کد خبر: ۶۳۱۸۹
زمان انتشار: ۰۰:۲۰     ۰۵ تير ۱۳۹۱
اقدامات واکنشي ايران براي مقابله مثل با تشديد فشارها بر 3 محور احتمالي متمرکز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاري آريا، يک روزنامه آمريکايي مي نويسد: مذاکرات مسکو نه حاکي از پيشرفت و نه شکست بود. درمذاکرات مسکو پيشرفتي حاصل نشد وبا توجه به اينکه طرفين مذاکره کننده فقط به ارائه درخواستهاي خود پرداختند و بويژه آمريکا تمايل سياسي براي اعطاي امتيارات به ايران نداشت . نتايج اين دور از مذاکرات غيرمنتظره نبود.

روزنامه آمريکايي هافينگتون پست به بررسي تشديد فشارها از سوي آمريکا و واکنشهاي احتمالي ايران در قبال آن پرداخته است و در ادامه اين سوال را مطرح مي کند که آيا بدون پيشرفت، در مذاکرات ايران و غرب به سوي جنگ حرکت مي کنند.

ديپلماسي مذاکره مستلزم صبر و پايداري است و پروسه ديپلماسي اغلب يک گام به عقب و دو گام به جلو مي باشد. براي مثال عادي سازي روابط ميان آمريکا و ويتنام 4 سال زمان برد و  متقاعد کردن قذافي براي خلع سلاح اتمي 7 سال به درازا کشيد  و دستيابي به توافق نهايي در حل اين دو بحران شکستهاي زيادي همراه داشت.

در مناقشات ايران و غرب روند 10 سال گذشته به وضوح نشان مي دهد زماني که  يک طرف اقدام به  تشديد فشارها مي کند طرف ديگر اقدام به مقابله به مثل با اين فشارها مي کند. ايران و غرب هيچ يک از استراتژي پيچيده و خاص برخوردار نيستند و سياست مقابله به مثل را در پيش گرفته اند.

آمريکا به دنبال تشديد تحريمهاي اعمالي بر نفت ايران است و آنچه که اين دور از تشديد  فشارها را خطرناک مي کند اين است که گزينه هاي انتخابي واشنگتن براي اعمال فشار بر ايران کمتر و  خطرناک تر مي شود.

اين روزنامه در ادامه تحليل خود مدعي مي شود که اقدامات واکنشي ايران براي مقابله مثل با تشديد فشارها بر 3 محور احتمالي متمرکز خواهد شد. ايران احتمالا  غني سازي اورانيوم با غلظت 60 درصد  که مي تواند براي توليد سکوهاي سوختي  مورد نياز در راکتورهاي پزشکي  را در پيش گيرد و همچنين مي تواند اورانيوم را با غلظت 90 درصد که در ساخت زيردرياييهاي اتمي کاربرد دارد غني سازي کند.

اقدام احتمالي دوم ايران تکميل تاسيسات زيرزميني فردو  خواهد بود و نصب آبشارهاي سانتريفيوژ در تاسيسات فردو را سرعت خواهد بخشيد.

ايران در واکنش به دور جديد تشديد تحريمهاي نفتي مي تواند در مسير کشتي هاي نفتي در تنگه هرمز اخلال ايجاد کند که موجب افزايش قيمت نفت  مي شود و هزينه هاي تشديد فشارها از سوي واشنگتن را افزايش دهد و با افزايش قيمت بنزين به اقتصاد آمريکا صدمه زند.

قانونگذاران و مقامات امريکايي  با انتشار بيانيه بار ديگربه دنبال اعلام خطر درباره توانايي ايران در بستن تنگه هرمز خواهند بود و در هفته هاي آتي ديگر مقامات ارشد نظامي وسياسي آمريکا نيز درباره اين تهديد از جانب ايران اعلام خطر خواهند کرد.

با اعمال فشارهاي جديد عليه ايران مشخص نيست دور بعدي گفتگوها چگونه ادامه خواهد يافت و چگونه طرفين مذاکره کننده انعطاف بيشتري براي موفقيت مذاکرات خواهند داشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
احمد شاه حیدری پور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۳ - ۰۵ تير ۱۳۹۱
۱
۲
جهان غرب راهی جز این ندارد که ایران اتمی را بپذیرد .ملت ایران هم باید تحمل کنند.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها