر از علم و مرجعیت دانسته و اظهار داشت: «سخن حضرت آیت الله جوادی بسیار دقیق بود، حساب نائب امام زمان (عج) از حساب همه بزرگان دیگر جداست و همه باید از ایشان اطاعت کنند. فرمایشات حضرت علامه در این نشست مثل آخرین خطبه گهربار آیت الله طالقانی بود، مرحوم آیت الله طالقانی برای ایجاد وفاق بین نیروهای انقلاب بسیار از خود هزینه گذاشت و تلاشهای بسیاری برای حفظ افراد مذبذب کرد، وقتی که از مجاهدین خلق و گروه های دیگر قطع امید نمود در آخرین خطبه جانانه از امام خمینی(ره) دفاع کرد و علیه مخالفان انقلاب و امام فرمود من تحت فرمان امام خمینی هستم.
خطبه حضرت آیت الله جوادی آملی فصل الخطاب تلاششان برای وفاق حول محور ولایت فقیه بود، برخی حتی با تلاش های این مرجع تقلید هم زیر پرچم رهبری نیامدند و علامه جوادی با این سخن اتمام حجت کرد.»