کد خبر: ۶۰۹۸۵
زمان انتشار: ۱۴:۳۸     ۲۵ خرداد ۱۳۹۱
ضرورت مهار آب های سطحی در کرمانشاه و توجه به تأکید مقام معظم رهبری برای عملیاتی کردن این مهم در استان، در حالی نمایان تر می شود که بدانیم حدود 90 درصد آب های سطحی از محدوده استان کرمانشاه خارج می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، از 7/7 میلیارد متر مکعب آب های سطحی استان، 9/6 میلیارد متر مکعب آن از استان خارج می شود.

بر اساس این گزارش، خروج 90 درصدی آب های سطحی از استان کرمانشاه در حالی است که 80 در صد کشاورزی استان به صورت دیم کشت می شود.

در این شرایط است که تحقق مهار آب های سطحی در استان و استفاده و بهره برداری از آن، مساوی است با تحقق و تبدیل پتانسیل های استان در بخش های مختلف کشاورزی، صنعتی و ... به یک توانمندی عملی قابل توجه.

موضوعی که به وضوح یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری است که معظم له بارها در طول سفر به استان کرمانشاه بر آن تأکید داشتند.

احداث سد و جلوگیری از خروج آب های سطحی از استان و کشور

احداث سد برای جلوگیری از خروج آب های سطحی از استان و تبدیل مزارع دیم به آبی و همچنین جمع آوری آب برای استفاده بهینه از آن از اساسی ترین راه های مهار آب های سطحی است.

اقدامی که می تواند به توسعه کشاورزی، توسعه صنعت، تامین آب شرب و بهداشتی، توسعه صنعت گردشگری، بهبود محیط زیست، توسعه آبزی پروری، توسعه ی ورزش های آبی و ممانعت از آثار مخرب سیلاب ها، منجر شود.

با احداث سد می توان تا چهار میلیارد متر مکعب از آب های سطحی استان را ذخیره کرد که در این خصوص تاکنون موقعیت احداث 40 سد در استان شناسایی شده است و این در حالی است که 14 سد در استان در دست احداث است و از این میزان هم 5 سد آماده بهره برداری است.

5 سد مخزنی در استان آماده بهره برداری است

در همین رابطه مدیر عامل آب منطقه ای در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از 14سد در دست احداث و اجرایی شده در استان کرمانشاه، 5 سد مخزنی گاوشان، سلیمانشاه، شیان، گیلان غرب و زاگرس با ظرفیت تنظیم 418 میلیون متر مکعب آب در سال آماده بهره برداری است.

محمد کهریزی با اشاره به اینکه میانگین زمانی برای احداث یک سد  4 الی 5 سال است، افزود: این مدت زمان میانگین ساخت سدها است، اما در بعضی از موارد ساخت یک سد تا 8 سال به طول می انجامد یا در طی 2 الی 3 سال آماده بهره برداری می گردد و این مسئله وابسته به شرایط و امکانات موجود است.

وی ادامه داد: 9 سد دیگر نیز با نام های تنگه حمام، آزادی، دایک گیلان غرب، شرفشاه سومار، کل کش، کبوترلانه، جامیشان، قشلاق و زمکان با ظرفیت تنظیم آب سالیانه 373 میلیون متر مکعب آب کشاورزی، صنعتی و شرب  هم اکنون در دست اجراست که در آینده ای نزدیک قابل بهره برداری است.

 وی اضافه کرد: از سدهای آماده بهره برداری سد گاوشان آب شرب کامیاران و کرمانشاه و آب کشاورزی بیلوار و میان دربند، سد سلیمانشاه آب شرب سنقر و کشاورزی سنقر و پایاب سد( اراضی حاشیه ی سد)، سد شیان آب کشاورزی دشت شیان، سد گیلان غرب آب کشاورزی گیلان غرب و سد زاگرس آب کشاورزی دشت های گیلان غرب و قصرشیرین را تأمین خواهند کرد.

وی ادامه داد: هم اکنون 14 سد دیگر مثل سدهای هواسان، هرسین، بیستون و... در استان کرمانشاه در دست مطالعه است که پس از بهره برداری 600 میلیون متر مکعب آب را سالیانه تنظیم خواهند کرد.

کهریزی  با توجه به شرایط توپوگرافی و اقلیمی و برخورداری از منابع آب و خاک و توسعه و رشد صنعت، استان کرمانشاه را می توان یکی از استان های مستعد در امر سد سازی در کشور دانست.

وی در پایان با اشاره به اینکه در سال 91 اعتباری بالغ بر 3000 میلیارد ریال معادل 300 میلیارد تومان از منابع ملی به این استان اختصاص یافته ادامه داد: این اعتبار جهت تکمیل و ادامه عملیات اجرائی طرح های قبلی و هم چنین شروع چند طرح جدید اختصاص یافته که از عمده ترین آنها می توان به ساخت سدهای هواسان، کل کش، بیستون، ساماندهی رودخانه آبشوران و آبرسانی به شهرهای سنقر و پاوه اشاره کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
مجتبی باجلانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۶ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
به این قسمت از گزارش توجه کنید جای آب خروجی وآب موجود جابجا شده لطفا اصلاح نمائید واما جمله مورد نظر("به گزارش خبرنگار مهر، از 7/7 میلیارد متر مکعب آب های سطحی استان، 9/6 میلیارد متر مکعب آن از استان خارج می شود.")
پاسخ
مجتبی باجلانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۹ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
چرا مسئولین عزیز کرمانشاهی نمی خواهند بپذیرند سد گاوشان متعلق به شهرستان کامیاران در کردستان است ودر نزدیکی 30کیلومتری سنندج آیا این یک نوع تحقیر کردن کامیاران نیست ضمن اینکه کرمانشاه از باقیمانده آب استفاده می کند وحتی تصفیه خانه آب کرمانشاه نیز در کامیاران است
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها