کد خبر: ۶۲۳۶
زمان انتشار: ۰۲:۲۸     ۰۷ آبان ۱۳۸۹
سيد حسن نصرالله دبيرکل حزب‌الله لبنان ديشب در يک برنامه زنده تلويزيوني که سخنانش از طريق شبکه المنار و العالم به طور مستقيم پخش شد به افشاي دخالت‌هاي گسترده دادگاه ترور حريري در امور داخلي لبنان پرداخت.
به گزارش 598، به نقل از فارس، دبيرکل حزب‌الله لبنان در ابتداي سخنانش به تجاوزات رژيم صهيونيستي در شهر "ام‌الفحم " در شمال سرزمين‌هاي اشغالي اشاره کرد و با انتقاد شديد از سکوت کشورهاي عربي و جامعه بين‌الملل در قبال اين جنايت اظهار داشت که اين يک حادثه "عادي و گذرا " نيست.

*** حادثه شهر "ام‌الفحم " موضوع "عادي و گذرا " نيست

دبيرکل حزب‌الله لبنان در ادامه سخنان خود اظهار داشت: اگر چه سخنان امشب من درباره عملکرد و شيوه رفتار کميته تحقيق بين‌المللي [درباره ترور "رفيق حريري " نخست‌وزير فقيد لبنان] است اما در ابتدا لازم مي‌دانم که به حادثه بزرگي که در شهر "ام‌الفحم " در شمال فلسطين اشغالي روي داده و به برادران فلسطيني ما تجاوز شده است، اشاره کنم.
سيدحسن نصرالله اين جنايت صهيونيست‌ها را امر عادي و گذرا ندانست و افزود: اين شيوه کلي دولت "نتانياهو " نخست‌وزير رژيم صهيونيستي است و يک حادثه عادي و گذرا نيست بلکه فلسطيني‌هاي ساکن اراضي اشغال شده در سال 1948 ميلادي را در حوزه يک خطر شديد قرار مي‌دهد که بايد همه ملت‌هاي جهان به آن توجه کنند و مسئوليت اين امر و سکوت عربي و بين‌المللي در قبال اين [جنايت] را بر عهده بگيرند.
برخي گروه‌هاي افراطي صهيونيست روز چهارشنبه همزمان با بيستمين سالمرگ به هلاکت رسيدن "مائير کاهانا " خاخام سرشناس صهيونيست درخواست برگزاري تظاهرات کرده بودند که دادگاه عالي رژيم صهيونيستي با صدور مجور برگزاري اين تظاهرات موافقت کرد. در پي اين اقدام تحريک آميز ساکنان ام الفحم و گروه‌هاي ملي اسلامي نيز در مکان حاضر شدند که اين امر به درگيري شديد بين پليس رژيم صهيونيستي و تجمع‌کنندگان فلسطيني منجر شد.
نظاميان رژيم صهيونيستي نيز با حضور در مکان تظاهرات به روي فلسطينيان آتش گشودند و براي متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان از گازهاي اشک‌آور، گلوله‌هاي پلاستيکي و باتوم استفاده کردند.
"حنين زعبي " نماينده عربي کنست (پارلمان) رژيم صهيونيستي نيز در اين تظاهرات مورد اصابت گلوله قرار گرفت و زخمي شد و براي مداوا به بيمارستان منتقل شد همچنان که ده‌ها جوان فلسطيني نيز در جريان اين تظاهرات زخمي شده و به بيمارستان منتقل شدند.


***هرگز در قبال عملکرد کميته تحقيق ترور حريري سکوت نخواهيم کرد

دبيرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به اينکه اعضاي کميته تحقيق ترور حريري در حال جمع آوري اطلاعات درباره حزب‌الله هستند تا آن را به اسرائيل منتقل کنند، گفت از اين پس هرگز در قبال عملکرد اين کميته سکوت نخواهد کرد.

سيدحسن نصرالله افزود: آنچه که ديروز در ضاحيه روي داد و دو تن از بازپرسان [دادگاه بين‌المللي مسئول بررسي ترور حريري] طي يک بازجويي از يک پزشک متخصص زنان خواستار ارائه پرونده بيماران وي از سال 2003 تا آن روز شدند به اعتقاد من بيانگر اين موضوع است که ما به يک مرحله حساس و شديدا نگران کننده رسيده‌ايم که به آبرو، عزت و شرافت ما مربوط مي‌شود و نيازمند موضع‌گيري متفاوت ما است. من اگر واکنشهاي خارجي و داخلي درباره اين ماجرا را نديده بودم تمايلي نداشتم درباره اين موضوع امروز صحبت کنم اما کار به جايي رسيده‌است که وزارت خارجه آمريکا آنچه که در ضاحيه روي داده است را به شدت محکوم کرده است. گويي چشمهاي آمريکا در مقابل آنچه که در فلسطين روي مي‌دهد کور است زيرا [در اين اعلام محکوميت عليه ضاحيه] حادثه ام‌الفحم ناديده گرفته شده ‌است در حالي که ماجراي ضاحيه کجا و [جنايت] ام‌الفحم کجا؟

دبيرکل حزب‌الله لبنان در ادامه درباره برخي موضع‌گيري‌هاي داخلي در قبال ماجراي ديروز ضاحيه و خشم و حمله تعدادي از زنان لبناني به دو تن از بازرسان دادگاه بين‌المللي تحقيق درباره ترور حريري که مشغول بازجويي از يک پزشک بودند اشاره کرد و گفت: در اين جريان يک چيز روشن شد و آن اين است که ظاهرا دادگاه لبنان فعاليت خود را از سر گرفته است. واکنش و اقدام دادستان کل که خواستار تحقيق فوري در اين‌‌باره شد، بنده را شگفت‌زده کرد زيرا وي سالهاست که در قبال موضوع شاهدان دروغين سکوت کرده است. من تصور کردم که وي براي دفاع از کرامت و عزت ما فورا وارد عمل شده است. اما فضاي موجود بيانگر تلاشهاي بي‌وقفه آمريکا براي از بين‌بردن تمام تلاشهاي سعودي و سوري براي حمايت از امنيت و ثبات لبنان است. چند دقيقه پيش اطلاعاتي به دست من رسيد که بيانگر اعمال فشارهاي زياد آمريکا بر دادستان کل ‍[دادگاه حريري] براي صدور حکم اوليه تا قبل از ماه دسامبر است.

وي تصريح کرد: اين يک موضوع ساده، گذرا يا تصادفي نيست. پنج دقيقه قبل از سخن من با شما اين جريان اتفاق افتاد. ما در حزب‌الله مانند بسياري از لبناني‌ها از حجم هتک حرمت‌هاي بين‌المللي صورت گرفته عليه هر چيزي در لبنان آگاهيم و تا به امشب سکوت کرده‌ايم اما از امشب سکوت نخواهيم کرد.

نصرالله درباره دليل اين سکوت که تا کنون صورت گرفته گفت: ما سکوت کرديم تا کسي نگويد که حزب‌الله مي خواهد در روند تحقيقات بين‌المللي و کشف حقيقت مانع‌تراشي کند همچنين براي مراعات امور داخلي کشور تاکنون حرفي نزده‌ايم اما اين هتک‌حرمت‌ها همواره بوده است. در اين مجال بنده برخي از مواردي که کميته حقيقت‌ياب بين‌المللي آنها را درخواست کرده بيان خواهم کرد. مثلا اين کميته پرونده‌هاي دانشگاههاي خصوصي در لبنان را درخواست کرده است. [سپس بار ديگر اعلام کرده که] تمام پرونده‌هاي دانشگاههاي رسمي از سال 2003 تا 2006 ميلادي را نيز مي‌خواهد يعني پرونده‌هاي تمام دانشجويان را درخواست کرده است. سپس تمام شرکت‌هاي مخابراتي در لبنان از جمله شرکت "ام‌تي‌سي "، "آلفا " يا "اجيرو " مورد بازجويي و تحقيق قرار گرفتند و اين امر بطور دوره‌اي و مستمر تداوم يافت. سپس از اداره گذرنامه سازمان امنيت عمومي، اطلاعات مربوط به اثر انگشت برخي از افراد را درخواست کردند که پس از کشمکش‌هاي فراوان اطلاعات مربوط به 839 نفر در اختيار آنها قرار گرفت. آنگاه اطلاعات مربوط به دي.ان.اي ، اطلاعات جغرافيايي لبنان و هر آنچه به پايگاه هاي جغرافيايي اين کشور مربوط مي شد، درخواست شد. پس از آن اين کميته فهرستي از مشترکان شرکت برق را درخواست کرد و در نهايت کار به جايي رسيد که هيچ بخشي در لبنان نماند که اطلاعات آن را از سوي اين کميته درخواست نشده باشد.

دبير‌کل حزب‌الله در ادامه به بردباري و صبر اين جنبش در قبال چنين اقداماتي اشاره کرد و گفت: در تمام اين مدت برغم اينکه مي‌دانستيم دامنه اين تحقيقات فراتر از موضوع ترور [حريري] است سکوت کرديم و سخني بر لب نياوريدم. با اينکه مي‌دانستيم اعضاي اين کميته تحقيق در حال جمع‌آوري اطلاعات درباره حزب‌الله هستند و آنچه که آنها جمع‌آوري مي‌کنند به اسرائيل منتقل مي‌شود باز سکوت کردم.

وي افزود: ما براي اين سکوت کرديم تا کسي نگويد که مانع‌تراشي مي‌کنيم و اين موضوع حساسيت‌هايي را در کشور ايجاد مي‌کرد لذا براي مراعات حال خانواده حريري چيزي نگفتيم اما اکنون کار به جايي رسيده که نمي‌توان تحت عنوان هيچ توجيه سياسي، داخلي، خارجي يا حفظ کرامت شخصي سکوت کرد. براستي کميته تحقيق بين‌المللي چه نيازي به پرونده‌هاي پزشکي زنان دارد؟ چرا از يک پزشک متخصص زنان که همسران و دختران اعضاي حزب الله به او مراجعه مي کنند، چنين درخواستي مي‌شود؟ پزشک زنان از ماموران کميته تحقيق پرسيده بود که چه تعداد از پرونده‌ها را مي خواهند بررسي کنند و متوجه شد که پرونده هفت هزار زن در ميان است سپس بدليل مخالفت‌هاي پزشک آنها تنها 17 پرونده را بيرون کشيدند. اما سوال اينجاست که حتي اگر موضوع فقط به همان 17 پرونده محدود شود براستي اين پرونده‌ها چه ربطي به موضوع مورد بررسي آنها دارد؟


*** مردم لبنان با کميته تحقيق ترور حريري همکاري نکنند

دبيرکل حزب‌الله لبنان ضمن درخواست از مسئولان و شهروندان لبناني براي عدم همکاري با کميته تحقيق بين‌المللي در خصوص ترور رفيق حريري تاکيد کرد، حکم اوليه دادگاه از سال 2006 رقم خورده بود.

سيد حسن نصرالله با انتقاد شديد از دخالت‌هاي گسترده کميته تحقيق ترور حريري در امور داخلي لبنان اظهار داشت: از وزرا، مقامات مسئول، نمايندگان، قضات و شهروندان سوال مي‌کنم؛ چه کسي از شما مي‌پذيرد که از پرونده پزشکي همسرش يا فرزندش يا خواهرش بي‌خبر باشد؟ چه کسي اين موضوع را مي‌پذيرد؟ ‌اين موضوعي است که نمي‌توان آن را پذيرفت يا آن را تحمل کرد و در برابر آن سکوت نمود. اين [توهين] در چارچوب هيچ معيار انساني و اخلاقي يا ارزش‌هاي ديني و فرهنگي نمي‌گنجد که بدون کسب اجازه يا موافقت قبلي دست به اين اقدام زد و اصلا اين امر پذيرفته شده نيست. حتي اگر اين موضوع قانوني هم بوده باشد، باز جاي بحث دارد. در اين ميان اگر قوه قضاييه نتواند، از ناموس، جان و آبروي ما حمايت کند، براي حفظ ناموس، آبرو و جانمان به قانون روي خواهيم آورد. اين رسوايي و هتک حرمت ما را به اصل ماجرا رهنمون خواهد ساخت و آن اين است که تحت عنوان تحقيق و تفحص بين المللي چه اتفاقاتي مي‌افتد و چه‌ها انجام مي‌شود. آيا بايد به اين رسوايي و هتک حرمت رضايت دهيم، بي‌شک آنچه اتفاق مي‌افتد، هتک حرمت است آيا درست است که اجازه دهيم اين هتک حرمت‌ها ادامه يابد؟

سيد حسن نصرالله تصريح کرد: حکم اوليه دادگاه از سال 2006 رقم خورده بود و اين مطلبي بود که روزنامه "اشپيگل " و لوفيگارو " آن را منتشرکردند و در سال 2008 به من ابلاغ شد، تمام تحقيقهاي که صورت مي‌گيرد، براي سرپوش گذاشتن هر چه بيشتر بر پرونده است، چون آنچه که بايد در مورد آن تصميم گرفته شود، پيشاپيش تصميم گرفته شده بود، حال آيا درست است که اجازه دهيم اين هتک حرمت‌ها ادامه يابد؟ حتي در اين ميان با پزشکاني تماس گرفتند و از آنها پرونده ده‌ها نفر را خواستند، بي‌شک همه دنيا وقتي از اين اقدامات مفتضحانه تحقيقات بين‌المللي با خبر شود، به نفع ما راي خواهد داد، من از تمام مسئولان و شهروندان لبناني مي‌خواهم، اين بازپرسان و محققان را تحريم و هرگونه همکاري با آنها را قطع کنند، چون هر آنچه به آنها ارائه مي‌شود، بدست اسرائيلي‌ها خواهد افتاد.

وي به صراحت افزود: ديگر هتک حرمت کافي است. اکنون وقت آن فرا رسيده که اين هتک حرمت‌ها درباره همه چيز و همه کس که به حد نهايت خود رسيده، پايان يابد. ادامه همکاري با بازپرسان بين‌المللي بر هتک حرمت بيش از پيش کشور و تجاوز و تعدي بيش از پيش بر مقاومت مي‌افزايد لذا اکنون از تمام مسئولان و شهروندان مي‌خواهم هر آنگونه که وجدان و کرامت و شرف آنها قضاوت مي‌کند، با اين بازپرسان رفتار کنند. چون به نظر مي‌رسد، عرصه بر برخي تنگ شده و برخي از پزشکان و افراد در معرض تهديدهاي هيئت تحقيق بين‌المللي قرار گرفته‌اند و از همه مي‌خواهم مسئوليت را برعهده بگيرند. يکي از پزشکان به من تاکيد کرد که تمام پرونده‌هاي برخي از دانشجويان را هيئت تحقيق در اختيار گرفته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها