کد خبر: ۶۳۵۱۲
زمان انتشار: ۱۰:۳۳     ۰۶ تير ۱۳۹۱

نمایشگاه فرهنگی و اقتصادی استان قم پس از سفری که استاندار قم چندی پیش به کشور مالزی داشت از هفته پیش در ایالت کلانتان مالزی برگزار شد و طبق گفته مسئولان در این نمایشگاه دستاوردهای فرهنگی و اقتصادی قم در معرض دید مردم ایالت مسلمان نشین کلانتان قرار گرفت و مالایی‌های ساکن این ایالت که اغلب شیعه هستند استقبال بسیار خوبی از این نمایشگاه داشتند.

در نمایشگاه و هفته فرهنگی قم در کشور مالزی گروه‌های مختلف هنری، فرهنگی و البته تجاری با حضور در این کشور به ارائه دستاوردهای استان قم پرداختند و باز هم طبق گفته مسئولان امر این نمایشگاه دستاوردهای بسیار ارزنده‌ای برای استان قم از جمله چند قرارداد خوب تجاری و تفاهم‌نامه فرهنگی به دنبال داشته است.

اما یکی از نقاط ضعف در خصوص برگزاری این هفته عدم انعکاس اخبار و فعالیت‌های صورت گرفته در کشور مالزی از سوی هیئت ایرانی بود و فقط برخی از اخبار جسته و گریخته از سوی نهادهایی همچون اداره کل ارشاد، سازمان صنعت و معدن و روابط عمومی استانداری قم منتشر شد.

ابتدا در ذهن اصحاب رسانه اینگونه تصور شد که به عنصر رسانه در زمینه پوشش این رویداد مهم و البته بی‌سابقه در استان قم توجهی صورت نگرفته است، ولی یونس عالی‌پور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در جلسه اخیر شورای اداری استان قم گفت که برای هماهنگی گروه‌های اعزامی به کشور مالزی سه کمیته تشکیل شده است و نکته قابل توجه این بود که یکی از این کمیته‌ها، کمیته رسانه بوده که مسئولیت آن به بهرام محمدی‌نیا مدیرکل صداوسیمای مرکز قم سپرده شده است.

این سخن رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم شک و شبهات را در ذهن اصحاب رسانه استان تقویت کرد؛ آیا واقعا این کمیته تشکیل شده و یا فقط عنوان صوری داشته است؟ اگر این کمیته تشکیل جلسه داده کدام یک از رسانه‌های فعال در عرصه فضای مجازی و مطبوعات به جلسات آن دعوت شده‌ و از آنان نظر خواهی شده است؟ آیا اصلا نماینده‌ای از جامعه رسانه‌ای قم همراه با این کمیته به کشور مالزی اعزام شده است؟

یافتن پاسخ این سؤالات دشوار نیست چون در کل جامعه مطبوعاتی و رسانه‌ای قم (البته اگر مسئولان محترم صداوسیما فعالان این عرصه را جزو رسانه قلمداد کنند) هیچ کس تا قبل از اعلام عالی‌پور خبری از تشکیل چنین کمیته‌ای نداشت.

بهتر بود مسئولانی که کمیته‌ای به نام رسانه را نام‌گذاری کردند، نام این کمیته را صداوسیما می‌گذاشتند نه رسانه، چون طبق اطلاعات به دست آمده فقط تعدادی مستند ساز سیمای مرکز قم به مالزی اعزام شده‌اند و دیگر رسانه‌ها حتی از دیدگاه مدیرکل صداوسیما که مسئول این کمیته بوده است در جایگاهی قرار نداشتند که در جلسات این کمیته دعوت شوند، چه برسد به اینکه نماینده‌ای بخواهد از این قشر برای پوشش رسانه‌ای به مالزی اعزام شود.

البته نمونه‌ این قبیل کمیته‌ها که نام رسانه را یدک می‌کشیده و مسئولیت آن به مسئولان صداوسیما سپرده شده و آنها خود یکه تازی کرده‌اند، در گذشته هم مشاهده شده است، ولی امروز رسانه‌های استان قم در شرایطی که نمایشگاه فرهنگی و اقتصادی قم در مالزی به اتمام رسیده این انتظار را دارند که خروجی کار این کمیته را مشاهده کنند؛ در طول هفته‌ای که گذشت این کمیته محصولی برای ارائه به مردم قم نداشت، شاید قرار است محصولات تولید شده از سوی کمیته رسانه برای سالگرد سفر آماده شود.

 

فارس - سیدجواد اشرفی

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها