کد خبر: ۶۰۷۸
زمان انتشار: ۱۴:۵۵     ۰۱ آبان ۱۳۸۹
دكتر احمدي نژاد با تاكيد بر ضرورت تغيير روش‌ها و الگوها از مسئولان مربوطه خواست تا با الگوي ايراني- اسلامي برنامه‌ريزي كنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاري فارس محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور كشورمان قبل از ظهر امروز شنبه طي سخناني در مراسم بزرگداشت آمار و برنامه‌ريزي همزمان با هفته آمار ايران و روز جهاني آمار با بيان اينكه هيچ برنامه‌اي بدون آمار و اطلاعات صحيح منجر به موفقيت نخواهد شد و احتمال موفقيت آن بسيار پايين است، گفت: نيازمند آمار و اطلاعات جامع از وضعيت كشور هستيم و در اين راستا اطلاعات و آمار هر چه دقيق‌تر باشد از امكان برنامه‌ريزي درست‌تر برخوردار خواهيم بود.

وي آمار دقيق را از ضروريات اوليه برنامه‌ريزي صحيح عنوان و خاطرنشان كرد: بايد به سمت برقراري حلقه‌هايي برويم كه آمار و اطلاعات توليدي در كشور در آن پايگاه ذخيره، طبقه‌بندي و آماده استفاده در سطوح مختلف برنامه‌ريزي در كشور باشند.

رئيس‌جمهور همچنين از همه دستگاه‌ها درخواست كرد كه در جمع‌آوري اطلاعات و آمار صحيح همراهي كنند.

احمدي‌نژاد خطاب به دست‌اندركاران آمار و برنامه‌ريزي افزود: همراهي دستگاه‌ها در جمع‌آوري اطلاعات و آمار مربوط به برنامه شما است.

رئيس‌جمهور تاكيد كرد: كارشناسان مركز آمار بايستي با حضور در دستگاه‌ها تمام فعاليت‌هاي دستگاه‌ها در كشور را احصاء و به مركز آمار منتقل كنند.

وي در ادامه سخنان خود خطاب به مردم نيز يادآور شد: آحاد مردم بايد عنايت داشته باشند كه مسئولين زماني مي‌توانند بهتر تصميم‌گيري كنند كه از وضعيت كشور تصوير شفافي داشته باشند.

رئيس‌جمهور با تاكيد بر لزوم همراهي مردم در ارائه اطلاعات و آمار درست به مسئولين براي مثال به جمع‌آوري اظهارنامه‌هاي مالياتي اشاره و خاطرنشان كرد: فرض كنيد وزارت اقتصاد و دارايي در زمان مشخصي اظهارنامه مالياتي را جمع‌اوري كند اگر در اين زمان كسي بخواهد با اطلاعات غلط از ارائه ماليات فرار كند، بايد بداند كه مديون 70 ميليون ايراني و نسل‌هاي متوالي خواهد شد.

احمدي‌نژاد ادامه داد: ‌اگر كساني تلاش كنند به تصور خود اطلاعات را به صورت درست در اختيار مسئولين قرار ندهند بدانند اگر تصور مي‌كنند اين كار به نفع‌شان است حتما در اشتباه هستند چرا كه دولت و مردم يك خانواده هستند و اگر كشور سود كند همه سود مي‌برند.

وي با اشاره به اينكه همه ملت در يك كشتي هستند كه بايد همه كمك كرده تا اين كشتي در مسير خود و در مختصات تنظيم شده حركت كند، اظهار داشت: پنهان‌كاري در ارائه اطلاعات صحيح در وهله اول به ضرر شخص و خود كشور است.

رئيس‌جمهور يادآور شد: به دليل بي‌اعتمادي مردم به 150 سال حاكميت فاسد و در هم كوبنده شخصيت ملت‌ها ما دچار يك خدشه در روند ارائه اطلاعات هستيم كه اين مشكل تاريخي بايستي برطرف شود.

احمدي‌نژاد گفت: امروز مسئولين خادم ملت هستند و همت دستگاه‌ها در خدمت به آحاد مردم قرار دارد. از همين رو مردم عزيز بايستي در نظام آماري تدوين شده مركز آمار همكاري كنند چرا كه به نفع همه مردم است.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه همراهي مردم در هدفمند كردن يارانه‌ها خوب بود شايد موفق‌ترين طرح آماري نه تنها در ايران بلكه در كل دنيا است، تصريح كرد: اميدوارم به روزي برسيم كه هر تحولي در مركز آمار يك انعكاسي داشته باشد.

رئيس‌جمهور در خصوص رابطه آمار و برنامه‌ريزي نيز يادآور شد:‌ بدون داشتن برنامه هدفمند جمع‌آوري آمار و اطلاعات بي‌هدف خواهد بود از همين رو بايستي بايد بدانيم چه اطلاعاتي جمع‌آوري كرده و تحليل كنيم و اين به برنامه‌اي كه قرار است اصلاح شود، برمي‌گردد.

احمدي‌نژاد نظام آماري را تابع نظام برنامه‌ريزي عنوان و خاطرنشان كرد: براي تحقق اهداف برنامه بايد آمار و اطلاعات جمع‌آوري و متناسب با اين برنامه بايستي آمار را تحليل كنيم چرا كه آمار و برنامه در دل هم هستند و آمار تابعي از نظام برنامه‌ريزي و اداره كشور خواهد بود.

وي ادامه داد: در بخش ديگري از سخنان خود با طرح سؤالي مبني بر اينكه چرا به برنامه‌ريزي اسلامي ايراني تاكيد مي‌كنيم، تصريح كرد: اين كه مي‌گوييم برنامه‌ريزي ايراني - اسلامي يا اسلامي- ايران هر دو يك مفهوم است و تفاوت آن با برنامه‌ريزي جهاني اين است كه برداشت ايران از پديده‌ها متفاوت است چرا كه پديده‌اي ممكن است در كشور اروپايي اتفاق بيفتد و ارزشمند باشد ولي همان پديده در ايران يك پديده ضد ارزش تلقي مي‌شود.

رئيس‌جمهور تاكيد كرد: ما برنامه‌اي مي‌خواهيم كه در خدمت سعادتمندي، پيشرفت و دريافت ما از انسان و روابط اجتماعي قرار گيرد و دريافت ما در اين موضوعات با دريافت اروپايي‌ها، آمريكايي‌ها و آفريقايي‌ها متفاوت است.

احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه ما براي مجرد انسان و جامعه تصميم نمي‌گيريم بلكه براي فرهنگ و هويت ايراني تصميم مي‌گيرم،‌گفت: برخي ممكن است بگويند همين كه مي‌گوييم برنامه اسلامي، كافي است در حالي كه بايد گفت اسلامي كه در ايران است، با اسلام‌هايي كه در ساير كشورها وجود دارد تفاوت‌هايي دارد بنابراين اگر وقتي برنامه‌ريزي اسلامي ايراني مي‌گوييم يعني با ويژگي‌هاي ايران برنامه‌ريزي كنيم.

وي با تاكيد بر توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي بومي خاطرنشان كرد: تاكيد بر توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي بومي در نظام آماري مهم است، از همين رو وقتي مي‌خواهيم كشور را در بخش‌هاي گوناگون بسازيم بايد بر توانمندي‌ها وظرفيت‌هاي بومي خود تكيه كنيم.

رئيس‌جمهور همچنين با اشاره به لزوم اصلاح روش‌ها تصريح كرد: آيا نمي‌شد به جاي سرمايه‌گذاري سنگين در سدسازي كه بعضي وقت‌ها 7 يا 8 سال طول كشيده است، روي ايجاد آب‌بندهاي كوچك و اصلاح مصرف آب و شيوه آبياري سرمايه‌گذاري كنيم چرا كه مي‌شد با 25 درصد از اين سرمايه بسياري از مشكلات را حل كنيم.

احمدي‌نژاد همچنين يادآور شد: بايد مدل كارمان را عوض و در اين راه با استفاده از تجربيات ديگران و تكيه بر توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي بومي حركت كنيم.

وي با اشاره به نظام برنامه‌ريزي توسعه يا نظام سرمايه‌داري گفت: اساس اين نظام متكي بر مصرف بيشتر است و در اين نظام همه اقتصاد در حلقه بسته مصرف بيشتر و توليد بيشتر قرار دارد.

رئيس‌جمهور ادامه داد: نه اينكه توليد بيشتر نداشته باشيم اما توليد بيشتر لزوما به معناي مصرف بيشتر نيست چراكه اقتصادي كه فقط با كشنده مصرف حركت مي‌كند اين اقتصاد در سراشيبي سقوط است.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه توليد را بايد از مصرف جدا كنيم، اظهار داشت: اينكه كسي در اقتصاد احساس نياز نمي‌كند او را تحريف و بعد كالايي را به او بفروشيم متعلق به ما نيست.

وي تاكيد كرد: برنامه‌ريزي اسلامي- ايراني با دريافت‌هاي ايراني در توانمندي‌هاي ايراني است.

رئيس‌جمهور خطاب به دست‌اندركاران برنامه‌ريزي گفت: از مجموعه دست‌اندركار برنامه‌ريزي خواهش مي‌كنم مدل را عوض كنند چرا كه برنامه‌ريزي‌هاي ما بايد ايراني- اسلامي و اسلامي ايراني باشد.

احمدي‌نژاد همچنين با اشاره به اينكه بايد از ظرفيت‌هاي عظيم توليد انديشه در مجموعه مركز آمار استفاده شود، خاطرنشان كرد: هم رئيس مركز آمار ايران و هم معاون برنامه‌ريزي رئيس‌جمهور اين ديد را دارند كه بايد از ظرفيت‌هاي عظيم توليد انديشه در مجموعه استفاده شود و اين كار شدني است.

وي افزود: آمار و اطلاعات فراوان است از اين رو دستگاه‌ها زماني كه مي‌خواهند آماري را منتشر كنند بايد آماري متحد و هماهنگ در كشور منتشر شود تا از تشويش اذهان عمومي جلوگيري به عمل آيد.

احمدي‌نژاد يادآور شد: خيلي‌وقت‌ها ممكن است ارائه هر اطلاعاتي در بازار تقاضاي اضافي توليد كند از همين رو اطلاعات از آنجا كه در جامعه اثر دارد بايستي طبقه‌بندي داشته باشد.

وي با اشاره به اينكه بعضي از وقت‌ها آماري منتشر مي‌شود كه هيچ مفهومي ندارد جز اينكه همه احساس كنند بدبخت هستند، گفت: از مجموعه آمار و اطلاعات كشور هر تحليل و عددي مي‌خواهد ارائه كند بايستي حساب شده و در جهت برنامه‌ها باشد.

رئيس‌جمهور ادامه داد: اطلاعات و آمار بايد به گونه‌اي منتشر شود كه انگيزاننده باشد و اين هنر شما دست‌اندركاران مجموعه آمار و برنامه‌ريزي است.

احمدي‌نژاد اظهار اميدواري كرد كه با همت دست‌اندركاران مجموعه آمار و برنامه‌ريزي به يك برنامه ايراني اسلامي برسيم كه يك نظام جامع اطلاعات و آمار در خدمت تحقق برنامه‌ها به دست آيد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها