کد خبر: ۶۱۹۹۵
زمان انتشار: ۱۸:۳۶     ۳۰ خرداد ۱۳۹۱
درمراسم تودیع و معارفه مسئول نهادرهبري دانشگاه تبريز عنوان شد:
مشکلات اخیر فرهنگی دانشگاه تبریز موجب کم شدن نشاط فرهنگي و سياسي این دانشگاه شده است و بسیاری از تشکل ها و دانشجویان این دانشگاه بر این عقیده اند که پيگيري مطالبات رهبر معظم انقلاب از دانشگاه ها همانند برگزاری کرسی های آزاد اندیشی با مشکلات فراوانی روبه رو می باشد و در این شرایط زمینه فعالیت های گروه های انحرافی در بین دانشجویان بیش از پیش فراهم شده است.
به گزارش پایگاه 598، دانشگاه تبريز دومين دانشگاه بزرگ كشور است که از سابقه و قدمت بالایی برخوردار می باشد. اين دانشگاه به عنوان "مشهد الشهداي دانشگاه هاي كشور" مفتخر است چرا كه محل شهادت چندين تن از دانشجويان در كارگاه دانشكده فني است. عنواني كه مسئولان اين دانشگاه در تمامي خير مقدم ها و سخنراني ها از آن استفاده مي كنند.

اما فضاي فرهنگي دانشگاه تبريز با اين عناوين و سابقه آن تناسب زیادی ندارد. مشکلات اخیر این دانشگاه موجب کم شدن نشاط فرهنگي و سياسي این دانشگاه شده است و بسیاری از تشکل ها و دانشجویان این دانشگاه بر این عقیده اند که پيگيري مطالبات رهبر معظم انقلاب از دانشگاه ها همانند برگزاری کرسی های آزاد اندیشی با مشکلات فراوانی روبه رو می باشد.
 
در این شرایط و عدم برگزاری برنامه های لازم برای محیط ها دانشجویی، زمینه فعالیت های گروه های انحرافی در بین دانشجویان که در برخی از دانشگاه های کشور نیز دیده می شود بیش از پیش فراهم نموده است.

وضعیت نامطلوب فرهنگی دانشگاه تبریز به حدی است كه در رتبه بندی وزارت علوم رتبه 54 را از نظر فرهنگي کسب کرده است و که این امر با اعتراضات تشکل های دانشجویی و فعالان فرهنگی دانشگاه مواجه شده است.

بنابر اخبار رسیده به پایگاه 598، مسئول سابق نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تبريز يكي از معدود افرادي كه اعتراض خود را به مديريت دانشگاه صريح و علني مطرح مي كرده است که بالاخره مراسم تودیع ایشان و معارفه فرد جدید در 25 خرداد سال جاری برگزار گردید.

حجت الاسلام علیزاده در جلسه تودیع خود انتقادات صریحی در مورد مسائل و مشکلات فرهنگی دانشگاه مطرح کرد. او با بيان اینکه روحانیت وابسته به هیچ حزب و صنفی نیست، بر استقلال خواهی و نقش روشنگری روحانیون تاکید کرده و گفت: "روحانی باید متوجه باطن گفتمان ها باشد. در هر شرایطی هستند کسانی که به دنبال مصادره به مطلوب کردن گفتمان های نظام هستند. حتی گاهی وقت ها دنیاگرایی برخی از مدعیان اصولگرایی به حدی می رسد که ممکن است وقتی که به مرحله عمل رسیدند نتوانند آنگونه که زیبا صحبت می کنند عمل نمایند."

وی با انتقاد از این عقیده که دانشگاه به هر نحوی باید در آرامش باشند به ضرورت شفاف سازی و نظارت و نقد مسائل توسط مردم و روحانیت و رفع انحرافات اشاره کرده و گفت: «آیا این درست است که ما بگوییم که اول باید جامعه اصلاح شود و بعد دانشگاه اصلاح شود. آیا ما یادمان رفته است که امام (ره) فرمودند اگر ما دانشگاهها را سست بگیریم همه چیزمان از دست رفته است.»
این صحبت های وی با تکبیر دانشجویان و حضار همراه شد.

وی سپس سوالاتی را خطاب به رییس دانشگاه و معاونان وی مطرح کرد: «آیا نهادهای دانشگاه، مدیریت های دانشگاه و تشکل های مستقل مال دانشگاه هستند؟ آیا باید فضایی باشد که کسی از ارزشی ها نتوانند حرف بزند؟ چرا مسئولین دانشگاه خط قرمز هستند ولی نظام اسلامی خط قرمز نیست؟  آیا ایجاد تفرقه بین گروه های علمی و جمع های مذهبی و فرهنگی جزو برنامه های تغییر ناپذیر ماست؟ چرا باید شیطان پرستان با جمع های خود آزادانه در دانشگاه رفت و آمد کنند و ما هیچ کاری نکنیم؟ »

حجت الاسلام علیزاده با توجه به نقش اساتید در اسلامی شدن دانشگاه ها بر نظارت بر گلوگاه های ورود اساتید تاکید کرده و  افزود: «آیا باید جلوی ورود نیرو های ارزشی را بگیریم؟ چرا باید صدها مانع در برابر نیروهای ارزشی که دارای عزت نفس و شخصیت مستقل هستند قرار دهیم تا وارد دانشگاه نشوند؟»

در پايان سخنرانی حجت الاسلام علیزاده بسياري از دانشجویان و حضار او را با شعار «روحانی مبارز، راهت ادامه دارد» حمايت و بدرقه كردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۹
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
سعيد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۱ - ۰۱ تير ۱۳۹۱
۸
۲
خدايا يه مرد پيدا شد صحبت كنه شكرت...
پاسخ
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۴ - ۰۱ تير ۱۳۹۱
۸
۲
وضعيت دانشگاه تبريز درساير بخشهااز اين مطالب ارايه شده بسيار اسفناكتر هست
ازوزير علوم انقلابي درخواست ميكنيم هرچه سريعتر اقدام عاجلي در اين خصوص بكنند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۸ - ۰۶ تير ۱۳۹۱
اگر وزیر علوم انقلابی بود که وضع این نبود ایشان به سیاست کار دارد نه اوضاع فرهنگی
برهان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۷ - ۰۲ تير ۱۳۹۱
۱۳
۰
ای کاش از رفتار دیکتاتور مابانه مسئولین این دانشگاه بیشتر می گفتند
پاسخ
hamed mohamadi
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۱۸ - ۰۳ تير ۱۳۹۱
۱۱
۰
اگر از رییس این دانشگاه دیکتاتور تر پیدا کردید هرچی خواستید به من بگید
اصلا انگار هیچ کس وجود نداره جلوی این آقای ... را بگیره!!!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۳ - ۰۳ تير ۱۳۹۱
۸
۰
به قول برهان عزيز، رفتارهاي ديکتاتور مابانه مسئولين دانشگاه اين تفکر را تداعي مي کند که دانشگاه را ملک خصوصي خود پنداشته اند. ليک مسئولين استاني نيز به رغم اطلاع ترتيب اثري نمي دهند.
پاسخ
hadi
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۲ - ۰۳ تير ۱۳۹۱
۸
۱
آخه این چه وضعی ؟
یک نفر هرکاری دلش خواست بکنه و هیچکس هم هیچی نگه؟
پس کجاست آقای دانشجو؟آقای وزیر؟
چرا باید بزرگترین اردوی راهیان نور کشور توسط بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز برگزار بشه علیرغم کارشکنی های آقای رییس ولی آفای رییس به عنوان خادم نمونه کشوری راهیان نور شناخته بشه!!!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۳ - ۰۴ تير ۱۳۹۱
۷
۲
مسئولين محترم نظام را قسم ميدهم به داد اين دانشگاه برسند. بابا رئيس دانشگاه کلي مورد داره که اگه يکي از امثال من دانشجوي بسيجي داشته باشم سرمو از تن جدا مي کنند و حکم اعدام مي دهند اما چون وي منتصب به مسئولين استاني ميباشد هر کاري مي کند اما رسيدگي نمي شود. اين اخرين سخن است اگر ترتيب اثري ندهند به خداي ابوالفضل العباس قسم مدارک و مستندات به تمام سايتهاي خبري متعهد، دفتر مراجع تقليد و ... ارسال خواهد شد. کد اول مورد رئيس دانشگاه: روستاي سعيد آباد.
پاسخ
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۰ - ۰۶ تير ۱۳۹۱
۴
۰
این منفی دادن یعنی چی ؟ یعنی با رفتار آقای رییس موافقی ؟؟؟ آهای تویی که منفی میدی با تو ام
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها